Wewnętrzne punkty zapalne

Wewnętrzne punkty zapalne

Właściwa identyfikacja i opis procesów w przedsiębiorstwie stanowi podstawę rozwiązywania w firmie wewnętrznych konfliktów.W każdej firmie produkcyjnej dochodzi do konfliktu priorytetów. Organizacji zależy na utrzymaniu niskich kosztów materiałowych,...

W każdej firmie produkcyjnej dochodzi do konfliktu priorytetów. Organizacji zależy na utrzymaniu niskich kosztów materiałowych, procesów logistycznych, itd. przy zachowaniu wysokiego poziomu usług serwisowych w odniesieniu do produkcji i wymagań rynku, a także na niskich kosztach finansowania zapasów, utrzymania magazynu itp.

Ograniczoność środków finansowych w firmie powoduje, że poszczególne działy muszą konkurować ze sobą o te środki

Co jest podstawowym źródłem konfliktu na linii dział logistyki i dział finansowo-księgowy? W jaki sposób zapobiec konfliktom? Każda decyzja oraz działanie logistyczne powoduje przepływ informacji, dokumentów finansowych (faktury, zamówienia), a także przepływ fizyczny materiałów. Powiązanie działu logistyki z komórkami finansowo-księgowymi powoduje, że proces ten powinien być zsynchronizowany z przepływami finansowymi w firmie. Ograniczoność środków finansowych w firmie powoduje, że poszczególne działy muszą konkurować ze sobą o te środki. Z tego też powodu proces podejmowania decyzji o alokacji kapitału jest skomplikowany i musi rozwiązywać konflikty na temat priorytetów poszczególnych wydatków.

Logistyka a finanse

Organizacja działu logistyki przeważnie pociąga za sobą znaczne wydatki na zakup materiałów. Powoduje to unieruchomienie zasobów kapitału obrotowego, który nie może zostać wykorzystany przez inne działy przedsiębiorstwa. Dlatego też potrzebna jest pełna współpraca pomiędzy działem logistyki a komórką finansowo-księgową w celu utrzymania właściwego poziomu płynności finansowej.

Kolejny konflikt może mieć miejsce na gruncie przygotowywania danych do analiz i prognoz. Dział finansowy ukierunkowuje ten proces na analizę kosztów, podatków i innych działań finansowych. Dział logistyki zgłasza przede wszystkim zapotrzebowanie na dane dotyczące fizycznego przepływu towarów. Otrzymane dane często utrudniają lub nawet uniemożliwiają podjęcie właściwej decyzji. W związku z tym można stwierdzić, iż podstawą sukcesu firmy jest dopasowanie działu finansowo-księgowego do informacyjnych potrzeb działu logistyki. Dział finansowo-księgowy powinien także wspierać jego walkę z konkurencją poprzez lepszą komunikację umożliwiającą uzyskanie przewagi na rynku.

Błędy zarządzających

Niewłaściwe podejście do problemu zmian implikuje błędami popełnianymi przez zarządzających. Szereg pomyłek może zacząć się od poczucia samozadowolenia zespołu i kadry zarządzającej, stanowiącego groźbę wywołania kryzysu w firmie poprzez m.in. możliwość niewłaściwego wdrażania przyjętych strategii. Przeszkodą w osiąganiu spodziewanych synergii w firmie może być porażka w tworzeniu wystarczająco silnej „koalicji zmiany”, niedocenianie siły wizji lub brak realizacji misji firmy i założeń systemowych.

Lider musi umieć odpowiedzieć na pytanie o punkt styku opisanych procesów, rozpoznawać w nim potencjalne wąskie gardło i wiedzieć, czy jest on zarzewiem konfliktów wewnątrz organizacji

Przyzwolenie na to, aby przeszkody zablokowały nową wizję, może prowadzić do sytuacji, gdy programy poprawy jakości nie dostarczają spodziewanych rezultatów, a reengineering procesów zajmuje za dużo czasu i zbyt dużo kosztuje. Liderzy, po wdrożeniu, nie mogą zbyt szybko ogłaszać sukcesu, należy m. in. zadbać o zakorzenienie zmian w kulturze organizacyjnej firmy.

Lider musi umieć odpowiedzieć na pytanie o punkt styku opisanych procesów, rozpoznawać w nim potencjalne wąskie gardło i wiedzieć, czy jest on zarzewiem konfliktów wewnątrz organizacji. Człowiek znajduje się w centrum i właśnie z tego powodu jest zawsze „przeszkodą” – ale to właśnie on jest i będzie najważniejszym zasobem.

Poleć ten artykuł:

Polecamy