Audi podsumowuje udany rok

Audi podsumowuje udany rok

Początek nowego roku obfituje w podsumowania minionych 365 dni. Dla Audi 2012 rok wypełniony był wieloma premierami, spektakularnymi sukcesami sportowymi, a także nowymi inwestycjami.

Rok 2012 stał pod znakiem kilku premier, o których również pisaliśmy na łamach naszego specjalistycznego czasopisma FlotaAutoBiznes. Najważniejsze z nich, to nowe Audi A4 we wszystkich swoich odmianach, nowe Audi A3, Audi A1 Sportback czy Audi RS 5 Cabriolet. Na rynek wprowadzono także odnowione Audi Q5 oraz A6 allroad quattro. W trzecim kwartale Audi zaprezentowało sportowe kombi – Audi RS6 Avant oraz super samochód Audi R8.

Nowe Audi A4

Niewątpliwie najważniejszą dla Audi premierą tego roku było nowe A4 we wszystkich swoich wersjach – limuzyna, Avant, allroad quattro, S4 i sportowe RS 4 Avant. A4 jest najchętniej kupowanym Audi i to już od prawie 40 lat. Łącznie marka sprzedała dziesięć milionów egzemplarzy tego modelu w ośmiu generacjach. Nowe Audi A4 oferuje cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI. Wnętrze jest teraz bardziej sportowe, linie są prowadzone płynnie, dominuje elegancja.

Audi A3 i A1 Sportback

Nowe Audi A3, którego światowa premiera miała miejsce podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, a polska na Poznań Motor Show 2012, jest pojazdem pełnym zaawansowanych rozwiązań technicznych oraz innowacji, wnosząc jakość klasy luksusowych limuzyn do segmentu samochodów kompaktowych premium. Obecnie opracowywane są wersje z napędem hybrydowym oraz napędami alternatywnym takimi jak gaz ziemny oraz e-gas. Ten  kompakt występuje w wersji trzydrzwiowej oraz pięciodrzwiowej Sportback. Nowe Audi A3 otrzymało najwyższą notę, pięć gwiazdek, w testach zderzeniowych NCAP.

Na początku roku 2012, na polskim rynku pojawiło się Audi A1 Sportback. To pięciodrzwiowy kompakt Audi w stylistyce i lekkiej budowie karoserii nawiązujący do swojego trzydrzwiowego brata, który swą premierę miał w roku 2010.

Audi RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant, R8

Najbardziej spektakularną premierą tegorocznego lata w przypadku Audi było pojawienie się modelu RS 5 Cabriolet. Oferuje cztery miejsca z tkaninowym dachem, stanowiąc  połączenie elegancji i mocy. Jego jednostka napędowa, wysokoobrotowy silnik 4.2 FSI V8, generuje moc 331 kW (450 KM) i sprawia, że to sportowe auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy.

Końcówka roku przyniosła kolejną „mocną” premierę – nowe Audi RS 6 Avant – sportowe auto, które można użytkować na co dzień. Skrót RS podkreśla, że oznaczone nim modele posiadają mocną jednostkę napędową, stały napęd na cztery koła i cechują się ekstremalną dynamiką jazdy oraz doskonałymi właściwościami użytkowymi. RS 6 Avant, wyposażone w ailnik 4.0 TFSI, stanowi ukoronowanie gamy modelowej Audi. Nowy model jest lżejszy i silniejszy niż jego poprzednik, a jego osiągi są jeszcze lepsze. Od zera do 100 km/h przyspiesza w czasie 3,9 s., a na życzenie klienta prędkość maksymalna wynosić może nawet 305 km/h. Jednostka napędowa generuje moc 412 kW (560 KM), zużywa jednakże średnio tylko 9,8 l paliwa na 100 km.

W mijającym roku w ofercie Audi pojawił się także supersportowy model R8, który w wersji R8 V10 plus o mocy 404 kW (550 KM) przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 3,5 s. Dzięki ultralekkiej konstrukcji Audi, ciężar własny topowego modelu serii R8 wyposażonego w manualną skrzynię biegów nie przekracza 1570 kg.

Audi Q5

Na rynku pojawiło się także zmodernizowane Audi Q5. Sportowa stylistyka tego modelu została teraz odświeżona i zyskała jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 15 procent, pomimo że większość silników zyskało dodatkową moc. Wszystkie trzy oferowane jednostki napędowe TDI, jak i dwa motory TFSI, łączą w sobie zalety bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania. Szczególne miejsce w tej serii modelowej przysługuje Audi Q5 hybrid quattro. To pierwszy w segmencie premium SUV o napędzie hybrydowym, w którym seryjnie montowany jest akumulator litowo-jonowy. Silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) i silnik elektryczny o mocy do 40 kW (54 KM) stanowią napęd tego auta, generując łączną moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 480 Nm.

Audi A6 allroad quattro

Trzecia generacja A6 allroad quattro, która na drogi wjechała wiosną, kontynuuje najlepsze tradycje modeli z lat 2000 i 2006, rozwijając jednocześnie swoje możliwości. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, nowe A6 allroad quattro zużywa nawet o 20 procent mniej paliwa. A6 allroad quattro różni się od A6 Avant m.in. szerszymi błotnikami, prześwitem większym o 6 cm oraz wykonaną ze stali osłoną podwozia z przodu i z tyłu. Rozwiązania te oraz stały napęd na cztery koła quattro, podkreślają terenowe zacięcie samochodu.

Sporty motorowe

Audi od wielu lat jest wiodącym producentem samochodów w sportach motorowych. Wystarczy wspomnieć sukcesy rajdowe Audi quattro w latach osiemdziesiątych, czy też zwycięstwa ostatnich lat w wyścigach długodystansowych. W sezonie 2012, Audi umocniło swoją pozycję wprowadzając do stawki samochodów wyścigowych Audi R18 e-tron quattro, pierwszy wyczynowy model z napędem hybrydowym. W najważniejszym i najbardziej prestiżowym wyścigu dwudziestoczterogodzinnym, na torze Le Mans, ten właśnie model nie miał sobie równych i wywalczył jedenaste już w tej imprezie zwycięstwo dla Audi.

Sukcesy odnosił także inny sportowy model Audi – R8 LMS ultra. Załogi jadące takimi bolidami wygrywały dwudziestoczterogodzinne wyścigi na torach Nürburgring w Niemczech, w Zolder i w Spa w Belgii oraz dwunastogodzinny wyścig w australijskim Bathurst. Wprowadzona w tym sezonie wersja ultra modelu R8 LMS, jest jeszcze lżejsza, szybsza i efektywniejsza. Co ciekawe, ten wyścigowy samochód w ponad 50 procentach bazuje na modelu seryjnym Audi R8.

Cztery Audi R8 LMS i zwycięskie auto wyścigu w Le Mans, Audi R18 e-tron quattro, objechały w sumie prawie pół świata. Podczas pięciu serii wyścigów, bolidy łącznie pokonały dystans 17 767,898 km. To długość odpowiadająca 44 procentom obwodu kuli ziemskiej. Do tego dochodzą cztery kolejne zwycięstwa w nowych Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych (WEC), odbywających się pod egidą Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz zdobycie tytułów dla najlepszego kierowcy i najlepszego producenta.

Dynamiczny rozwój koncernu

Pomimo światowego kryzysu, objawiającego się zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, koncern Audi AG konsekwentnie jest na ścieżce wzrostu. Od stycznia do końca listopada tego roku, Audi sprzedało prawie 1 344 750 samochodów, pobijając w ten sposób, sprzedaż z całego roku ubiegłego. W roku 2011, Audi sprzedało 1 302 659 aut. To wzrost o 12,7 procent.

Dla marki z czterema ringami szczególnie satysfakcjonujący jest ciągły wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, o 18,6 procent w stosunku do roku ubiegłego oraz na dynamicznie rozwijającym się rynku chińskim, gdzie sprzedano o prawie 26 procent samochodów Audi więcej niż rok wcześniej. Do globalnego wzrostu sprzedaży Audi w listopadzie, przyczyniły się zwłaszcza modele SUV. Obok Audi Q3, Q5 i Q7, nowych klientów dla Audi zdobyło również trzydrzwiowe Audi A3. Ten kompaktowy model sprzedawał się prawie dwa razy lepiej niż jego poprzednik w listopadzie 2011.

Z myślą o dynamicznie rozwijającym się rynku amerykańskim – nie tylko w USA, ale również kanadyjskim i meksykańskim, Audi AG podjęło decyzję o budowie fabryki samochodów w Meksyku. Zakład podejmie produkcję w roku 2016, a wytwarzany w nim będzie jeden z modeli SUV marki Audi.

Zakup Ducati

Rok 2012 przyniósł również umocnienie pozycji Audi w świecie sportów motocyklowych. W struktury Audi AG został bowiem włączony włoski producent motocykli – Ducati. Ducati znane jest na całym świecie jako marka premium wśród producentów jednośladów i ma długie tradycje w produkcji motocykli sportowych. Firma dysponuje wiedzą i technologią w dziedzinie silników wysokiej mocy i lekkich konstrukcji oraz należy do najbardziej dochodowych producentów pojazdów jednośladowych na całym świecie. Dlatego świetnie pasuje do Audi. Przejęcie Ducati to wskrzeszenie w Audi tradycji motocyklowych. Warto przypomnieć, że firmy NSU czy DKW, które stały u podstaw późniejszego sukcesu marki Audi, w pierwszej połowie dwudziestego wieku były jednymi z najbardziej znaczących producentów motocykli w Europie.

Poleć ten artykuł:

Polecamy