Aktywni w cenie

Aktywni w cenie

Idealny kandydat zdaniem pracodawców musi być przede wszystkim komunikatywny, otwarty na naukę, elastyczny i potrafiący pracować w zespole.Kompetencje interpersonalne są najważniejszym kryterium ocenianym przez pracodawców u absolwentów uczelni wyższych. Takiego...

Kompetencje interpersonalne są najważniejszym kryterium ocenianym przez pracodawców u absolwentów uczelni wyższych. Takiego zdania jest co trzeci respondent badania Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy przeprowadzonego przez SGH, American Chamber of Commerce i firmę doradczą Ernst & Young. Badanie pokazuje, że czynniki takie jak ocena na dyplomie, kierunek ukończonych studiów czy np. udział w wymianie międzynarodowej schodzą przy ocenie kandydatów na dalszy plan.

Badanie prowadzono przy pomocy ankiety internetowej i wywiadów pogłębionych z pracodawcami – dużymi firmami rekrutującymi setki absolwentów rocznie. W przypadku obu tych badań najczęściej wymienianymi cechami poszukiwanymi u studentów i absolwentów były: komunikatywność, elastyczność, umiejętność dostosowania do zmiany, kreatywność i umiejętność generowania nowych rozwiązań. Pracodawcy szukają również ludzi z pasją, którzy są aktywni w sferze zawodowej i prywatnej. Jeśli chodzi o oceny na dyplomie, to wprawdzie w ankietach nie miały dużej liczby wskazań, jednak podczas rozmów i warsztatów z pracodawcami podkreślano, że mają one istotne znaczenie, ponieważ wskazują na zaangażowanie danej osoby i jej potencjał. – To, że pracodawcy najbardziej cenią umiejętności interpersonalne, nie oznacza, że absolwenci powinni przestać wpisywać w CV nazwę uczelni, kierunek studiów i odbyte praktyki. Badanie należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy pracodawca ma do czynienia z kandydatami o podobnym wykształceniu, ten, który wykaże się lepszymi tzw. umiejętnościami miękkimi, będzie miał większe szanse na zatrudnienie – interpretuje wyniki badań Urszula Gąsior, Partner Zarządzający Ernst & Young Academy of Business.

Przygotowanie absolwentów

Z badania na pierwszy rzut oka wynika całkiem pozytywny obraz polskiego systemu edukacji. Aż 84% respondentów ocenia poziom przygotowania do pracy absolwentów „raczej pozytywnie”. Tylko 3% badanych wyraziło zdecydowane niezadowolenie z przygotowania absolwentów. Zdaniem autorów raportu odpowiedź „raczej pozytywnie” należy interpretować jako średnią. Oznacza to, że badane firmy uważają, że absolwenci są na akceptowalnym, a często przewyższającym oczekiwania poziomie. Zwłaszcza jeśli chodzi o potencjał i wybrane kompetencje i kwalifikacje.

Mimo to wciąż jest wiele obszarów i kompetencji, w których pracodawcy nie są zadowoleni z przygotowania absolwentów, co oznacza, że tzw. luka kompetencyjna jest znacząca. Zdaniem pracodawców najgorzej u absolwentów jest z umiejętnością określania priorytetów, organizacją pracy, poprawną samooceną i komunikacją.

Kompetencje uznano za największą lukę w stosunku do oczekiwań pracodawców.

Ekonomiści bardziej komunikatywni

Z badania wynika, że umiejętność efektywnej komunikacji jest najbardziej pożądaną cechą wśród absolwentów (średnia ocena 4,69 na 5 możliwych do zdobycia punktów). Pracodawcy zwracali na nią szczególną uwagę również podczas wywiadów pogłębionych. Pod pojęciem „efektywnej komunikacji” kryje się komunikacja ustna (np. jasne zaprezentowanie problemu, rozwiązania, wyników pracy, wykonanie prezentacji, dobra autoprezentacja) i pisemna (posługiwanie się programami komputerowymi, sprawne pisanie notatek, itp.). Pracodawcy lepiej oceniają umiejętności komunikacyjne absolwentów uczelni ekonomicznych. Autoprezentacja i komunikacja stanowią natomiast rozwojowe wyzwanie w przypadku absolwentów uczelni technicznych. Również umiejętność pracy w zespole była podkreślana w rozmowach jako absolutna konieczność. – Firmy międzynarodowe często bardzo podkreślały również umiejętność współpracy z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, krajów i religii, umiejętność funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. Niezbędna cecha przy tym to otwartość na inne kultury, rozwiązania, sposoby komunikowania się i pracy – mówi Urszula Gąsior.

Zdaniem badanych idealny kandydat to taki, który potrafi efektywnie komunikować, jest otwarty na uczenie się i rozwój, aktywny i zaangażowany w to, co robi, potrafi odnaleźć się w każdej sytuacji i pracować w zespole. W rozmowach z pracodawcami najczęściej przewijały się te właśnie cechy.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy