Flota pod nadzorem
Systemy informatyczne i telematyczne na dobre zadomowiły się w firmach branży transportowej. Rozwiązań jest wiele, ale wszystkie służą jednemu: zwiększeniu konkurencyjności firm i ograniczeniu kosztów działalności.Jeszcze kilka lat temu systemy informatyczne i telematyczne...
Jeszcze kilka lat temu systemy informatyczne i telematyczne stosowano głównie w celu podniesienia bezpieczeństwa. Obecnie, przy intensywnym rozwoju gospodarczym, współczesny transport musi sprostać stale rosnącym wymaganiom jakości usług narzucanych przez użytkowników pojazdów.
– Najważniejszym wymaganiem jest integracja wszystkich elementów systemu obsługującego podstawowe procesy w firmie, czyli transport, spedycja, finanse i rozwiązania telematyczne – wyjaśnia Tomasz Tubielewicz, prezes zarządu Bank Serwis. – Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia pracę użytkownikom, ale przyczynia się również do wzrostu ogólnej wydajności i dużej oszczędności czasu.
Telematyka w ofensywie
Dla efektywnego rozwoju transportu oraz sprawnego utrzymania ruchu, konieczne staje się wdrożenie nowoczesnych systemów telematycznych, czyli rozwiązań integrujących technologie informatyczne i telekomunikacyjne z inżynierią transportu. Pozwalają one na obniżenie nakładów na rozwiązania transportowe oraz na lepsze wykorzystanie już istniejącej sieci transportowej i środków technicznych. Zastosowanie telematyki w transporcie wpływa też na poprawę bezpieczeństwa i wspomaga sterowanie ruchem.
– Wszyscy wiemy, że obite skórą notesy spedytorów już dawno trafiły do szuflady, a przedsiębiorstwa sięgają po różnorodne rozwiązania on-line – mówi Dariusz Korbut, dyrektor przedstawicielstwa TimoCom na Polskę, kraje WNP i kraje Bałtyckie. – Nasze oprogramowanie ułatwia pracę zarówno załadowcom, przewoźnikom jak i spedytorom. Dzięki niemu mogą oni bezproblemowo poszukiwać sprawdzonych kontrahentów, frachtów w całej Europie, czy nawet stałych zleceń.
Firmy oferujące rozwiązania dla flot proponują szereg systemów i urządzeń, służących między innymi do monitorowania efektywności pracy kierowców i pojazdów, co wpływa na redukcję kosztów paliwa. Pozwalają one na zracjonalizowanie całego łańcucha logistycznego i zintegrowanie operacji podejmowanych przez firmy transportowe, co prowadzi do poprawy ich wyników.
Czas to pieniądz
Ponadto telematyka może wpłynąć na ograniczenie narastającego paraliżu komunikacyjnego, a także sytuacji zaburzających transport. To oznacza nie tylko zwiększenie płynności ruchu i przepustowości szlaków komunikacyjnych, ale także wynikające z tego korzyści ekonomiczne.
Eksperci nie mają wątpliwości co do tego, że systemy telematyczne pozwalają na optymalizację czasu jazdy, umożliwiają automatyczną kontrolę prędkości jazdy oraz pozwalają regulować ruch w odpowiedzi na zmianę warunków atmosferycznych i drogowych. Umożliwiają też wykonywanie pomiaru wagi aut ciężarowych w ruchu i dokonywanie automatycznego poboru opłat drogowych. Systemy telematyczne to także automatyczna identyfikacja pojazdów, nawigacja i komunikacja, rozwiązania z zakresu ochrony środowiska, geograficzne dane drogowe, czy systemy przeciw wypadkowe.
Dodatkowym atutem systemów sterowania jest sprawniejsza koordynacja przewozów w ramach intermodalnego łańcucha przewozów. Systemy telematyki mają ułatwić obsługę infrastruktury transportowej i podnieść efektywność jej zarządzania. Tu duży nacisk kładziony jest z jednej strony na możliwe ograniczenie decyzji prowadzącego przez daleko idącą automatyzację, a z drugiej – na opracowanie takiego interfejsu człowiek – maszyna, aby podnieść skuteczność prowadzenia pojazdu przy minimalizacji ryzyka ludzkiej pomyłki, a kończąc na centrach sterowania, gdzie nad ruchem czuwają dyspozytorzy obsługujący zaawansowane systemy sterowania.
Informacja na miarę sukcesu
Zastosowanie rozwiązań telematycznych wykorzystujących GPS w transporcie drogowym pozwala na uzyskiwanie wielu informacji, tak bardzo istotnych przy obecnej dużej konkurencji rynkowej.
– Technologia GPS, w połączeniu z technologiami telekomunikacyjnymi, daje rewelacyjne efekty w transporcie. Integracja systemów zarządzania z systemami telematycznymi upraszcza ścieżkę samego zlecenia od jego przyjęcia, poprzez realizację, aż do zakończenia – objaśnia Paweł Szewczuk, menager ds. sprzedaży UAB Ruptela. – Właściciel pojazdów może kontrolować swoją własność, jak i powierzony ładunek na każdym etapie realizacji, co daje zmniejszenie ryzyka i przyspieszenie całego procesu.
We współczesnym transporcie drogowym istotna jest dostawa towaru „na czas”. Dlatego też nie tylko przewoźnik, ale również zleceniodawca przewozu i odbiorca towaru chcą dysponować wiedzą o czasie i miejscu pobytu pojazdu. To z kolei ma wpływ na wielkość zużycia paliwa oraz wysokość opłat drogowych. Zastosowanie już choćby prostego odbiornika GPS umożliwia kontrolę realizacji przewozu.
Bardziej profesjonalne rozwiązania umożliwiają precyzyjne kontrolowanie zużycia paliwa, miejsca tankowań, a także eliminowanie wszelkiego rodzaju nadużyć. Ponadto współczesne rozwiązania informatyczne i telematyczne umożliwiają sterowanie wyborem miejsc załadunku i rozładunku, aby uniknąć zbędnego mijania się pojazdów tej samej firmy jadących pod załadunek w przeciwnych kierunkach.
Planuj i jedź
Używanie dokładnych map cyfrowych również przynosi przedsiębiorstwu wymierne korzyści. Pozwalają one tak zaplanować trasę przewozu, by jak najbardziej ograniczyć wysokość opłat za przejazdy. Równocześnie systemy oparte na serwerach Web umożliwiają dostęp on-line do informacji o stanie dróg, objazdów, wypadków czy korków, co ma oczywisty wpływ na dotarcie do celu na czas, a co za tym idzie – na rzetelność i wiarygodność przewoźnika.
– Zaawansowany system FMS powinien pozwolić m.in. na odbieranie i wysyłanie dokumentów do komputera pokładowego kierowcy, przesyłanie trasy przejazdu na nawigację wraz z korytarzem alarmującym o zjechaniu pojazdu z trasy oraz informować o technice jazdy kierowcy po przez system ECO Drivingu – podkreśla Robert Bastrzyk z firmy Transics.
Stosowanie zróżnicowanych rozwiązań informatycznych i telematycznych jest uzależnione od wielkości przedsiębiorstwa przewozowego. Te używane przez większych przewoźników, stanowią zwykle technologie pozwalające na przesyłanie wielu danych oraz na szybkie ich przetwarzanie. Systemy takie mogą przyczynić się do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów, głównie poprzez związek między ilością i ceną tankowanego paliwa, a liczbą przejechanych kilometrów.
– Narzędzia informatyczne, których potrzebują szefowie flot, muszą być proste w obsłudze przy zapewnieniu użytkownikowi maksimum informacji na temat pojazdów i kierowców – mówi Robert Rozesłaniec, prezes zarządu AutoGuard S.A. – Automatyzacja procesu zarządzania pojazdami firmowymi oraz wsparcie łańcucha dostaw przekładają się na uzyskanie znaczących oszczędności.
Telematyka i informatyka stają się zatem potężnym narzędziem niezbędnym do wygranej na rynku. To też szansa dla młodych ludzi wchodzących na rynek pracy. Pracodawcy w branży coraz częściej poszukują osób posługujących się narzędziami telematycznymi i posiadających umiejętności do szerszego ich rozumienia i zastosowania.
Piotr Wielicki
Fot. Fotolia
Wybiec w przyszłość
Tomasz Tubielewicz, prezes zarządu Bank Serwis
Dostawcy systemów muszą zagwarantować rozwój aplikacji przede wszystkim pod kątem technologicznym, funkcjonalnym i licencyjnym. Firmy zmieniają się dużo szybciej niż kiedyś, dlatego podstawowa platforma aplikacyjna powinna rozwijać się w tym samym tempie co organizacja. Nowoczesne wsparcie informatyczno-telematyczne nie tylko polega na dostarczaniu aktualnej informacji o kosztach, pomaga też w kreowaniu przyszłości i stanowi klucz do sukcesu.
Redukcja pustych przebiegów
Dariusz Korbut, dyrektor przedstawicielstwa TimoCom na Polskę, kraje WNP i kraje Bałtyckie
Dane GUS wskazują, iż w ciągu roku 1/3 przejazdów w Polsce i 1/4 w całej Europie, to tzw. puste przebiegi. Rachunki za paliwo, wynagrodzenia pracowników, czy też myto trzeba na bieżąco regulować, bez względu na to, czy pojazd jedzie załadowany, czy nie. Nasze oprogramowanie pozwala skutecznie minimalizować „wożenie powietrza”. A to przekłada się na większe zyski firm transportowych. Przewoźnicy powinni dbać o to, by znajdować fracht, nawet dla najkrótszego przejazdu.
Czytelnie jak na mapie
Robert Bastrzyk, operations manager Poland, Czech Rep.,Slovakia, Transics
System telematyczny klasy FMS to nie tylko wiadomości tekstowe, zlecenia czy informacje z tachografu czy szyny CAN, ale też nowoczesne mapy, które pozwalają na obliczanie kosztów opłat za autostrady. Posiadają informacje o ograniczeniach dla samochodów ciężarowych, a także informacje „live” o ruchu drogowym w całej Europie
Cel: Oszczędności
Robert Rozesłaniec, prezes zarządu AutoGuard S.A.
Nieodzownym elementem zapewniającym przewagę konkurencyjną staje się system do zarządzania flotą pojazdów. Dlatego oferujemy dostęp do aplikacji, gdzie znajdują się statystyki oraz dane dotyczące prowadzenia firmy w obszarze zarządzania flotą i mobilnymi zasobami. Przekłada się to na uzyskanie wymiernych oszczędności oraz sprawniejsze działanie firmy.