Widmo unijnej homologacji nad wzrostem rejestracji
Czerwcowa eksplozja w liczbie rejestracji pojazdów użytkowych to reakcja na niepewność, jak mogłaby przebiegać rejestracja i homologacja pojazdów od 22 czerwca tego roku w konsekwencji niedoskonałego wdrożenia dyrektywy ramowej ds. homologacji (2007/46/WE).
W czerwcu śpieszyli do urzędów zarówno nabywcy pojazdów nowych, jak i używanych, żeby zdążyć jeszcze przed zmianą wymogów homologacyjnych, a także wymaganych dokumentów do rejestracji. Według przedstawicieli Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, druga połowa roku będzie przebiegać pod znakiem sprzedaży samochodów z normą Euro 5, możliwych do zarejestrowania w przypadku nowych pojazdów do końca roku.
W czerwcu 2013 roku zarejestrowano 2 021 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t – to więcej o 28,6 proc. (+449 szt.) niż w czerwcu ubiegłego roku i więcej niż w maju o 38,9 proc. (566 szt.). Zarejestrowano 1 874 nowych samochodów ciężarowych więcej o 27,8 proc. niż w analogicznym miesiącu ub. roku i więcej o 34,6 proc. niż w maju. W pierwszej połowie roku przybyło 8 696 nowych pojazdów użytkowych, czyli więcej o 2,8 proc. niż w analogicznym okresie 2012 roku. Liczba nowych ciężarówek w ciągu ostatnich sześciu miesięcy powiększyła się w skali roku o 4,6 proc.
W grupie samochodów ciężarowych o DMC>3,5t wzrost dla zabudowywanych podwozi samochodów ciężarowych wyniósł 56,1 proc. r/r, a dla samochodów specjalnych +156,5 proc. r/r. Liczba nowo rejestrowanych ciągników zwiększyła się o 14,2 proc. do 1 192 sztuk. Samochodów najcięższych, powyżej 16 ton zarejestrowano 1 610, więcej o 29,5 proc. niż w ubiegłym roku i o 38,8 proc. niż w maju.
W pierwszej połowie roku sprzedano 8 087 samochodów ciężarowych powyżej 3,5t. tj. więcej o 4,6 proc. (356 szt.) niż w ciągu sześciu miesięcy 2012 roku. Popyt na samochody najcięższe powyżej 16 ton w tym czasie wyniósł 6 812 nowych pojazdów. Było to nieco więcej (+83 szt. 1,2 proc.) niż w analogicznym okresie przed rokiem.
W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w czerwcu 2013 roku na pierwszym miejscu jest DAF (384 szt.; +29,3 proc. r/r), na drugim Mercedes (330 szt; +27,4 proc. r/r), a trzecia Scania (308 szt; +62,1 proc. r/r). Najwyższy wzrost w grupie marek znaczących wypracowało Volvo +64,5 proc. r/r dostarczając 273 pojazdy. Po sześciu miesiącach roku w klasyfikacji pierwszy jest DAF – 1 695 (-3,2 proc.), drugi MAN z wynikiem 1 380 (+0,3 proc.)i trzeci Mercedes – 1 370 (+5,8 proc.).
W grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrowały marki: DAF –354, Scania – 308 i Mercedes – 281, a Volvo, które w tej grupie miało również najwyższą dynamikę wzrostu – 270. Od początku roku: DAF – 1 610 (-5,4 proc.), Scania – 1 213 (+22,2 proc.) i Mercedes – 1 166 (+5 proc.).