UTA Multibox® aktywny także w Portugalii
Z dniem 1 lipca obszar regulowania opłat drogowych przy użyciu interoperacyjnego urządzenia UTA MultiBox® został poszerzony o Portugalię i teraz pozwala on na rozliczanie myta w 5 systemach: TIS-PL (Francja), Ecotaxe (Francja), Via-T (Hiszpania), tunel Liefkenshoek (Belgia), Via Verde (Portugalia).
W pojazdach zaopatrzonych w UTA MultiBox® opłata za autostrady naliczana jest automatycznie, bez konieczności zatrzymywania się. Użytkownicy zyskują też atrakcyjne rabaty: we Francji do 13 proc., w Hiszpanii do 50 proc. i w Belgii (tunel Liefkenshoek) do 26 proc.
Przy użyciu UTA MultiBox® będzie można rozliczyć również nową opłatę drogową we Francji – Ecotaxe, która już od października 2013 roku będzie obowiązywała wszystkie pojazdy powyżej 3,5 t poruszające się po autostradach, drogach krajowych, departamentowych oraz niektórych drogach komunalnych we Francji. Z nowego podatku wyłączone będą m.in. autobusy.
Co ważne, nie będzie możliwości uregulowania opłat w ramach Ecotaxe bezpośrednio za pomocą karty czy gotówki, co wiąże się z koniecznością posiadania w pojeździe urządzenia pokładowego do rozliczania opłat. Dodatkowo należy dokonać rejestracji firmy i pojazdów w systemie. Już wkrótce UTA uruchomi rejestrację do systemu Ecotaxe. Możliwe będą dwa sposoby rejestracji do wyboru: rejestracja wyłącznie online oraz tradycyjna rejestracja papierowa. Łącznie nowy podatek obejmie 15 tys. km dróg. Wysokość opłat będzie uzależniona od kategorii pojazdu, liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej oraz klasy emisji spalin. Użytkownicy UTA MultiBox® otrzymają dodatkowo 10 proc. rabatu.
Urządzenie umożliwia też m.in.: planowanie tras przejazdu, kalkulację kosztów myta, lokalizację pojazdu na terenie całej Europy, kontrolę tras przejazdu i wniesionych opłat, czy przekazywanie różnego rodzaju alertów. Serwis online umożliwia raportowanie, co jest dziś nieodzownym instrumentem w zarządzaniu flotą pojazdów.
UTA planuje, że z czasem możliwe będzie dostosowanie UTA MultiBox® do rejestracji myta także w innych krajach, np. w Polsce, Szwajcarii, Czechach, czy w Niemczech. Urządzenie posiada niezbędne przygotowanie techniczne i tym samym jest pierwszym krokiem w kierunku interoperacyjności myta w Europie – jeden Box dla wszystkich systemów autostradowych.