Otwarcie na bezpieczeństwo

Otwarcie na bezpieczeństwo

Zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa transportu to sprawa bardzo istotna, a zarazem - poprzez ilość operacji i połączeń - niezwykle trudna. Technologia wykorzystywana w branży zabezpieczeń idzie nieustannie do przodu. Dziś mamy do dyspozycji nie tylko bardziej...

Jakość kłódek, podstawowych elementów zabezpieczających, określana jest klasami wyznaczanymi przez Polską Normę PN-EN-12320. Zakwalifikowanie produktu do konkretnej klasy zależy od minimalnej liczby kombinacji kluczy. Kłódka klasy 1. posiada minimum 300 kombinacji klucza, podczas gdy ta z najwyższej klasy to już ponad 20 tysięcy kombinacji.

Kłódka na szóstkę

Aby produkt został zakwalifikowany do poszczególnej kategorii musi spełniać dodatkowe warunki, m.in.: odporność pałąka i skobla na uderzenia w niskiej temperaturze; odporność na wyrwanie, przecięcie i wykręcenie pałąka oraz skobla. Dodatkowo określa się czas, podczas którego kłódka wykazuje opór na próby przewiercenia lub przepiłowania. Przykładowo, kłódki klasy 4. wytrzymują tego typu działania przez 2 minuty, a te z klasy 6. – aż 8 minut. A zatem wybierając zabezpieczenia do ochrony ciężarówek najlepiej będzie zdecydować się na te z najwyższych klas: 5 lub 6.

Elementami, które decydują o jakości kłódki, są materiały, z których jest ona wykonana, projekt i metody produkcji. Najmocniejsze produkty są wykonane ze stali, mosiądzu i chromu. Materiały tego typu zapewniają ochronę przed przewierceniem, piłowaniem, cięciem, ale także nie zmieniają się pod wpływem oddziaływania środowiska, choćby wilgoci.

Wygrywa z pogodą

Oprócz odporności na ewentualne ataki i próby uszkodzenia, zabezpieczenia mechaniczne muszą charakteryzować się wyjątkową wytrzymałością na działanie warunków atmosferycznych. Kłódki przeznaczone do ochrony transportu są niejednokrotnie narażane na ekstremalne i zmienne warunki pogodowe. Palące słońce, ostry mróz, deszcz, piasek, kurz czy błoto mogą w niszczący sposób oddziaływać na elementy zabezpieczeń, niwelując tym samym poziom bezpieczeństwa, które mają one zapewnić.

– Odporność kłódek na działanie środowiska może być określana międzynarodową klasyfikacją International Protection. Klasyfikacja IP określa, w jaki sposób dany element jest chroniony przed ingerencją czynników zewnętrznych – wyjaśnia Grzegorz Korzeniowski, PEU Manager, Assa Abloy. – Kod składa się z od 2 do 4 znaków. Pierwsza liczba określa odporność kłódek na kurz, druga zaś na wnikanie wody. Dwa pozostałe znaki dodawane są opcjonalnie. Określają one stopień ochrony produktu przed uderzeniem lub upadkiem z wysokości.

Na specjalne życzenie jednego z klientów, firma Assa Abloy zaprojektowała nową, wyjątkowo odporną serię kłódek Super Weather Proof. Produkty posiadają obudowę ze stali hartowanej oraz pałąk ze stali hartowanej z dodatkiem boru – wytrzymały materiał zapewnia ochronę przed wierceniem, piłowaniem, cięciem, ale przede wszystkim jest całkowicie odporny na rdzę. Kłódki wyposażono także w dodatkowe zabezpieczenia, jak np. utwardzona obrotowa płytka ochronna zapobiegająca przewierceniu zamka czy łożyska kulkowe ze stali hartowanej blokujące pałąk na dwóch końcach. Unikalne utwardzenie powierzchni gwarantuje odporność na korozję dla części zewnętrznych i wewnętrznych. Dodatkową zaletą kłódek jest również unikalny mechanizm cylindra – dyski zamiast kołków i sprężynek – dzięki czemu produkty nie posiadają elementów mogących spowodować zacięcie.

W linii Abloy SWP znajduje się szeroka gama modeli przeznaczonych dla różnych poziomów ochrony. Co ważne, w razie potrzeby różnorodne typy produktów mogą być otwierane jednym kluczem. Ułatwia to zarządzanie obiektem, a także znacząco obniża koszty. Mogą one być również częścią zdalnie programowanego systemu Abloy Protec Cliq (Abloy SWP Cliq).

Wybierając zabezpieczenia do ochrony ciężarówek najlepiej będzie zdecydować się na te z najwyższych klas: 5 lub 6

System Klucza Generalnego

Wiele rozwiązań stosowanych szeroko w branży zabezpieczeń może być z powodzeniem wykorzystywanych w przypadku zabezpieczeń transportowych. Renomowani producenci zamknięć oferują od wielu lat tzw. Master Key System (ang.), który można tłumaczyć na język polski, jako System Klucza Generalnego bądź Układ Centralnego Otwierania.

W Polsce rozwiązanie to jeszcze nie jest tak popularne jak choćby w Niemczech czy Skandynawii. Przy zastosowaniu zamknięć wykonanych w Systemie Klucza każdy użytkownik posługuje się fizycznie jednym kluczem (zamiast pęku kluczy jak dotychczas) otwierając tylko te zamknięcia, do których powinien mieć dostęp.

Liczba tych wkładek, kłódek czy zamków w dobrych rozwiązaniach może być bardzo duża, niemal nieograniczona. System Klucza Generalnego dopasuje się do idealnie do potrzeb użytkowników. Zarządca może mieć dostęp do wszystkich pomieszczeń w obiektach transportowo-logistycznych czy zabezpieczeń w poszczególnych środkach transportu, posługując się jednym kluczem, podczas gdy jego pracownicy swoimi kluczami będą otwierać pojedyncze zabezpieczenia, które leżą w obszarze ich obowiązków.

– Master Key System to ogromna wygoda użytkowania, bezpieczeństwo, a także oszczędność. System jest także bardzo funkcjonalny. Jeśli został wykonany na zamknięciach renomowanych producentów, w razie zmian w zapotrzebowaniu, mamy możliwość modyfikacji czy rozszerzania systemu – tłumaczy Korzeniowski.

Najwyższy poziom ochrony

Jedną z nowości w branży zabezpieczeń jest łączenie tradycyjnych rozwiązań mechanicznych z zaawansowaną elektroniką. Nowoczesne połączenie daje możliwość zdalnego programowania systemu zabezpieczeń – zarządca może za pomocą komputera podłączonego do sieci zarządzać prawami dostępu poszczególnych użytkowników, tworzyć obszary, do których dostęp mają grupy użytkowników lub jedynie pojedyncze osoby.

Rozwiązanie tego typu umożliwia również śledzenie dzienników zdarzeń. Dzięki temu zarządzający posiada informacje, przez kogo i kiedy był otwierany dany zamek lub kłódka oraz jakie zamknięcia i kiedy otwierał konkretny użytkownik. Poszczególne zamki zapamiętują również próby dostępu nieautoryzowanych kluczy (czyli osób nieuprawnionych).

Elektroniczne klucze mogą być ustawione jako aktywne na pewien okres, uzależniony np. od harmonogramu pracy danego pracownika. Bardzo istotną zaletą tego typu rozwiązań jest szybkość i łatwość zmieniania uprawnień poszczególnych elementów wchodzących w skład systemu.

– Dzięki temu, w razie zgubienia czy kradzieży któregoś z kluczy, nie musimy wymieniać zamków – podkreśla Grzegorz Korzeniowski. – Dedykowane oprogramowanie pozwala nam w krótkim czasie i z dużą łatwością rozszerzyć, zmniejszyć lub zabierać uprawnienia konkretnego klucza czyli pracownika. Prosty sposób zmiany uprawnień to gwarancja niezmiennego poziomu bezpieczeństwa – dodaje ekspert.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy