Kompleksowa modernizacja

Kompleksowa modernizacja

Renault planuje modernizację fabryki Georges Besse w Douai (Francja), aby móc rozpocząć w 2014 r. produkcję następców modeli Renault Espace, Laguna i Scénic. Koszty inwestycji szacowane są na 420 milionów euro.Wydajność zakładów produkcyjnych jest kluczowym elementem...

Wydajność zakładów produkcyjnych jest kluczowym elementem planu strategicznego Grupy Renault, który przewiduje między innymi rozbudowę narzędzi technologicznych. Renault ogłosiło właśnie zamiar modernizacji zakładu w Douai, której celem będzie stworzenie jednej linii do produkcji 5 rodzajów nadwozia, z zachowaniem najwyższej wydajności.

Jednoliniowa produkcja

Produkcja następców modeli Renault Espace i Laguna (kombi i sedan) oraz Scénic (wersja krótka i długa), która rozpocznie się w 2014 r., stanowi dla fabryki poważne wyzwanie. Według słów Thierry’ego Bolloré, dyrektora ds. produkcji i logistyki Grupy Renault, z jednej strony chodzi o przygotowanie fabryki do otwarcia na nowy segment samochodów z najwyższej półki, a z drugiej – do produkcji niespotykanej dotąd różnorodności modeli. Pozwoli to na uniezależnienie się od wahań na rynku, a więc uczyni zakład bardziej wydajnym.

Fabryka w Douai przygotowuje się również do wdrożenia produkcji na jednej linii. Ten element strategii Renault staje się standardem we wszystkich zakładach Grupy w Europie (Francji, Hiszpanii, Słowenii). Pozwala on na lepsze dostosowanie się do wahań popytu, zwiększenie możliwości reagowania oraz wprowadzenie większej elastyczności i usprawnienie zarządzania różnorodnością produkcji. Zdolność produkcyjna fabryki w Douai została zredukowana w celu dostosowania do strukturalnego spadku na rynku, ale faktycznie planowana produkcja będzie wyższa od dzisiejszej.

Zarządzanie produkcją samochodów z różnych segmentów stało się możliwe dzięki pracy działu inżynierii, który dokonał standaryzacji niektórych elementów konstrukcyjnych w tej samej rodzinie samochodów Renault i Nissan. Nowa strategia stopniowo będzie obejmowała kolejne modele. Z punktu widzenia technologicznego przekłada się ona na te same sekwencje operacji montażu.

Wyzwania technologiczne i dla personelu

Prace technologiczne mające dostosować fabrykę do produkcji 5 rodzajów nadwozia rozpoczęły się latem 2011 r. Większość obecnie prowadzonych działań dotyczy wdrożenia nowych technologii tłoczenia (w Douai znajduje się jeden z największych ośrodków tłoczenia blach Grupy Renault).

Tłoczenie blach na gorąco to nowość w Grupie Renault. Technologia ta pozwala na zmniejszenie masy samochodu, jako że grubość blachy jest mniejsza (co oznacza również zmniejszenie emisji CO2). Przekłada się ona także na zwiększenie bezpieczeństwa, ponieważ materiał nabiera cech mechanicznych charakterystycznych dla hartowanej stali (odporność i elastyczność). Blacha podgrzewana jest do temperatury 900°C (w piecu mającym 30 m długości). Następnie jeszcze gorąca blacha jest umieszczana w formie w prasie; ulega ona schłodzeniu pod prasą (w tym samym urządzeniu) do temperatury 100°C–200°C w czasie poniżej 10 sekund. Następnie elementy wycinane są laserem.

W fabryce nastąpi również rozszerzenie produkcji elementów z tworzyw sztucznych dzięki dwóm nowym prasom i nowej linii montażowej, Douai zwiększy produkcję w tym zakresie, a jej część będzie eksportowana do innych fabryk Grupy Renault.

Wprowadzone zostanie również tłoczenie aluminium – to nowa technologia w fabryce w Douai, pozwalająca na zmniejszenie masy samochodów, a więc i zmniejszenie emisji CO2.

Modernizacja wielu urządzeń

W fabryce zostaną przeprowadzone inne istotne prace dotyczące modernizacji istniejących urządzeń. Wprowadzone zostaną zmiany gabarytów niektórych urządzeń i instalacji, w szczególności w dziale lakierniczym. Nastąpią przekształcenia i modernizacje urządzeń w celu uzyskania większej elastyczności i możliwości pracy z różnorodnymi produktami.

W dziale budowy karoserii wprowadzono nową linię montażową, która produkować będzie różne modele. W dziale montażowym przejście na jedną linię produkcyjną jest organizowane we współpracy z działem logistyki. Na tym etapie wprowadzona zostaje kompletacja: dział logistyki będzie zajmował się wcześniejszym przygotowaniem zestawów części, które następnie będą umieszczane wzdłuż linii w celu ich bezpośredniego montażu. Pozwoli to na większą ergonomię pracy i podniesienie jakości produktów. Przestrzeń wzdłuż linii produkcyjnej zostanie powiększona, co przełoży się na większy komfort oraz bezpieczeństwo pracy. Planowane jest wprowadzenie urządzenia tapicerującego o zmiennej wysokości w celu zwiększenia wygody i ergonomii pracy.

Temu wyzwaniu technologicznemu towarzyszy również wyzwanie dla personelu: zwiększenie kompetencji zespołów w podlegającym transformacji środowisku przemysłowym, w ramach polityki jakości, która ma na celu mobilizację wszystkich pracowników. Przed wprowadzeniem nowej gamy samochodów cały personel zostanie przeszkolony w zakresie nowych produktów, nowych instalacji przemysłowych oraz tego, jak ważne są wprowadzane zmiany.

Poleć ten artykuł:

Polecamy