Motywacja pracowników

Motywacja pracowników

Badania dowodzą, że jeden nieustannie pozbawiony motywacji pracownik to ponad 33 tys. zł rocznej straty dla firmy.O tym, że pogoda ma wpływ na nasze samopoczucie i wydajność, wiadomo nie od dziś. Jesień to czas przygnębienia, zimą mróz i brak słońca demotywują zupełnie....

O tym, że pogoda ma wpływ na nasze samopoczucie i wydajność, wiadomo nie od dziś. Jesień to czas przygnębienia, zimą mróz i brak słońca demotywują zupełnie. Wiosną cieszymy się ciepłymi dniami i nie w głowie nam praca. Z kolei latem upały nie zachęcają do zbytniego wysiłku. – Tacy już jesteśmy, że zawsze znajdziemy jakąś wymówkę. Jednak tak naprawdę to nie pora roku, ale nasz stosunek do pracy ma największe znaczenie. Gdy jesteśmy zadowoleni i czujemy satysfakcję z wykonywanej pracy, pogoda jest przeważnie drugorzędnym czynnikiem kształtującym motywację zawodową – stwierdza Bartosz Makles, kierownik projektu HR24.

Atmosfera w pracy

Atmosfera, relacje z szefem i współpracownikami, to elementy, które przede wszystkim wpływają na nasze samopoczucie w pracy. Niestety, jak wynika z badań, już co piąta firma w Polsce skarży się na zbyt niską motywację zatrudnionych. W rezultacie spadek motywacji prowadzi do zmniejszenia wydajności w pracy oraz braku zaangażowania. Co niesie za sobą daleko idące konsekwencje w postaci ponad 33 tys. zł rocznej straty generowanej przez niezmotywowanego pracownika.

Praca nad odpowiednimi relacjami w firmie nigdy się nie kończy

Naukowcy z University of Illinois na podstawie badań z lat 1942-2011, przeprowadzonych na grupie ponad 15 tysięcy osób, udowodnili, że najlepszym źródłem wydajności w pracy jest odpowiednie dopasowanie pracownika do stanowiska. Okazało się, że osoby, których profil zainteresowań pokrywał się z zakresem obowiązków, były dużo bardziej zmotywowane i efektywne, a dodatkowo częściej pomagały swoim współpracownikom.

– Właściwy opis wymagań stanowiska pracy podczas rekrutacji, a przede wszystkim określenie cech i umiejętności, które powinien posiadać pracownik, to więcej niż połowa sukcesu. Z doświadczenia wiem, że średnio co piąta osoba nie spełnia nawet podstawowych wymagań dotyczących swojego stanowiska. To prawdziwa męka dla takiego pracownika, kiedy każdego dnia musi wykonywać pracę, o której niewiele wie i do tego jest ona dla niego nudna i nieciekawa – tłumaczy Makles.

Odpowiedzialność

Wbrew pozorom bardzo angażujące i skłaniające do wydajnej pracy jest poszerzanie zakresu odpowiedzialności. W momencie kiedy pracownik otrzymuje poważne i odpowiedzialne zadanie (odpowiednio dopasowane do jego umiejętności i obszarów zainteresowań), bardziej poświęca się pracy, która daje mu satysfakcję. Drugą ważną kwestią jest wypracowanie zasad współpracy obowiązujących w firmie. W sytuacji gdy podwładni widzą, że wymaga się od nich czegoś, co sam przełożony ignoruje, tracą motywację do wypełniania zadań i czują frustrację, która jest jednym z bardziej demotywujących czynników.

– Jednorazowe zadbanie o pracownika wiosny nie czyni. Należy pamiętać, że praca nad odpowiednimi relacjami w firmie nigdy się nie kończy. Pracodawca powinien nieustannie mieć wgląd w postępy i działania swoich pracowników, okresowo sprawdzać ich nastawienie oraz ocenę przedsiębiorstwa. To pomaga usprawniać i budować przyjazne dla wszystkich środowisko pracy o każdej porze roku – podsumowuje Bartosz Makles z HR24.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy