Kryzys procedury TIR w Rosji
Z informacji Departamentu Polityki Celnej Ministerstwa Finansów wynika, że Służba Celna Federacji Rosyjskiej podjęła decyzję o obowiązku składania dodatkowej gwarancji, niezależnie od systemu gwarancyjnego TIR przez przewoźników rozpoczynających transport towarów od osłoną karnetów TIR w Rosji.
Decyzja ta znalazła zastosowanie w kilku regionach Federacji Rosyjskiej tj. dalekowschodnim, syberyjskim, uralskim, podkaukaskim oraz w urzędach celnych w Szeremietiewie, Domodiewie i Wnukowie. Ponadto od dnia 12 listopada 2013 roku postanowienie to jest również stosowane w regionie podległym Centralnemu Zarządowi Ceł, a od dnia 19 listopada 2013 roku – w regionie podległym Północno-Zachodniemu Zarządowi Ceł. Regiony te znajdują się przy zachodniej granicy Federacji Rosyjskiej, w tym na granicy z Białorusią.
Jednocześnie Służba Celna Federacji Rosyjskiej notyfikowała z dniem 1 grudnia 2013 roku wypowiedzenie umowy z rosyjskim stowarzyszeniem ASMAP, dotyczącej uznania ASMAP za zrzeszenie poręczające TIR w Federacji Rosyjskiej. Oznacza to, że z dniem 1 grudnia 2013 roku karnety TIR nie będą stosowane na terenie Federacji Rosyjskiej.
Należy podkreślić, że władze polskie, we współpracy z innymi krajami oraz organizacjami międzynarodowymi (Komisja Europejska, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ), prowadzą nadal intensywne działania w celu wyjaśnienia sprawy i cofnięcia przez Służbę Celną Federacji Rosyjskiej przedmiotowej decyzji. Niemniej jednak do chwili obecnej nie uległa ona zmianie.
Polska Służba Celna podejmuje działania logistyczno-organizacyjne w celu odpowiedniego przygotowania urzędów celnych zlokalizowanych na wschodniej granicy zewnętrznej Unii Europejskiej, celem zminimalizowania wpływu negatywnych skutków ww. decyzji na płynność ruchu transgranicznego.
O zasadach funkcjonowania w przyszłości systemu TIR dowiemy się po 1 grudnia 2013 roku, chyba, że wcześniej nastąpi ugoda z Federalną Służbą Celną Rosji, w przeciwnym razie ASMAP przestanie być nadzorcą i operatorem tego systemu.
Tymczasem sytuacja może dotknąć wszystkich polskich przewoźników funkcjonujących w systemie operacji TIR, ponieważ dodatkowe zabezpieczenia to wzrost kosztów wpływających na wynik finansowy.
Autorem komentarza jest Anna Babińska, ekspert Służby Celnej, Wydział Obsługi Przedsiębiorców, Izba Celna w Warszawie