Krajowy System Poboru Opłat w 2013 roku przyniósł już miliard zł

Krajowy System Poboru Opłat w 2013 roku przyniósł już miliard zł

Tylko w bieżącym roku, w okresie od 1 stycznia do 30 listopada, na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło ponad 1,08 mld zł. z Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO).Na tę kwotę składają się opłaty elektroniczne z systemu viaTOLL (86,44%) oraz opłaty manualne pobierane...

Na tę kwotę składają się opłaty elektroniczne z systemu viaTOLL (86,44%) oraz opłaty manualne pobierane od kierowców pojazdów osobowych (13,56%) na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica zarządzanych przez GDDKiA. Łącznie, od początku funkcjonowania, Krajowy System Poboru Opłat zebrał ponad 2,406 mld zł.

Rozwój sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL działa od lipca 2011r. W początkowej fazie obejmował ok. 1565 kilometrów dróg. 1 lipca 2012r. został rozszerzony o 325 kilometrów, 12 stycznia 2013r. – o 140 kilometrów, a 30 marca o kolejne 160 kilometrów. Ostatnie rozszerzenia miały miejsce w czwartym kwartale bieżącego roku. 31 października sieć dróg płatnych powiększyła się o 343 kilometry – było to największe rozszerzenie w dotychczasowej historii systemu. 1 grudnia sieć dróg płatnych powiększyła się o kolejne 120 kilometrów. Obecnie systemem objętych jest blisko 2653 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie całego kraju.

Docelowo, w 2018r. elektroniczny system poboru opłat viaTOLL może działać na ok. 7 tys. kilometrów dróg zlokalizowanych w całej Polsce. Każdorazowo plany objęcia opłatami nowych odcinków są ogłaszane za pomocą stosownych rozporządzeń Rady Ministrów.

Przychody

Wszystkie opłaty dokonywane w ramach KSPO trafiają bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na inwestycje w nową infrastrukturę oraz modernizację obecnej sieci drogowej. Codziennie na konto KFD wpływa około 3,3 mln zł. Wszelkie wahania w zakresie wysokości wpływów związane są z sezonowością przewozów. Rekordowym miesiącem w dotychczasowej historii systemu okazał się lipiec 2013r. Według danych operatora system viaTOLL wygenerował wówczas przychody w wysokości ponad 113,45 mln zł.

Statystyki dot. użytkowników pojazdów o DMC powyżej 3,5t

W momencie startu w systemie viaTOLL zarejestrowanych było nieco ponad 300 tys. pojazdów, jednak już po dwóch miesiącach liczba ta się podwoiła. Obecnie liczba zarejestrowanych pojazdów wynosi ponad 751 tys. W ramach systemu wydano około 1,4 mln urządzeń pokładowych viaBOX. W ciągu miesiąca za ich pomocą rejestrowanych jest łącznie ponad 50 mln transakcji, czyli pojedynczych przejazdów pod bramownicą.

Zdecydowana większość, bo aż 63,2% wszystkich pojazdów w systemie, to użytkownicy krajowi. Pozostałe 36,8% to użytkownicy zagraniczni, wśród których najliczniejszymi grupami są Niemcy (5,8%), Litwini (3,68%) oraz Czesi (3,24%). Na kolejnych miejscach plasują się natomiast Ukraińcy, Rosjanie, Słowacy, Rumuni, Węgrzy, Białorusini oraz Łotysze.

Użytkownicy zarejestrowani w systemie viaTOLL w przeważającej większości rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (21,3%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

viaTOLL jako narzędzie polityki środowiskowej

Dzięki zróżnicowaniu stawek opłat system viaTOLL w krótkim czasie stał się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej. Najniższe stawki opłaty elektronicznej przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6). W rezultacie, od wielu miesięcy na polskich drogach wyraźnie przybywa pojazdów o klasach Euro 4, Euro 5 i Euro 6, a jednocześnie ubywa starszych.

Dla przykładu, w listopadzie 2011r. największy udział w rejestracjach miały pojazdy o klasie Euro 3 (34,4%), a na drugim miejscu Euro 5 (20,2%). Obecnie proporcje te się odwróciły i najliczniej reprezentowane są auta klasy Euro 5 (33,26%) i Euro 3 (27,1%). Na kolejnych miejscach znajdują się natomiast pojazdy klasy Euro 4 (14,78 %), Euro 2 (13,35%), Euro 0 (8,43%), Euro 1 (2,66%) oraz Euro 6 (0,42%).

Poleć ten artykuł:

Polecamy