Pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t w styczniu 2014

Pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t w styczniu 2014

W styczniu 2014 roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych wyniosły 1 293 sztuki, tj. więcej o 20,2% (+217) niż w styczniu ub.r. i mniej niż w grudniu o 60,6% (-1 988). Po znakomitym grudniu rejestracje zwyczajowo zmniejszyły się i spadek był głębszy niż na ogół obserwowany na...

Rezultat pierwszego miesiąca b.r. był jednak w grupie samochodów ciężarowych (1240szt.) o jedną piątą lepszy niż w styczniu przed rokiem (+21,6%) i lepszy niż w poprzednich czterech latach. W przypadku autobusów poziom był zbliżony do poprzedniego stycznia, zarejestrowano 53szt. (-3 ).

W grupie pojazdów używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy dynamika była wyższa niż nowych sprzedanych w Polsce, a ich wolumen znowu większy. W styczniu przywieziono 2 417 pojazdów, tj. o jedną czwartą (25,3%;488szt.) więcej licząc rok do roku i więcej o 169 (7,5%) niż w poprzednim miesiącu. W tej liczbie było 2 178 ciężarówek (+28,7% r/r) i 239 autobusów (+0,8% r/r). Autobusy w porównaniu z grudniem przyhamowały. Używanych ciężarówek zarejestrowano 1,8 razy więcej niż sprzedano w tym czasie nowych, a autobusów 4,5 razy więcej.

Łącznie zarejestrowano w styczniu 2014 roku 3 710 nowych i używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, w tym autobusy. Odzwierciedla to wzrost rok do roku o 23,5%.

Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w styczniu wyniosły 1240 nowych pojazdów o 21,6% więcej niż w analogicznym miesiącu ub.r. Po znakomitym grudniu rejestracje zwyczajowo zmniejszyły się i spadek był głębszy (-58,1% m/m; -1718 szt.) niż na ogół obserwowany na przełomie lat. Dodatkowo został wzmocniony przez trudności na początku roku obserwowane przy rejestracjach pojazdów z końcowej partii produkcji spełniających jeszcze normę Euro 5. Rezultat pierwszego miesiąca b.r. był jednak w grupie samochodów ciężarowych o jedną piątą lepszy niż w styczniu przed rokiem (+21,6%; +220) i lepszy niż w poprzednich czterech latach.

Liczba zarejestrowanych wśród nich ciągników (897 szt.) była blisko o jedną czwartą wyższa niż w styczniu przed rokiem ale ponad dwa razy niższa niż w grudniu. W grupie zabudowywanych podwozi samochodów ciężarowych, których zarejestrowano 298 wzrost w skali roku wyniósł blisko 28% a spadek do poprzedniego miesiąca 63,7%. Samochodów specjalnych było 45 tj. o 19 więcej niż rok wcześniej. W całej grupie pojazdów ciężarowych zarejestrowano 1 075 samochodów najcięższych powyżej 16 ton (kompletnych podwozi i ciągników razem). Było ich więcej o 23,4% (+204) niż w styczniu 2013, i mniej o 52,9% (-1207) niż w grudniu.

Firmy zarejestrowały 1 060 pojazdów. Wzrost w tej grupie nabywców wyniósł 23,8% w skali roku. Udział pojazdów kupionych w leasingu czy CFM był zbliżony do wypracowanego w ubiegłym roku (69,7%). Klienci indywidualni (w tym prowadzący działalność gospodarczą osób fizycznych) zarejestrowali w 2013 roku 180 samochodów, tj. więcej o 9,8% niż rok wcześniej. Udział tej grupy nabywców wyniósł 14,5% i chociaż był większy niż wypracowany średnio w całym ubiegłym roku, to jednak mniejszy niż w poprzednim styczniu o 1,6 punktu procentowego.

W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w styczniu 2014r. na pierwszym miejscu był MAN (280; + 80,6% r/r); na drugim MERCEDES-BENZ (263; +45,3%r/r), a trzecia SCANIA (201;+53,4% r/r).

Nowe samochody ciężarowe o DMC >= 16t

W całej grupie pojazdów ciężarowych zarejestrowano 1 075 samochodów najcięższych powyżej 16 ton (kompletnych podwozi i ciągników razem). Było ich więcej o 23,4% (+204) niż w styczniu 2013, i mniej o 52,9% (-1207) niż w grudniu. Liczba zarejestrowanych wśród nich ciągników (897 szt.) była blisko o jedną czwartą wyższa niż w styczniu przed rokiem, ale ponad dwa razy niższa niż w grudniu.

W styczniu 2014r. w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrował MERCEDES – 231 (+47,1%r/r) następnie MAN – 211 (+102,9%r/r) i SCANIA – 201 (+53,4%r/r).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t zarejestrowano w styczniu 3 134 samochody. Było to mniej o 13,8% niż w analogicznym miesiącu przed rokiem i mniej niż w poprzedzającym grudniu o 31,2%. Spadek w grupie dostawczych nieznacznie przyhamowało nieco większe zainteresowanie dwumiejscowymi samochodami typu „societe” towarzyszące powrotowi tzw. kratek, jak i trwające promocje dla samochodów z produkcji ubiegłego roku.

W styczniu w klasyfikacji marek wśród samochodów dostawczych niezagrożony był pierwszy Fiat. Zarejestrował 901 pojazdów (+19,8% r/r i -2% m/m). Drugi był Peugeot, z wynikiem 351 pojazdów zmniejszył swój rezultat ze stycznia sprzed roku o blisko 60%. Renault tym razem trzeci odnotował 302 rejestracje (-17% r/r i -49% m/m).

Poleć ten artykuł:

Polecamy