Nowy terminal intermodalny na autostradzie morskiej Gdynia – Karlskrona

Nowy terminal intermodalny na autostradzie morskiej Gdynia – Karlskrona

W ostatni dzień marca na wyspie Verkö w Karlskronie został otwarty terminal intermodalny dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej - prom zarówno do, jak i z Europy oraz Skandynawii przez Gdynię i Karlskronę.

Nowa inwestycja ma duże znaczenie dla Portu w Gdyni, który dzięki nowemu terminalowi intermodalnemu na autostradzie morskiej Gdynia – Karskrona może liczyć na wzrost przeładunków z północ Europy na południe kontynentu. Inwestycję realizowano od jesieni 2013 r. przy współpracy władz miasta Karlskrona, Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent, firmy oferującej usługi doradcze w logistyce oraz Green Cargo, operatora kolejowego w Szwecji. Terminal jest częścią korytarza transportowego z Północy na Południe (Bałtyk-Adriatyk).

 

– Sto lat temu Szwecja miała tak samo dobre połączenie kolejowe z Zachodem jak i Wschodem Europy, nadszedł czas, aby powrócić do tego dobrego – powiedział Dan Sten Olsson, właściciel Stena Line podczas oficjalnej ceremonii uruchomienia terminalu intermodalnego.

 

Firmy Green Cargo, Logent i Stena Line wspólnie oferują całkowicie nową ofertę transportu kombinowanego, która w harmonijny i prosty sposób obejmie połączenia kolejowe i połączenia morskie na trasie 1700 km od Kiruny na północy Szwecji do Lublina na południu Polski.

 

– Wystarczy dowieźć naczepę lub kontenery do jednego z 40 terminali intermodalnych w Szwecji lub Norwegii, a następnie odebrać je w Gdyni – lub odwrotnie – powiedział Jan Kilstrom, CEO Green Cargo. – Przy korzystaniu z trzech środków transportowych ( droga – prom – kolej) oferujemy jedną drogę zakupu, jedną drogę rezerwacji, jedną drogę fakturowania.

 

– To unikatowa i zrównoważona oferta dla transportu towarów z Północy na Południe i odwrotnie – mówił Mikael Arvidsson, CEO Logent – dzięki temu usługi transportowe mogą być bardziej elastyczne.

 

– Otwarcie terminalu intermodalnego w Karskronie to oferta prostego i niskokosztowego rozwiązania transportowego na rynku przewozów kontenerowych do Europy Wschodniej oraz Południowej – powiedział Christer Kjellberg, manager projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line. – Linia kolejowa umożliwia polaczenie z 270 miastami i 40 terminalami w Szwecji.

 

Tą drogą mogą być przewożone całe pociągi złożone z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych, jak i pojedyncze wagony w tzw. ruchu rozproszonym. W najbliższej przyszłości terminal intermodalny w Karlskronie może stać się jednym z najważniejszych szwedzkich miejsc przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kole j- prom. Dzięki temu rozwiązaniu oraz bogatej sieci połączeń intermodalnych z Gdyni, autostrada morska Gdynia-Karlskrona, obsługiwana przez promy Stena Line, zyskuje znaczenie dla całego kontynentu.

 

– Ten projekt jest niezwykle interesujący z racji dużego zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne. Podobne rozwiązania oferujemy już między Kilonią a Veroną oraz między Poznaniem a Rotterdamem – stwierdził Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line. – O możliwości uruchomienia przewozów intermodalnych rozmawiamy również z kolejami rosyjskimi.

 

Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami.Linia promowa Gdynia Karskrona została otwarta w 1995 r. W pierwszym roku funkcjonowania na tej trasie przewieziono jedynie niewiele ponad 4 tys. jednostek frachtowych, a w ubiegłym roku przekroczono liczbę 100 tysiący jednostek frachtowych.

Fot. Hanna Stenvall

Poleć ten artykuł:

Polecamy