Taksówkowa alternatywa
W wielu firmach, w szczególności z branży usługowej, auto często stanowi podstawowe narzędzie pracy. Zanim jednak zdecydujemy się na wprowadzenie do przedsiębiorstwa floty samochodowej, powinniśmy przeanalizować opłacalność takiej strategii. Pod uwagę należy wziąć przede...
Najczęściej rozważanymi przez przedsiębiorców formami pozyskania floty samochodowej w sektorze średnich i dużych firm są zakup gotówkowy, leasing i wynajem długoterminowy. Obecnie coraz więcej podmiotów gospodarczych zaczyna dostrzegać korzyści, jakie niesie za sobą opcja korzystania z usług sieci taksówkowych, umożliwiających między innymi bezgotówkowe przejazdy w całym kraju.
Leasing
Leasing zazwyczaj wybierany jest przez przedsiębiorców niechcących angażować dużej sumy uiszczanej gotówkowo na zakup samochodu na własność. Ale oczywiście jeśli ktoś chce wejść w posiadanie swojego samochodu lub stworzyć taką możliwość pracownikowi – nie ma z tym problemu. Koszty leasingu/wynajmu można uwzględnić do rozliczenia podatku dochodowego i VAT.
Z uwagi na obowiązujące w Polsce przepisy podatkowe, leasing nie opłaca się podmiotom nie będących płatnikami VAT, rozliczającym się na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego lub niegenerującym jeszcze zysku. Dodajmy do tego oczywiście konieczność serwisowania samochodu, rozliczania paliwa (najwygodniej na podstawie faktury zbiorczej, której suma wynika z rozliczeń związanych z kartą paliwową), opłat za ubezpieczenie, ewentualne systemy IT do zarządzania flotą, czy też systemy monitoringu.
Wynajem długoterminowy
Zaletami wynajmu długoterminowego jest przede wszystkim brak angażowania gotówki w zakup auta. Pojazd można użytkować zazwyczaj od 36 do 60 miesięcy w ramach umowy, do której przyznawany jest także pełny pakiet ubezpieczeń, likwidacja szkód komunikacyjnych, wymiana, serwis i przechowywanie opon, korzystanie z kart paliwowych, itp. Co ważne, opcja ta gwarantuje samochód zastępczy w przypadku zdarzeń losowych. Firma nie ponosi także żadnych kosztów związanych z obsługą techniczną i serwisowaniem pojazdów.
Korporacje taksówkowe
Z punktu widzenia zawodów takich jak przedstawiciele handlowi, konsultanci czy doradcy, którzy cały czas spotykają się z klientami w całej Polsce, zarówno leasing, jak i wynajem wydają się rozwiązaniem stosunkowo opłacalnym. Coraz więcej firm zastanawia się jednak nad korzystaniem z usług korporacji taksówkowych, dzięki którym przedsiębiorca płaci za rzeczywiście przejechane kilometry, bez dodatkowych kosztów. Może być to opłacalne choćby w przypadku pracowników przemieszczających się w obrębie dużych miast.
– Ciekawe rozwiązanie stanowi podpisanie długoterminowej umowy z siecią taksówkową, która działa na terenie całego kraju, gdzie klient płaci tylko za przejechany dystans. W takich przypadkach obowiązują preferencyjne stawki, nie ma opłat za parkowanie czy „bezczynny postój” auta i nie trzeba się martwić o bezpieczeństwo pojazdów. Samochód można zamówić za pomocą jednego ogólnopolskiego numeru w każdym wojewódzkim mieście – mówi Jarosław Pawłowski, dyrektor ds. rozwoju sieci w Polskiej Sieci Taxi 19123.
W ramach umowy z daną siecią taksówkową istnieje ponadto możliwość skorzystania z dodatkowych usług, takich jak przewóz przesyłki kurierskiej, odebranie biznesowego gościa z lotniska czy nadanie przesyłki na pociąg.
Porównanie kosztów
– Firma A wynajęła w leasingu Forda Focusa wartego 60 tysięcy złotych. Okres obowiązywania umowy to trzy lata. Pierwsza wpłata wynosi 12 tysięcy złotych, a miesięczna rata leasingowa 1548 zł netto. Koszt odkupu auta to 1 procent początkowej wartości, czyli 600 zł. Miesięczna utrata wartości auta – 840 złotych netto. Miesięczne koszty serwisu i utrzymania pojazdu wynoszą około 450 złotych. Dodatkowo, dochodzi opłata za paliwo. Łączna suma miesięcznego utrzymania takiego auta wynosi więc około 4000 zł netto – wylicza Jarosław Pawłowski.
Należy również pamiętać o zmarnowanym w korkach czasie pracownika, które taksówka skutecznie omija. W sytuacjach awaryjnych można rozważyć opcję wynajęcia samochodu, gdy np. auto flotowe jest w warsztacie. Ale dobowe koszty wynoszą w zależności od klasy nawet kilkaset złotych. Tymczasem taksówka wykonuje średnio 110 kursów miesięcznie (około 990 km) a przeciętny koszt jednej podróży wynosi 25 zł, co daje koszt 2750 złotych netto – analizuje Pawłowski.
Firma decydująca się na samochód służbowy powinna pamiętać o wyborze takiego wariantu, który będzie najlepiej dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa. W przypadku niektórych firm to właśnie umowa z sieciami taksówkowymi może okazać się dobrym sposobem na redukcję kosztów.
fot. Fotolia