Testy Volvo FMX 10×4   [Zobacz zdjęcia]

Volvo Group Trucks Poland umożliwiło wybranym przewoźnikom przetestowanie wybranych modeli także w polskich warunkach. Niedawno do naszego kraju zawitał specjalistyczny samochód ciężarowy Volvo FMX w konfiguracji napędowej 10x4.

Pojazd służy do transportu ładunków sypkich, kamieni, złomu. Ładowność pięcioosiowego Volvo FMX wynosi aż 44 tony i może stanowić silną konkurencję również dla wozideł budowlanych.

Pojazdy przeznaczone do transportu budowlanego nie mają łatwego życia. Muszą być wytrzymałe, silne a przy tym ekonomiczne. Wersja specjalna Volvo FMX, ze zwiększoną liczbą osi, umożliwia transport dużej masy ładunków przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Układ napędowy 10×4 daje optymalne rozłożenie masy ładunku i oraz sprawia, że prowadzenie ciężarówki, nawet w trudnym terenie, nie stanowi dużego problemu.

– Z myślą o pracy w kamieniołomie, w 2005 roku, zakupiliśmy pierwsze ciężarówki Volvo. Sukcesywnie odnawiamy naszą flotę, która dziś liczy sobie 20 pojazdów. Obecnie testujemy Volvo FMX 10×4, które w trudnych warunkach kopalnianych spisuje się doskonale – – mówi Piotr Smolarczyk, Prezes Zarządu BUDPOL. – Samochód jest bardzo wydajny – może jednorazowo przewieźć o 50 proc. ładunku więcej, niż ciężarówka czteroosiowa, przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Liczne próby, które przeprowadziliśmy wskazują na możliwość zastosowań tego typu pojazdów m.in. w naszym zakładzie górniczym

W Volvo FMX pierwsza i druga oś są osiami skrętnymi z zawieszeniem mechanicznym (resory paraboliczne) o dopuszczalnym sumarycznym nacisku 18 t. Trzecia i czwarta oś są to osie napędowe z zwieszeniem mechanicznym (resory piórowe) o nośności tylnego wózka 32 t. Piąta oś wleczona jest osią skrętną. Jest ona sterowana elektronicznie i hydraulicznie, z zawieszeniem hydrauliczno-pneumatycznym o dopuszczalnym nacisku 16 ton. Dla lepszej stabilizacji pojazdu, niezależnie od jego obciążenia, ostatnia oś przy podnoszeniu muldy jest automatycznie opuszczana.

Volvo FMX 10×4 zostało wyposażone w 13-litrową jednostkę napędową o mocy 500 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm. Ciekawostką jest to, że silnik bez problemu może pracować w wysokich temperaturach. Wydajność układu chłodzenia została dostosowana do temperatury otoczenia max. 48 stopni C.

– Wieloosiowe Volvo FMX jest dostępne również w najnowszej wersji kabiny, z jednostkami napędowymi Euro 6, a także z dodatkowymi układami wspomagającymi pracę kierowcy – dodaje Piotr Werner, Logistic & Product Team Leader Volvo Group Trucks Poland.

W testowym pojeździe Volvo FMX 10×4 w skład dodatkowego wyposażenia wchodzą m.in.: hamulec silnikowy VEB+, podwójny układ wspomagania kierownicy, zautomatyzaowana skrzynia biegów I-Shift z oprogramowaniem dedykowanym ciężarówkom budowlanym z systemem Kick Down, tempomat, kamera cofania z wyświetlaczem, leżanka z materacem sprężynowym, klimatyzacja, ogrzewanie postojowe kabiny i silnika, elektryczne podgrzewanie bloku silnika, przystawki odbioru mocy od silnika (650 Nm) i skrzyni biegów. Pojazd porusza się na ogumieniu o rozmiarach: przód – 385/65R22.5, tył- 315/80R22.5.

Dzięki 3 osiom skrętnym FMX 10×4 charakteryzuje się bardzo dobrym promieniem skrętu (takim jak pojazd 4 osiowy). Dostępna jest mocniejsza konfiguracja 10×6. Samochód ciężarowy Volvo FMX 10×4 może być dostępny z automatyczną skrzynią biegów PowerTronic. Producent prowadzi też prace nad Volvo FMX z konfiguracją 10×6.

Poleć ten artykuł:

Polecamy