Klucz do sukcesu Rema 1000
Każda firma FMCG wie, że jedynym sposobem, aby odnieść sukces na konkurencyjnym rynku, jest usprawnienie logistyki. Kompletacja głosowa w centrach dystrybucyjnych i zautomatyzowany przepływ palet spowodowały ogromne oszczędności dla dystrybucji detalicznej żywności w Rema 1000 w...
REMA 1000 obsługuje ponad 500 sklepów w całej Norwegii. Ich model biznesowy opiera się na oferowaniu żywności w bardzo konkurencyjnych cenach. Cała logistyka jest kontrolowana przez REMA Distribution, która stale poprawia wydajność logistyki w całej grupie. Od ponad 20 lat dział logistyki REMA 1000 zarządza procesami magazynowymi współpracując z firmą Consafe Logistics, która dostarczyła firmie REMA system WMS. Firma stale uaktualnia swój system i usprawnia praktyki w celu osiągnięcia doskonałości w całym łańcuchu dostaw. REMA posiada sześć centrów dystrybucyjnych w całej Norwegii. Wśród nich wyróżniają się dwa – jeden w Stavangar, w którym występuje kompletacja manualna i drugi w Trondheim, gdzie wprowadzono tzw. wózki satelitarne do obsługi towarów suchych w całym magazynie.
Jedną z głównych korzyści w zarządzaniu z systemem WMS w Rema 1000 jest 100-procentowe wykorzystanie czasu pracy. – Dla nas bardzo ważnym jest, aby dostarczyć produkty tak tanio i efektywnie, jak to tylko możliwe. Dzięki użyciu systemu WMS, który daje nam całkowitą niezawodność, możemy się skoncentrować na zwiększaniu efektywności przepływów dystrybucyjnych i wciąż poprawiać wydajność – mówi Narve Lyder Carlsen, IT Manager, w Stavangar REMA.
Obsługa na każdym poziomie automatyzacji
Choć w magazynie w Stavangar występuje obsługa ręczna, a w Trondheim 30% towarów jest obsługiwane przez wózki satelitarne, oba systemy są sterowane przez system WMS. Wózki satelitarne przenoszą suche produkty. Wszystkie przychodzące palety i 270 stacji kompletacyjnych są obsługiwane automatycznie. Kompletacja odbywa się w pełni ręcznie, ale jeśli jakiś sklep zamówi pełną paletę od jednego producenta, wózek satelitarny przygotowuje ją do wydania. – Mamy już nieco większy zwrot, niż oczekiwano, odkąd wprowadzono automatyzację – mówi Gunnar Pedersen Lian, dyrektor logistyki w magazynie w Trondheim. – Mieliśmy do wyboru sterowanie automatyką realizowaną przez Swisslog lub kierowaną przez WMS z Consafe Logistics. Wybraliśmy integrację z systemem automatyzacji Consafe Logistics. Dzięki ich rozwiązaniu zaoszczędziliśmy na kosztach. Wiedzieliśmy, że Consafe Logistics integrował się już z systemem Swisslog i mieliśmy tylko niewielki problem z komunikacją między tymi systemami.
Eliminacja błędów, kompletacja głosowa
Oba magazyny używają głosowego systemu kompletacji, którego największą zaletą jest eliminacja błędów przy kompletacji. Dzięki kompletacji głosowej i kontroli w celu zapewnienia prawidłowego pobrania, osiągnięto dokładność zbliżoną do 100%. Magazyn w Stavangar określił, iż dzięki kompletacji głosowej wzrost wydajności wyniósł 15%, co odpowiada zaoszczędzonym trzem minutom dla każdego zadania kompletacji. Menedżerowie obu magazynów przyznają, że pobieranie prawidłowych towarów za pierwszym razem daje duże oszczędności. Ale korzyści są mierzone nie tylko w wydajności. – Pracownicy kompletujący mają obie ręce wolne, więc podnoszą towary bardziej ergonomicznie. Środowisko pracy jest lepsze, ponieważ nie ma tak wiele hałasu – mówi Gunnar Pedersen Lian. – Jest większa wydajność, lepsza ochrona pracowników i wyższa jakość realizacji zamówień.
Podejmowanie decyzji w locie
W obu magazynach wsparcie w podejmowaniu decyzji dostarczone przez WMS uznano jako klucz do efektywności operacyjnej. – Widzimy, jak wiele paczek mamy spakować w ciągu kilku godzin. Musimy spakować pojazdy przed końcem pewnego okresu, a wiemy, jak wiele z nich jest w każdej strefie – mówi Gunnar Pedersen Lian. – Widzę, co robi każdy pracownik i mogę użyć danych z systemu, aby zwiększyć jego efektywność. Jest to bardzo dobry system do planowania i pomaga nam osiągnąć nasze cele. Bardzo szybko dostrzegamy, że musimy obsadzić załogę na dodatkowe godziny pracy na konkretny dzień. Narve Lyder Carlsen przyznaje: – Możemy wyciągać raporty na temat wszystkich działań w magazynie i podejmować decyzje na bieżąco. Widzimy, jak działa magazyn i jak radzą sobie poszczególni pracownicy. Mamy możliwość szybkiego spojrzenia, co się dzieje w magazynie, system jest prosty do nauczenia dla operatorów, dzięki czemu można bez problemu zatrudniać ludzi na krótkie okresy. Ludzie byli również pod wrażeniem wydajności WMS. WMS jest bardzo stabilnym systemem i mamy bardzo mało awarii. Pracujemy 24 godziny na dobę 5 dni w tygodniu i możemy kontrolować przepływ towarów w każdej chwili – mówi Gunnar.
Efektywność w całym magazynie
Menedżerowie działów IT i logistyki w bardzo prosty sposób mogą uzyskać wszystkie wskaźniki KPI, których potrzebują. – Dzięki systemowi WMS obserwujemy wydajność od kierowców ciężarówek po pracowników zajmujących się kompletacją. Można zmierzyć, ile palet kierowcy ciężarówek transportują w ciągu godziny lub dnia – mówi Gunnar. – Wózki satelitarne optymalizują transfer wielu palet w Trondheim, mają one taką samą wydajność na godzinę, jaką kierowcy ciężarówek mieli w jeden dzień.
Partnerstwo dla ciągłego doskonalenia
REMA stoi w obliczu klasycznego problemu, jakim jest zwiększanie biznesu bez powiększania przestrzeni magazynowej. Dzięki stałej współpracy z Consafe Logistics obie firmy na bieżąco opracowują procedury i narzędzia do optymalizacji przepływów oraz rozwiązują wszystkie problemy, które się pojawiają. – Co trzy tygodnie mamy spotkania z kierownictwem Consafe Logistics, aby przedyskutować ulepszenia, ale kontaktujemy się prawie każdego dnia. To nasz sposób na to, by stale być najbardziej konkurencyjną firmą w naszej branży – mówi Narve Lyder Carlsen. – Ale jedną z największych zalet tej firmy jest całkowita autonomia. Możemy wprowadzać wszelkie zmiany, jakie chcemy, bez konieczności zgłaszania ich do zarządu. Dlatego możemy zdecydowanie i szybko adaptować się do zmian i wykorzystywać logistykę, aby wygrywać w konkurencji z innymi sieciami sklepów – stwierdza Carlsen.
5 kluczowych wskazówek osiągnięcia doskonałości w logistyce
1. Inwestycja w elastyczny WMS, który będzie w stanie obsłużyć przyszłą automatykę magazynową.
2. Wdrożenie komunikacji głosowej w celu wyeliminowania błędów pobierania.
3. Natychmiastowa reakcja na informacje.
4. Posiadanie „współpracującego partnera”, który pomoże rozwiązać pojawiające się problemy.
5. Umożliwienie menedżerom IT i logistyki podejmowania niezbędnych decyzji, bez konieczności zgłaszania ich zwierzchnikom.