Osiem miesięcy ciągłego wzrostu cen
Z najnowszego wydania raportu Transport Market Monitor (TMM) wynika, że w pierwszym kwartale 2014 roku ceny transportu zmalały o 9,6 proc. w porównaniu do kwartału czwartego 2013.
Jak wynika z raportu, wskaźnik cen spadł o 9,6 proc. w I kwartale 2014 (wskaźnik 91,5), w porównaniu ze wskaźnikiem cen w ostatnim kwartale 2013 (wskaźnik 101,2). W porównaniu do poziomu wskaźnika w ubiegłym roku, w I kwartale 2013 roku widać, że wskaźnik cen jest wyższy o 1,4 proc. W I kwartale 2014 roku wskaźnik cen oleju napędowego spadł do poziomu 101,0 (-2,4 proc.). W tym kwartale wskaźnik pojemności ładunkowej mocno wzrósł osiągając poziom 114,4 (+36,9 proc.). Mimo że wskaźnik cen spadł w pierwszym kwartale, jest on nadal wyższy, niż w ubiegłym roku. Wskazuje to na trwające ożywienie.
– Jak zwykle w Q1 stosunkowo wysoki wskaźnik możliwości przewozowych spowodował presję na ceny transportu, ale pomimo, że wynosił on 37 proc. miał na nie stosunkowo niewielki negatywny wpływ (-9,5 proc) – komentuje Erik van Dort , konsultant w Capgemini Consulting.
Jak dodaje Peter Förster, Managing Director Transporeon, w Q1, wysoki wskaźnik możliwości przewozowych miał stosunkowo łagodny wpływ na ceny.
– Również trzyletni niski wskaźnik cen oleju napędowego zdawał się nie mieć tak dużego wpływu na ceny jak tego oczekiwano – mówi Förster. Ogólnie istnieje pozytywna współzależność pomiędzy indeksem cen oleju napędowego a wskaźnikiem cen, więc spodziewaliśmy się tego, że ceny będą jeszcze niższe niż w Q1.
Celem analizy TMM jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie przy uwzględnieniu tendencji cenowych w transporcie, obecnego poziomu cen, objętości ładunkowej realizowanych kursów oraz prognozy na przyszłość. Jest to współna inicjatywa Transporeon i Capgemini Consulting. Analiza TMM bazuje na anonimowych danych pobranych z platformy Transporeon, poprzez którą firmy załadowcze upubliczniają aktualne kursy oraz przydzielają je wybranym przewoźnikom.