Łódź silnym zapleczem logistycznym Polski
W poniedziałek odbyło się śniadanie biznesowe, organizowane przez firmę PwC, poświęcone analizie branży logistycznej, związanej z Łodzią oraz perspektywom jej rozwoju.
W dyskusji udział wzięli : Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi, prof. dr hab. inż. Adam Sadowski z Uniwersytetu Łódzkiego, Krzysztof Apostolidis, reprezentujący Partner Logistic, Marek Wawrzyńczak z Raben Polska i Jarosław Żak z firmy Hatrans. Spotkanie moderował Piotra Łuba – partner zarządzający działem doradztwa biznesowego PwC.
Wprowadzeniem do dyskusji była prezentacja profesora Adama Sadowskiego (Katedra Logistyki UŁ) na temat szans, perspektyw i zagrożeń, które mogą dotknąć branżę logistyczną w województwie łódzkim. Region łódzki znajduje się obecnie na 3. miejscu w Polsce pod względem dostępności nowoczesnej powierzchni magazynowej. Stan infrastruktury liniowej poprawia się, a zatrudnienie w branży rośnie. Ponadto Polska z 20 % udziałem w przewozach międzynarodowych zajmuje pierwsze miejsce w Europie.
Goście rozmawiali także o tym, w jakim stopniu biznes wykorzystuje zaplecze logistyczne w regionie, w którym nie brakuje silnych ośrodków logistycznych, takich jak Stryków, Kutno, Piotrków Trybunalski. Zwrócili także uwagę na łódzkie lotnisko, które z roku na rok zwiększa przewóz cargo. Obecnie tonaż odprawianych ładunków wynosi 3 000 ton rocznie. Dodatkowo tempo rozwoju branży zintensyfikowało niedawno otwarte bezpośrednie połączenie kolejowe Łodzi i Chin.
Do zagrożeń związanych z logistyką zaliczyć trzeba zaniedbania drogowe, takie jak, niedokończona budowa obwodnicy miasta i autostrady A1 oraz związana z tym faktem niska przepustowość węzła komunikacyjnego w Strykowie, jak również wzrost udziału transportu drogowego, który ogranicza transport zrównoważony.
Innym aspektem, który w sposób znaczący oddziaływuje na rozwój branży logistycznej w regionie są zasoby ludzkie. „To właśnie one – podkreślał Krzysztof Apostolidis, wpłynęły na budowę magazynów o powierzchni 3 ha Partner Logistic w Wolborzu pod Łodzią. Nie zdecydowaliśmy się na wybór Strykowa, gdzie zaplecze zasobów ludzkich znacznie się skurczyło. Według nas ludzie z wybranej okolicy oraz ich silna motywacja do pracy są fundamentem naszego biznesu – mówił.
Poważnym problemem jest także wyludnianie się Łodzi i migracja zarobkowa . Optymistycznym jest fakt związany z trendem częstszego powrotu łodzian i stale zwiększająca się liczba mieszkańców stolicy, którzy codziennie dojeżdżają do pracy w Łodzi.
Spotkanie zakończyła seria pytań skierowanych do panelistów przez uczestników śniadania. Poruszano temat strategii rozwoju aglomeracji, którą pod względem rozwoju logistyki porównywano do innych miast Polski. Dopytywano o możliwość powrotu do projektu zakładającego duopolis ze stolicą i odniesienie się do planów, które pozwalają kierować zabudowę Łodzi do jej centrum.