Idziemy na zakupy: felgi aluminiowe

Idziemy na zakupy: felgi aluminiowe

Felgi aluminiowe są jednym z najmodniejszych i za razem najlepiej wyglądających dodatków samochodowych. Nie tylko poprawiają wygląd auta, ale mają także istotny wpływ na trakcję, sposób prowadzenia i działanie zawieszenia. Eksperci serwisu Allegro.pl radzą, jak kupić felgi ze...

– Felgi ze stopów dodają samochodom urody, a odpowiednio dobrane okazują się wytrzymalsze od stalówek. Można na nich jeździć na nich przez cały rok – mówi Robert Krotoski, menedżer kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl

Polacy najczęściej poszukują felg aluminiowych w rozmiarze 16- cali. Na dalszych miejscach znalazły się kolejno 15, 17 i 18- calowe. Komplet nowych „alufelg” w mniejszych rozmiarach można kupić za około 800 złotych. Górną granicą jest kwota na poziomie kilkudziesięciu tysięcy.

Jak dobrać felgi do modelu samochodu?

– Najczęściej występującymi markami samochodów, do których Polacy chcą dobrać felgi aluminiowe są BMW, Audi i Mercedes. Przy wyborze warto pamiętać, że o ile wygląd obręczy jest jednym z kluczowych czynników, o tyle priorytetem jest dobór właściwych parametrów felgi – wyjaśnia Robert Krotoski

– Jednym z pierwszych wskaźników jest odpowiednia średnica i szerokość. Większa felga przy zastosowaniu węższej opony zapewni lepsze zachowanie się pojazdu na zakrętach, ale ograniczy komfort podczas jazdy po dziurawych nawierzchniach i zmniejszy trwałość zawieszenia oraz może zadecydować o myszkowaniu auta w koleinach. Mniejsza średnica przy zastosowaniu grubszej opony poprawi tłumienie nierówności jezdni, ale uwarunkuje większe wychylanie się samochodu w zakrętach – dodaje.

Warto pamiętać, że nie należy stosować obręczy dużo szerszych, niż zaleca producent. Te będą wystawać poza obrys błotnika i spowodują dodatkowe obciążenie dla wspomagania układu kierowniczego.

Jednym z kluczowych parametrów podczas wyboru alufelg jest średnica otworu centralnego (CH) oraz tzw. osadzenie (ET). Zbyt duży wskaźnik CH sprawi, że kierowca podczas montażu obręczy będzie musiał zastosować tzw. pierścienie korekcyjne. W przypadku nieprawidłowego wskaźnika ET konieczne jest odsunięcie felgi od piasty za pomocą tzw. dystansów.

Cenowo szczególnie korzystnej transakcji można dokonać w przypadku wyboru obręczy montowanych fabrycznie przez producenta danego modelu. W ASO ich ceny są bardzo wysokie, wśród ogłoszeń Allegro nietrudno znaleźć komplet alufelg za dużo niższą kwotę zarówno wśród nowych, jak i używanych.

Czyszczenie – podstawa eksploatacji

Podczas jazdy, na powierzchni felgi aluminiowej zbierają się zanieczyszczenia. O ile z usunięciem kurzu czy błota nie ma większego problemu, o tyle rozgrzane drobinki klocków hamulcowych potrafią po pewnym czasie wgryźć się w lakier. Aby tego uniknąć należy regularnie myć obręcze.

– Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy odpowiednio dbać. Dzięki temu utrzymamy je w dobrej formie przez długie lata. Na rynku można znaleźć specjalne płyny, roztwory kwasów wzbogacone o detergenty przeznaczone do okresowego mycia zanieczyszczonych felg aluminiowych, które usuwają zmatowienia i osady z klocków hamulcowych. Litr takiego płynu to koszt około 10 do 15 zł – wyjaśnia Robert Krotoski.

– Nie ignorujmy również nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać. Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku, to pomoże w zachowaniu czystości. Jeżeli dopuścimy do zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam już tylko kosztowna regeneracja lub wymiana.

Eksploatacja samochodu wyposażonego w aluminiowe obręcze wymaga od kierowcy uwagi podczas parkowania. Otarcie rantem felgi o powierzchnię krawężnika skończy się powstaniem mało estetycznego ubytku. Uszkodzenia oczywiście można usunąć. Wykonanie naprawy nie jest jednak tanie. Ostateczna wycena w głównej mierze zależy od rozmiaru alufelgi i wielkości zniszczeń. Naprawa niewielkich uszkodzeń na małej obręczy będzie kosztować mniej więcej 70 złotych. Piaskowanie, uzupełnienie ubytków i ponowne lakierowanie w przypadku dużej obręczy niejednokrotnie jest wyceniane nawet na ponad 200 złotych.

Może się okazać, że po najechaniu na przeszkodę felga aluminiowa zostanie wygięta lub pęknie. Co w tej sytuacji? Jeżeli uszkodzenia nie są poważne, pomóc może naprawa polegająca na prostowaniu, spawaniu lub toczeniu obręczy. Wykonanie takiej procedury kosztuje minimum 40 – 50 złotych. Ostateczna wartość usługi zależy od zakresu prac i renomy wybranego przez kierowcę zakładu.

Zbyt duże zniszczenia dyskwalifikują felgę

Jako że felga jest jednym z ważniejszych elementów odpowiadających za trakcję i bezpieczeństwo jazdy, nie należy naprawiać jej za wszelką cenę. Dla przykładu nie zaleca się reperacji obręczy, która w trakcie wypadku uległa zmiażdżeniu. Nawet fachowcowi nie uda się przywrócić jej prawidłowej geometrii! Poza tym podczas wyboru zakładu, któremu zleci się naprawę alufelgi, nie warto kierować się wyłącznie kryterium ceny. Trzeba szukać przede wszystkim specjalistycznego zakładu, który zagwarantuje wysoką jakość usługi.

Kierowca, który chce wyposażyć samochód w felgi aluminiowe, najlepiej aby kupił zestaw nowych obręczy. Dzięki temu zyska pewność, że będzie łatwo je wyważyć.

Poleć ten artykuł:

Polecamy