Wyniki Grupy Michelin za I połowę 2014 r.
W pierwszej połowie 2014 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 9,7 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,16 mld euro.
W II połowie 2014 r. Grupa Michelin oczekuje utrzymania popytu na opony do samochodów osobowych i ciężarowych na rynkach rozwiniętych oraz w Chinach. Na pozostałych rynkach oczekiwane jest zmniejszenie popytu na opony, szczególnie w segmencie oryginalnego wyposażenia. W segmencie opon przemysłowych spodziewany jest wzrost popytu.
Grupa Michelin zamierza w całym 2014 r. poprawić uzyskiwaną marżę, zachowując równowagę pomiędzy polityką cenową a kosztami surowców. Konkurencyjność Grupy jest utrzymywana zgodnie z założeniami.
Michelin podtrzymuje swoje cele na 2014 r.: wzrost zysku operacyjnego, uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11% i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.
Sprzedaż opon do samochodów ciężarowych:
Pierwsze wyposażenie
· Popyt na rynku europejskim zmniejszył się o 7 proc. W Europie Zachodniej w I kw. 2014 r. wolumen sprzedaży wzrósł o 8 proc., głównie za sprawą zakupów ciężarówek przed wprowadzeniem norm emisji Euro VI, ale w II kw. zanotował spadek. W Europie Wschodniej kryzys na Ukrainie i spowolnienie gospodarcze w Rosji spowodowały znaczący spadek wolumenów sprzedaży.
· W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 10 proc.
· Na rynkach azjatyckich popyt zwiększył się o 4 proc. W Chinach odnotowano wzrost wolumenów sprzedaży o 6 proc., a w krajach Azji Południowo-Wschodniej spadek o 23% spowodowany głównie efektem wysokiej bazy i niepokojami politycznymi w Tajlandii. W Japonii wyższy eksport ciężarówek spowodował wzrost wolumenów sprzedaży opon o 21 proc.
· W Ameryce Południowej popyt spadł o 9 proc., co było spowodowane głównie efektem wysokiej bazy przed rokiem.
Rynek wymiany
· Wolumen sprzedaży w Europie wzrósł o 6 proc. W krajach Europy Zachodniej wolumen sprzedaży wzrósł o 9 proc., a Europie Wschodniej o 2 proc. Z kolei 6-procentowy spadek zanotowano w Turcji.
· W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 9 proc., co było spowodowane wzrostem przewozów.
· Popyt w Azji wzrósł o 2 proc., ale wyniki w poszczególnych krajach były zróżnicowane. W Chinach popyt utrzymywał się na poziomie sprzed roku, z kolei w Indonezji zanotowano wzrosty, natomiast w Tajlandii oraz Japonii popyt zmalał.
· W Ameryce Południowej nastąpił spadek wolumenu sprzedaży o 3 proc. Spadek wolumenów o 6 proc. w II kw. 2014 r. zapowiada słabszą sytuację w drugiej połowie roku.
Opony specjalistyczne:
· Opony przemysłowe – sektor górniczy cały czas utrzymuje się w fazie wzrostowej, ale od IV kw. 2013 r. zapotrzebowanie na opony spada pod wpływem wykorzystywania wcześniej zgromadzonych zapasów. Zapotrzebowanie na opony pierwszego wyposażenia rosło na rynkach rozwiniętych.
· Opony rolnicze – globalny rynek pierwszego wyposażenia nieznacznie się zmniejszył. Popyt na rynku wymiany w Europie wzrósł, a spadki kontynuowane są w Ameryce Północnej.
· Opony do jednośladów – wzrósł popyt na rynku motocykli w Europie, ale obniżył się w Ameryce Północnej, głównie za sprawą niesprzyjających warunków atmosferycznych.
· Opony lotnicze – w omawianym okresie sytuacja w lotnictwie cywilnym uległa poprawie.
Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Grupa Michelin produkuje, sprzedaje i promuje produkty i usługi w dziedzinie mobilności – są to opony do samochodów osobowych, ciężarowych, samolotów, rowerów, sprzętu rolniczego i budowlanego, motocykli, a także przewodniki, mapy, atlasy oraz usługi internetowe (ViaMichelin.com). Siedzibą Grupy jest Clermont-Ferrand we Francji.
Firma zatrudnia na świecie ponad 100 tys. osób i jest obecna w 170 krajach. Michelin ma 67 zakładów produkcyjnych w 17 krajach.
W Polsce Grupa Michelin ma fabrykę opon w Olsztynie oraz Dyrekcję Handlową w Warszawie (www.michelin.pl).