Logistyczny hub Europy
Wywiad z dr. Francisem Rome, dyrektorem ds. Stosunków Zewnętrznych Flamandzkiego Instytutu Logistycznego.
Raport o logistyce europejskiej wskazał Belgię i Flandrię jako najlepsze lokalizacje na centrum dystrybucyjne w Europie. Według Raportu C&W Flandria...
Raport o logistyce europejskiej wskazał Belgię i Flandrię jako najlepsze lokalizacje na centrum dystrybucyjne w Europie. Według Raportu C&W Flandria pozostanie najlepszą lokalizacją logistyczną do 2019 roku. We Flandrii mieści się 800 europejskich centrów dystrybucyjnych, a mimo to nadal istnieją tam możliwości rozwoju dla logistyki.
Rzeczywiście, niezależne badania pokazują, że Flandria oferuje wiele korzyści w zakresie infrastruktury, systemów i zasobów ludzkich. Nazywamy to naszą “unikalną propozycją sprzedaży”. Flandria, jako wrota do i z Europy, posiada idealną lokalizację dla Europejskiego Centrum Dystrybucji. Jej położenie w pobliżu wszystkich ważniejszych rynków przemysłowych i konsumenckich czyni z niej idealny hub logistyczny. Dzięki portom
morskim w Antwerpii, Gandawie, Zeebrugge i Ostendzie, Flandria oferuje kompleksowe połączenia oceaniczne dla szybkiego transportu wszelkiego rodzaju towarów. Również obecnie Flandria oferuje możliwości rozwoju dla dodatkowych centrów dystrybucji. Firmy transportowe i centra dystrybucyjne mogą przesyłać towary z naszego regionu na większość rynków Europy w ciągu 24/48 godzin za pomocą jakiegokolwiek środka transportu.
Czy to prawda, że Belgia jest jedną z najciekawszych lokalizacji logistycznych ze względu na niskie ceny nieruchomości i budowy? Ile kosztuje wynajęcie magazynu itp.?
Koszty gruntu i magazynowania są bardzo konkurencyjne. Powierzchnie prime logistics kosztują mniej niż 60 euro za m2. To jedne z najniższych kosztów w Europie Zachodniej, które zawdzięczamy niskim kosztom nieruchomości i budowy. Ponadto nowa generacja centrów dystrybucyjnych spełnia wysokie wymagania ekologiczne.
Belgia i Flandria nadal inwestują w porty. Po 30 latach rozmów z Holandią byliście w stanie sfinalizować budowę największej śluzy na świecie. Dlaczego trwało to tak długo i jakie korzyści przyniesie ta śluza Flandrii?
Inwestycje w czterech portach (nazywane Flamandzkim Terytorium Portowym) pozostają wysokim priorytetem flamandzkiego rządu. Projekty infrastrukturalne są finansowane na bieżąco przez rząd w celu zapewnienia wolnego dostępu do morza. Największa śluza na świecie była rzeczywiście potrzebna, aby sprostać wymaganiom rosnącej wielkości transportów morskich oraz wzrostowi użytkowania wielkich kontenerowców (18 000 TEU). Niedostosowanie śluz miałoby negatywny wpływ na rosnący potencjał portów i regionalnej gospodarki.
Czym jest Flamandzka Platforma Logistyczna?
Właściwie nie istnieje taka instytucja jak Flamandzka Platforma Logistyczna. To, co stworzyliśmy, to wiele platform logistycznych, które są platformami multimodalnymi lub hubami, gdzie konsolidowane są towary do przetransportowania w bardziej skuteczny, efektywny i przyjazny dla środowiska sposób.
Platforma logistyczna może służyć dobrze tylko w przypadku istnienia dobrego wsparcia IT. Informacja o towarach jest często istotniejsza od samego fizycznego przepływu towarów.
W jakim stopniu usługi logistyczne we Flandrii są powiązane z usługami dodanymi (VAS) i jakie usługi dodane są oferowane w centrach dystrybucyjnych we Flandrii?
Sektor usług dodanych w centrach dystrybucyjnych szybko rośnie, a usługi różnią się pod względem poziomu aktywności. Podstawowe usługi dodane to odbiór, pakowanie i inne usługi magazynowe (zarządzanie inwentaryzacją, usługi naprawcze). Na wyższym poziomie mamy do czynienia z produkcją odroczoną (przygotowanie ostatecznego produktu na zamówienie niestandardowe) oraz montażem semi-final (semi-final assembly). Usługi dodane (VAS) z treścią informacyjną to: zarządzanie celne, spedycja, wybór środka transportu (transportation mode selection), fakturowanie, e-fulfillment (elektroniczna obsługa zamówienia) oraz optymalizacja sieci.
Ponadto w odniesieniu do szybko rosnących możliwości biznesowych e-commerce coraz bardziej oczywiste niż dotychczas staje się zapotrzebowanie na logistykę zwrotną. Obejmuje ona nie tylko odbieranie i transport zwracanych towarów, ale także sprawdzenie, naprawę, recykling i utylizację.
Flandria jest również znana jako miejsce lokalizacji kilku silnych klastrów. Jaka rolę pełnią klastry w sektorze logistycznym i całej gospodarce?
Klastry pełnią bardzo ważną rolę w sektorze logistycznym. Dzięki nim społeczności biznesowe łączą się z instytucjami naukowymi (światem akademickim) i instytucjami rządowymi. Nazywane jest to często modelem potrójnej spirali (triple helix model). Poprzez wymianę pomysłów i inicjatyw klastry te doprowadzają do wymiany najlepszych praktyk w danej dziedzinie oraz do tworzenia projektów, z których korzyści czerpie sektor/region/cała gospodarka. Mamy tu do czynienia z sytuacją korzystną dla każdej ze stron.
Gęstość dróg, połączeń kolejowych i sieci żeglugi śródlądowej w Belgii uznawana jest za jedną z najlepszych w świecie. Towary z Zeebrugge do Gliwic są transportowane w ciągu dwóch dni (1500 km)…
Rzeczywiście, nasze drogi, kolej i żegluga śródlądowa są jednymi z najbardziej zagęszczonych w Europie i zapewniają szybkie i efektywne połączenia z terenami położonymi w głębi lądu. Ponieważ UE stanowi unię celną, nie istnieją praktycznie żadne granice między państwami członkowskimi. Dla wszystkich towarów przywożonych do Unii Europejskiej istnieje wspólna taryfa celna i nie pobiera się należności celnych. Multimodalna infrastruktura transportowa jest więc czynnikiem koniecznym do funkcjonowania jako europejski hub logistyczny. Ponadto dzięki naszej wyjątkowej koncepcji “rozszerzonych wrót” – Flandria oferuje zintegrowaną wizję logistyki. Definiuje klastry przedsiębiorstw o porównywalnych właściwościach, co z kolei umożliwia połączenie przepływu towarów. Umożliwia to przedsiębiorstwom założenie swoich siedzib w miejscach, w których całkowite koszty logistyczne są najniższe.
Według doniesień Eurostat obywatele Belgii są najbogatszymi mieszkańcami Europy, może nadszedł dobry czas dla nich, aby inwestowali w Europie?
Tak jak powiedziałem wcześniej, Flandria jest idealnym miejscem do rozwinięcia działań logistycznych. Jednak dalszy wzrost i rozwój gospodarczy w Europie Centralnej i poza nią oznacza również przesunięcie działalności biznesowej na teren wschodzących rynków Europy Wschodniej. Flandria powinna podjąć te możliwości i podążać za klientem, oferując usługi logistyczne w “nowej” Europie. Oznacza to budowanie relacji biznesowych z przedsiębiorstwami w Europie Centralnej i lokalne inwestycje. Pewna ilość usługodawców już tak zrobiła.
Chciałbym także wspomnieć o Flamandzkim Instytucie Logistycznym (VIL) jako centrum ekspertyz, które wspiera przedsiębiorstwa mające swe siedziby we Flandrii w zakresie pomocy finansowej i doradztwa oraz poprzez networking – w realizacji innowacyjnych projektów logistycznych oraz zwiększeniu ich konkurencyjności. Dlatego też VIL ściśle współpracuje z podmiotami z sektora: spedytorami, niezależnymi usługodawcami i tym podobnymi. Rząd flamandzki sponsoruje aktywnie tę inicjatywę poprzez finansowanie innowacyjnych i zrównoważonych projektów.