Wyniki PZ|WLP
Po II kwartale 2014 roku branża wynajmu długoterminowego samochodów, reprezentowana przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, odnotowała wzrost na poziomie 12,8% w ujęciu rocznym. Jest to już czwarty z kolei kwartał, w którym rośnie roczna dynamika wzrostu branży w Polsce.
W porównaniu do pierwszych trzech miesięcy tego roku, w drugim kwartale zwiększył się wpływ sektora wynajmu długoterminowego aut na ogólną sprzedaż nowych samochodów do firm w Polsce. W okresie od początku kwietnia do końca czerwca 2014 r. firmy należące do PZWLP wygenerowały już łącznie prawie 30% całkowitej sprzedaży nowych aut do firm.
Z analiz Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, organizacji skupiającej obecnie 16 najważniejszych na polskim rynku firm wynajmu i leasingu pojazdów wynika, że I półrocze roku 2014 było dla branży lepsze pod względem dynamiki wzrostu, niż analogiczny okres rok wcześniej. W okresie od początku stycznia do końca czerwca 2014 r. wynajem długoterminowy samochodów w Polsce rozwijał się w tempie 5,1%, wobec 3,3% w I półroczu 2013. Drugi kwartał został zakończony wzrostem 12,8%, liczonym rok do roku.
120 000 w fsl
Łączna flota pojazdów finansowana i zarządzana przez członków PZWLP po pierwszej połowie roku wynosi prawie 120 tys. (119.817) samochodów osobowych i dostawczych. Największą grupę, złożoną z 91.576 aut (76,4%), stanowią pojazdy użytkowane przez firmy w ramach leasingu operacyjnego z pełną obsługą (FSL – Full Service Leasing), czyli najbardziej rozwiniętej i najbardziej popularnej w Europie usłudze, gwarantującej przedsiębiorcy nie tylko zewnętrzne finansowanie, ale również pełną obsługę administracyjną i serwisową samochodów służbowych. Roczne tempo wzrostu usługi full service leasingu aut wynosi po II kwartale 2014 roku 9,2% i jest ok. 2-krotnie większe, niż rok wcześniej (5,3%).
Drugą co do wielkości, 13,5% grupę aut, stanowią samochody w leasingu z serwisem (LS – Leasing Service), których we flotach firm PZWLP znajduje się obecnie 16.236. Roczne tempo wzrostu leasingu z serwisem po II kwartale 2014 wynosi 18,4% i jest nieznacznie mniejsze, niż rok wcześniej, kiedy osiągnęło poziom 20,8%.
Zainteresowanie wyłącznym zarządzaniem aut
Najmniejszą, 10% część (12.005 pojazdów) łącznej floty firm skupionych w PZWLP, stanowią auta w usłudze wyłącznego zarządzania (FM – Fleet Management), w przypadku której przedsiębiorcy mają zapewnioną tylko opiekę administracyjną i serwisową nad samochodami służbowymi, bez finansowania pojazdów. Wyłączne zarządzanie flotą pomimo, że jest usługą zdecydowanie najmniej popularną wśród przedsiębiorców w Polsce, to po II kwartale 2014 odnotowało najbardziej dynamiczny wzrost w ujęciu rocznym – na poziomie 39%. W analogicznym okresie rok wcześniej w przypadku usługi wyłącznego zarządzania występowała stagnacja – dynamika wzrostu kształtowała się na marginalnym poziomie 0,04%.
12,8% wzrostu rocznego jest potwierdzeniem bardzo dobrej kondycji i dynamicznego rozwoju branży wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce – mówi Marek Małachowski, Prezes PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. – Na szczególną uwagę zasługuje utrzymująca się czwarty kwartał z rzędu tendencja zwiększającej się dynamiki wzrostu liczonego rok do roku. Świadczy to o stale rosnącej wśród firm w Polsce popularności usług wynajmu długoterminowego samochodów służbowych.
Leasing operacyjny z pełną obsługą, gwarantujący przedsiębiorcom nie tylko finansowanie pojazdów, ale również ich kompleksową obsługę administracyjną i serwisową, sukcesywnie zastępuje w Polsce starsze i mniej rozwinięte formy finansowania floty, takie jak leasing finansowy, czy kredyt. Skumulowana dynamika wzrostu z 2 pierwszych kwartałów wyniosła 5,1%. Jest to wynik znacznie lepszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, kiedy odnotowaliśmy wzrost na poziomie 3,3%. Z danych po II kwartale 2014 roku wynika również dynamiczny roczny wzrost liczby pojazdów znajdujących się w wyłącznym zarządzaniu, który został jednak wygenerowany przede wszystkim w ostatnich 3 miesiącach. Na razie trudno oceniać, czy mamy do czynienia z jednorazowym krótkotrwałym zjawiskiem, czy też kształtującym się nowym trendem rynkowym.
Firmy PZWLP zakupiły 30% samochodów na REGON
Drugi kwartał 2014 roku był dla branży wynajmu długoterminowego aut w Polsce udany również pod względem liczby nowych aut zakupionych w salonach. 16 należących obecnie do PZWLP firm kupiło od początku kwietnia do końca czerwca 2014 roku łącznie prawie 14 tys. (13.966) nowych samochodów, co oznacza, że branża CFM skupiona w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wygenerowała blisko 30% całkowitej sprzedaży aut do firm. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, przygotowanymi na podstawie informacji publikowanych przez Centralną Ewidencję Pojazdów, w II kwartale bieżącego roku, w Polsce zostało zakupionych łącznie prawie 48 tys. (47.922) nowych aut zarejestrowanych na firmy, uwzględniając wszystkie podmioty posiadające REGON, od jednoosobowych mikro przedsiębiorstw do dużych korporacji oraz wszelkie formy finansowania – od zakupu za środki własne, przez leasing finansowy, kredyt i wynajem długoterminowy.
Udział firm członkowskich PZWLP w sprzedaży nowych samochodów był w drugim kwartale 2014 dużo większy, niż w pierwszych trzech miesiącach roku – mówi Marek Małachowski, Prezes PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. – W pierwszym kwartale wygenerowaliśmy 22,5% łącznej sprzedaży aut do firm w Polsce, wobec 29,1% w okresie kwiecień – czerwiec.
Wynika to z jednej strony z większej o ok. 1,5 tys. liczby zakupionych przez nasze firmy aut w drugim kwartale, a z drugiej ze spadku całkowitej sprzedaży samochodów do firm w Polsce w tym okresie. Należy bowiem pamiętać, że sprzedaż aut na REGON w pierwszych trzech miesiącach tego roku była w naszym kraju dodatkowo stymulowana tzw. okienkiem derogacyjnym i możliwością zakupu samochodów z kratką, pozwalających przedsiębiorcom na pełne odliczenie podatku VAT.
Najpopularniejsze auta i rodzaje silników
Najpopularniejszymi po II kwartale 2014 roku samochodami we flotach firm należących do PZWLP są Ford Focus, Skoda Octavia, Skoda Fabia oraz Toyota Yaris. Dominującym rodzajem napędu jest wciąż silnik dieslowski, który występuje aż w 72% pojazdów. Odsetek aut wyposażonych w napęd dieslowski zmniejszył się jednak o 3% w stosunku do stanu z końca roku 2013. Silnikami benzynowymi napędzanych jest aktualnie 28% aut.
fot. GM