Dostawczy w wynajmie
Coraz większą popularność wśród sposobów sfinansowania zakupu auta dostawczego stanowi full serwis leasing. Oczywiście osobówki wiodą prym wśród firm CFM, ale pojazdy użytkowe również znajdują się w ich portfolio.Autami użytkowymi od strony finansowania zajmuje się między innymi...
Autami użytkowymi od strony finansowania zajmuje się między innymi Masterlease, choć na razie nie stanowi to dla niej głównego biznesu. – Jesteśmy gotowi do finansowania nie tylko aut o d.m.c. do 3,5 tony, ale także zabudów specjalistycznych. Uwzględniamy oczywiście ich charakter prognozując wartość rezydualną, gdyż mocno specjalistyczna zabudowa wymaga odpowiednich klientów – mówi Grzegorz Czarnecki, dyrektor sprzedaży korporacyjnej Grupy Masterlease.
Sprawdzają wykonawców
Bardzo istotną rolę odgrywa dostępność samochodów zastępczych. – Są tu trzy opcje. Pierwsza stanowi wyłączenie tej usługi. Można także ustalić możliwość zapewnienia tymczasowego zastępstwa, np. udostępnienie vana bez specjalistycznej zabudowy, ale mieszczącego grupę pracowników oraz sprzęt. Przy większych zamówieniach, kontrakt zapewni dyspozycyjność samochodu zastępczego finansowanego przez nas lub dealera, który wykonuje dostawę – dodaje Grzegorz Czarnecki z Grupy Masterlease.
Zakup aut dostawczych finansuje również Business Lease. Firma zajmuje się również wsparciem przy nabyciu zabudowy, ale… – Finasowanie zabudowy jest rozpatrywane indywidualnie – w zależności od jej charakteru, złożoności i przewidywalności jej kosztów eksploatacyjnych. Analizujemy wpływ zabudowy na wartość początkową i rezydualna pojazdu, przewidywalność i wysokość kosztów eksploatacyjnych, bierzemy również pod uwagę kim jest wykonawca. Mam tutaj na myśli rzetelność usługodawcy w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych i pogwarancyjnych – mówi Szymon Tomanek, Operations Director w Business Lease.
Finansowanie i ubezpieczenie
Obsługa pojazdów dostawczych o d.m.c. do 3,5 t w Business Lease nie przekracza udziału 5 procent.
– Nie specjalizujemy się w tym obszarze. Usługę full serwis leasingu pojazdów LCV do 3,5 tony traktujemy z reguły jako dodatek do większych flot pojazdów osobowych. Moim zdaniem obecnie ma miejsce dopiero początkowa faza rozwoju takich świadczeń. Tym bardziej że zdecydowana większość tego typu pojazdów w Polsce jest użytkowana przez małych przedsiębiorców, których świadomość i zainteresowanie wynajmem długoterminowym są raczej ograniczone – dodaje S. Tomanek.
Jego zdaniem korzyści płynące dla małego przedsiębiorcy z usług fsl są mniej atrakcyjne niż dla dużych flot. – Mali przedsiębiorcy z reguły bardziej interesują się możliwością sfinansowania zakupu oraz ewentualnie ubezpieczeniem. Dużo mniejszą rolę odgrywają w ich aspekcie inne świadczenia związane z fsl, takie jak choćby serwisowanie. Tego typu czynności realizują najczęściej we własnym zakresie i nie stanowi to dla nich problemu operacyjnego – podsumowuje Szymon Tomanek z Business Lease.
Coraz więcej zapytań
Nieco inne spojrzenie na ten temat ma Marta Bielecka-Gozdek z Alphabet Polska Fleet Management. – Finansujemy zakup pojazdów dostawczych o d.m.c. do 3,5 t oferując kompleksowe rozwiązania. Oznacza to oczywiście również zakup zabudowy dostosowanej do specyficznych wymagań konkretnego klienta. Biorąc pod uwagę, że auta dostawcze często stanowią podstawę floty służbowych pojazdów, usługa fsl cieszy się równie dużą popularnością, jak w przypadku aut osobowych – mówi M. Bielecka-Gozdek.
Auta dostawcze nadal stanowią mniejszość w portfelu finansowym Carefleet, ale ta grupa pojazdów z roku na rok notuje wzrosty. W tej firmie świadczącej usługę fsl można sfinansować zarówno zakup samochodu jak i jego zabudowy. Szczególną rolę przy wyborze dostawcy zabudowy odgrywa jakość jego produktów i nastawienie na bezpieczeństwo.
Z kolei Volkswagen Leasing Polska zajmuje się finansowaniem pojazdów należących do Grupy Volkswagena. – Współpracujemy z markami cieszącymi się dużą popularnością wśród klientów flotowych, między innymi Škoda, Volkswagen Osobowe i Użytkowe, Audi. Bardzo ambitne cele w obszarze wynajmu długoterminowego stawia sobie także SEAT – mówi Bartłomiej Siuchniński, kierownik działu sprzedaży flotowej Volkswagen Leasing Polska.
VW Leasing finansuje także zakup zabudowy. – W takich przypadkach oferta zostaje przygotowana ze szczególnym uwzględnieniem kondycji finansowej firmy. Praktyka rynkowa jest taka, że firmy leasingowe często proszą o wpłatę własną, która pokrywa koszty zabudowy. W poszukiwaniu możliwości odsprzedaży samochodu z zabudową po zakończeniu kontraktu, często wspierają nas partnerzy biznesowi, w tym dealerzy np. poprzez wykup buy back. Warto dodać, że w przypadku aut użytkowych wciąż najbardziej popularną formą finansowania jest leasing z wartością końcową dostosowaną do potrzeb klienta. Coraz częściej otrzymujemy jednak zapytania o oferty wynajmu długoterminowego – dodaje Bartłomiej Siuchniński z Volkswagen Leasing Polska.
Fot. Opel