Uniknąć rozpasania w samochodzie

Uniknąć rozpasania w samochodzie

Ponoć zmuszanie kierowców i pasażerów do zapinania pasów bezpieczeństwa, to tak jak zmuszanie jeźdźca do przytraczania się do siodła konia. A jednak, kto jeździ konno ten wie, że po to są strzemiona i odpowiedni krój butów jeźdźca, by w razie zagrożenia "uciekać" z siodła. Pasy...

Jakie są konsekwencje „rozpasania”? Głowy kierującego i pasażera przedniego fotela uderząją w szybę czołową, powodując poważne obrażenia głowy i kręgosłupa szyjnego, o specyficznych pęknięciach na szybie nie wspomnę. Przy większych prędkościach może dojść nawet do wybicia całej szyby czołowej, a pasażer czy kierowca mogą przez otwór po niej wypaść. Zapięte pasy chronią pasażerów przed takim scenariuszem. Dodatkowo kierowca dzięki zapiętym pasom uniknie uderzenia klatką piersiową w kierownicę i tym samym ograniczy możliwość wystąpienia obrażeń wewnętrznych.

Warto przypomnieć, że przy prędkości kolizyjnej 90 km/h, pasażer z tylnego fotela ważący 80 kg, który nie ma zapiętych pasów, z energią 25.000 Nm uderza w przedni fotel, łamie go i przygniata siedzącą w nim osobę. 25.000 Nm to tak, jakby pasażer z tylnego siedzenia w chwili czołowego zderzenia ważył 2,5 tony.

Znam głosy przeciwników zapinania pasów bezpieczeństwa: „są przypadki, gdy zapięte pasy spowodowały śmierć”. Rozumowanie całkowicie błędne. Teza powinna brzmieć: są przypadki, że mimo zapiętych pasów bezpieczeństwa osoba nie przeżyła wypadku. I owszem znam takie. Pamiętać bowiem trzeba, że nawet zapięte pasy bezpieczeństwa, poduszki i kurtyny powietrzne, kontrolowane strefy zgniotu itp. nie są wystarczającym zabezpieczeniem, gdy prędkość bierze górę nad zdrowym rozsądkiem.

Znam także inne przypadki: Busik wpada do rowu, „dachuje”, ginie 5 osób, które nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa, dwie osoby jadące w pasach doznają lekkich obrażeń, a jednemu (zapięte pasy) nic się nie stało. Samochód zderza się czołowo z innym pojazdem, kierujący własnym barkiem wygina słupek przedni… (nie ma zapiętych pasów), trzech pasażerów w pasach doznaje tylko lekkich obrażeń.

Po raz pierwszy z powodzeniem trzypunktowe pasy bezpieczeństwa zastosowano w roku 1958 w samochodzie marki Volvo. Zastanawiam się, czy według przeciwników zapinania pasów 66 lat prac badawczych inżynierów, medyków, biomechaników innych naukowców pracujących nad ulepszaniem pasów bezpieczeństwa poszło na marne? Czyżby posiadali większą wiedzę w tym zakresie niż naukowcy ze Szwecji?

Jeżeli ktoś jednak uważa, że niezapinanie pasów bezpieczeństwa to jego prywatna sprawa, to niech jego prywatną sprawą będzie również późniejsze finansowanie leczenia i rehabilitacji. Niech podpisze zobowiązanie, że błędów wynikających z braku odpowiedzialności nie będzie leczył za moje i Państwa pieniądze, i niech nie żąda od towarzystw ubezpieczeniowych milionowych odszkodowań i rent, jak to ostatnio ma miejsce. W końcu to jego prywatna sprawa, a nie ogółu obywateli naszego kraju, że nie zapiął pasów bezpieczeństwa.

Ja pasy bezpieczeństwa zapinam od zawsze, zapinałem je również, gdy nie było takiego obowiązku. Dotyczy to również pasażerów mojego auta. Za bardzo cenię sobie życie moje i moich najbliższych.

Statystyka

Polska należy do niechlubnej czołówki krajów o największym zagrożeniu uczestników ruchu drogowego. Do końca września 2014 roku zginęło 2 249 osób, a ponad 31 tys. zostało rannych. Ze statystyk wynika, że polscy kierowcy jeżdżą za szybko, często nie dostosowując prędkości do warunków na drodze czy ograniczeń nałożonych w obszarach miejskich. Aż 80% kierowców przekracza prędkość[1]. W ubiegłym roku odnotowano blisko 3,5 tys. wypadków z udziałem dzieci do lat 14, w których było blisko 3,9 tys. ofiar w tym 90 śmiertelnych. W 45% tych wypadków, dzieci były pasażerami.

O programie

Program LOTOS – Mistrzowie w pasach jest kontynuacją dotychczasowej Akademii Bezpieczeństwa LOTOS. Odróżniającym, od dotychczasowych projektów, założeniem nowego programu jest komunikacja skierowana nie tylko do dzieci, ale też i do osób dorosłych z województwa pomorskiego. Wykorzystano do tego szereg równolegle prowadzonych działań takich, jak m.in.: inspekcje fotelików samochodowych i pasów bezpieczeństwa na PIT-STOPach ulokowanych na wybranych stacjach LOTOS, seminaria z bezpieczeństwa ruchu drogowego czy konkurs dla uczniów szkół podstawowych. Wszystkie wydarzenia oraz spotkania zorganizowane przez Grupę LOTOS i KC BRD w ramach programu, miały na celu edukację rodzin w zakresie dbania o bezpieczeństwo w trakcie podróży samochodem.

[1] Raport z badania prędkości pojazdów w Polsce Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Poleć ten artykuł:

Polecamy