PKP CARGO powiększa terminal w Poznaniu Franowie
Ze względu na duże zainteresowanie terminalem intermodalnym w Poznaniu Franowie PKP CARGO zdecydowało o jego powiększeniu – zaledwie po roku od rozpoczęcia funkcjonowania. W wyniku rozbudowy pojemność składowania terminalu zwiększy się o blisko 40 proc.
Inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2015 roku. Terminal stanowi element przyszłego Intermodalnego Centrum Logistycznego w Poznaniu.
Rozbudowa terminala w Poznaniu Franowie obejmie przede wszystkim budowę nowego placu manewrowo-składowego o powierzchni 8,4 tys. metrów kwadratowych. Dzięki temu obszar składowania zwiększy się z obecnych 1280 TEU do 1760 TEU. Dla poprawienia funkcjonalności terminala zostanie dodatkowo przeprowadzona modernizacja i przebudowa układu dróg dojazdowych. Podobnie jak poprzedni etap inwestycji, rozbudowa będzie współfinansowana w 50 proc. ze środków UE. Całkowita wartość inwestycji wynosi 5,8 mln zł. Umowa obejmująca współfinansowanie dodatkowych prac została podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych już podpisana. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Roboty budowlane ruszą wczesną wiosną i zostaną zakończone w listopadzie 2015 roku. Nowy plac i droga będą funkcjonować od grudnia.
– Udział segmentu intermodalnego w kolejowych przewozach towarowych z roku na rok rośnie. To szansa dla kolei. Wykorzystując potencjał intermodalu, inwestujemy w infrastrukturę i tabor. To umocni nas na pozycji lidera przewozów kontenerowych w Polsce, pozwoli na jeszcze lepszą obsługę klientów. Wraz ze wzrostem średniej prędkości handlowej na polskich torach zwiększy się ilość przewożonych koleją towarów. Intermodal będzie się dynamicznie rozwijał, a my jesteśmy gotowi, żeby ten wzrost wykorzystać – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych.
Poznański terminal jest obsługiwany przez CARGOSPED, spółkę z Grupy PKP CARGO wyspecjalizowaną w transporcie intermodalnym. W pierwszym roku funkcjonowania terminal realizuje stałe, regularne połączenia z portami w Gdańsku i Gdyni. Są to tzw. pociągi operatorskie. Wykonywana na terenie terminalu praca przeładunkowa wynosi około 800 TEU tygodniowo. Docelowo planowana ilość prac przeładunkowych w terminalu ulegnie podwojeniu.