Budowa gigantycznej śluzy w Gandawie

Budowa gigantycznej śluzy w Gandawie

Ministrowie odpowiedzialni za infrastrukturę Flandrii i Holandii podpisali 5 lutego br. porozumienie, na mocy którego oba rządy zobowiązują się wybudować nową śluzę Terneuzen. Do tego historycznego wydarzenia doszło po ponad 30 latach wzajemnych negocjacji pomiędzy Flamandami i Holendrami.

Nowa śluza poprawi dostęp do portu w Gandawie zarówno statków wielkotowarowych, jak i mniejszych statków śródlądowych z Holandii, Belgii i Francji. Budowa śluzy zakończy się w 2021 r. Nowa śluza pozwoli na zawijanie do portu statków o długości 427 m, szerokości 55 m i głębokości 16 m, takich jakie wpływają do Kanału Panamskiego. Rocznie przez port w Gandawie przechodzi ok. 50 mln ton ładunków, głównie ze Szwecji, Rosji i Brazylii.

 

Budowa śluzy ma kosztować 920 mln Euro z czego 155 mln Euro zapewni Holandia, pozo stalką część ma zapewnić Flandria. Holenderski region Zeeland , gdzie leży część kanału Treneuzen , zapłaci 10 mln Euro, sam Port Gandawa – do 15% kosztów budowy (70-95 mln Euro). Rządy Flandrii i Holandii zobowiązały się wystąpić o dofinansowanie inwestycji w ramach transeuropejskich sieci transportowych do TEN-T.

 

Port w Gandawie jest położony 32 km w głąb lądu. Statki docierają do niego dzięki kanałowi Gandawa – Terneuzen o długości 32 km, z czego 15,4 km należy do Flandrii. Dzięki temu kanałowi Gandawa ma dostęp do Morza Północnego. Gandawa jest wypełni portem multimodalnym, można do niego dotrzeć koleją lub drogami E17, E34, i E40. Śródlądowa drogi wodne zapewniają dostęp do Północnej Francji, jak również do sieci śródlądowych dróg wodnych Ren -Main –Dunaj. Regularne połączenia statków liniowych zapewniają połączenie Gandawy z krajami śródziemnomorskimi, Wielką Brytanią, Skandynawią, Rosją i Krajami Bałtyckimi.

 

Prace budowlane rozpoczną się po ratyfikowaniu umowy przez parlamenty Flandrii i Holandii.

Poleć ten artykuł:

Polecamy