Znakomite wyniki Ursusa
Polski producent ciągników Ursus może służyć za wzór udanej restrukturyzacji. Niegdyś skazywana na zagładę firma zanotowała znakomite wyniki w minionym roku i planuje dalszą ekspansję.
– Wyniki za 2014 rok są zgodne z naszymi założeniami: pokazaliśmy rekordowe przychody na poziomie 224,1 mln zł i ponad 21 mln zł EBIT, co pozwoliło wypracować 15 mln zł zysku netto. Osiągnięte wyniki potwierdzają słuszność koncepcji odbudowy polskiej marki Ursus i jej potencjał krajowy oraz zagraniczny – komentuje Karol Zarajczyk, prezes Ursus S.A.
– 2014 rok podsumowuje 3-letni okres inwestycji w rozwój marki Ursus. W tym czasie z sukcesem wprowadziliśmy do oferty 9 nowych produktów, w tym 7 modeli ciągników w najpopularniejszym segmencie o mocy 50-180KM, rozwinęliśmy zaplecze produkcyjne i badawczo-rozwojowe. Sukcesywnie odbudowujemy pozycję marki Ursus w kraju oraz zajmujemy kolejne przyczółki w ekspansji zagranicznej – wskazuje prezes Zarajczyk.
W latach 2013-2014 spółka wprowadziła do oferty 9 produktów, w tym 7 nowych modeli ciągników o mocy 50-180 KM – najpopularniejsze ciągniki dla małych i średnich gospodarstw oraz na potrzeby branży leśnej, budowlanej i komunalnej. W 2014 r. spółka koncentrowała się także na dalszym rozwoju sprzedaży zagranicznej w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Belgia, Holandia, Słowenia, Chorwacja oraz na rynkach skandynawskich i wschodnich. Efekty rozwoju sprzedaży zagranicznej widoczne są również na rynkach pozaeuropejskich. W 2013 r. Ursus S.A. zawarł umowę z etiopską spółką METEC na dostawę w dwóch fazach łącznie 3 tysięcy ciągników, wyposażenie centrów serwisowych oraz dostawę części zamiennych.
W ubiegłym roku spółka przeznaczyła ok. 17 mln zł na rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W bieżącym roku Ursus planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje.
W 2013 r. Ursus podpisał umowę z PARP w kwocie ok. 8 mln zł na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego laboratorium R&D, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i wzrost konkurencyjności oferty spółki. Całkowity koszt projektu to ok. 23,6 mln zł do realizacji w terminie do końca pierwszego półrocza 2015 r. Ośrodek badawczo-rozwojowy Ursus R&D rozpoczął działalność w 2010 r. i współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Jednym z pierwszych realizowanych obecnie projektów Ursus R&D jest budowa miejskiego autobusu elektrycznego dla Lublina. Projekt jest realizowany w konsorcjum z MPK w Lublinie oraz Politechniką Lubelską.
W planach jest także inwestycja w wyposażenie zakładu produkcyjnego w Lublinie. W 2014 r. spółka przeznaczyła 5,6 mln zł na modernizację hali produkcyjnej, która w bieżącym roku zostanie wyposażona w nowoczesny sprzęt badawczo-rozwojowy. Inwestycja w latach 2014-2015 pochłonie ok. 16 mln zł.
– Rozbudowa zaplecza produkcyjnego i R&D to jeden z naszych priorytetów strategicznych. Chcemy wykorzystać siłę marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w Lublinie nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego, aby przywrócić tradycję polskiej motoryzacji sięgającą czasów przedwojennych, podkreśla Karol Zarajczyk.