Panattoni Europe ma10 lat

Panattoni Europe ma10 lat

Panattoni Europe, lider powierzchni przemysłowych podsumował swoją dziesięcioletnią obecność w Europie. Od 2005 roku, deweloper dostarczył 3,1 miliona powierzchni dla ponad 200 klientów, ustanawiając wspólnie z firmą Amazon rekordową transakcję wynajmu powierzchni magazynowej w regionie CEE.

Panattoni Europe wprowadził trend budowy obiektów BTS, zwłaszcza w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także otworzył rynek kapitałowy dla powierzchni magazynowych, co stało się inspiracją i wzorem dla innych.

 

Pannatoni na rynek polski wprowadzał Robert Dobrzycki, stawiając 10 lat temu czoło największym deweloperom obecnym nad Wisłą. Dzisiaj firma zajmuje pozycję lidera powierzchni przemysłowych zdobywając gigantyczne kontrakty, czego dowodem jest budowa magazynów Amazon w Polsce.

 

Już w 2006 roku Panattoni Europe ustanowił rekord w branży na wynajem powierzchni magazynowej – było nim 52 000 m2 dla H&M w Panattoni Park Poznań I. Kolejne lata to nowe umowy i budowa własnych parków w okolicach Poznania, Bielsko-Białej, Teresina, a także Wrocławia. I kolejny ustanowiony rekord – w 2008 roku Panattoni Europe podpisuje ówcześnie największą umową najmu na budowę 56 000 m2 dla Leroy-Merlin w Panattoni Park Stryków, pobijając jednocześnie swoje dokonania sprzed dwóch lat. Na koniec roku, deweloper osiąga rekordowy wynik wybudowanej powierzchni: blisko 500 000 m2 w ciągu 12 miesięcy.

 

Panattoni Europe utrzymuje pozycję lidera pomimo ogólnoświatowego kryzysu, który był następstwem ogłoszenia przez amerykański bank Lehman Brothers swojej upadłości w 2008 r. – Paradoksalnie ta sytuacja pomogła nam zaistnieć w Polsce – mówi Robert Dobrzycki . W tym samym roku, deweloper powołuje do życia nową strukturę BTS Group zarządzaną przez Marka Foryńskiego. Kolejne lata mijają pod znakiem budowy obiektów szytych na miarę, w ramach których Panattoni staje się liderem, podpisując umowy z największymi inwestorami w branży FMCG, a także farmacji.

 

Lata 2010 – 2014 to potwierdzanie pozycji lidera Panattoni Europe. Pomimo trwającego kryzysu, deweloper rozbudowuje portfolio własnych parków w sąsiedztwie A1, A2, A4 czy A8, wykorzystując tzw. efekt Euro 2012 i jednocześnie utrzymując bardzo niski poziom powierzchni niewynajętej. Pobija kolejne rekordy na wynajem powierzchni – w 2010 roku informuje branżę o budowie 57 000 m2 dla Tesco, a w 2013, w dość trudnym okresie na rynku, podpisuje umowę na budowę 50 000 m2 magazynu centralnego dla Castorama. Rozpoczyna także trend realizacji obiektów produkcyjnych poza własnymi parkami w Specjalnych Strefach Ekonomicznych – przykładem jest budowa fabryki dla firmy Bosch (dawniej Zelmer). I wreszcie w 2014 roku podpisuje gigantyczną umowę najmu na budowę 246 000 m2 dla firmy Amazon w dwóch lokalizacjach – okolicach Poznania i Wrocławia, finalizując obiekty w równie rekordowym terminie.

 

Deweloper ma na swoim koncie nie tylko rekordowe transakcje, ale przede wszystkim ustanowił nową jakość i podział dostarczanych na rynek produktów. Nie są to już tylko powierzchnie magazynowe przeznaczone dla wielu najemców, ale obiekty dedykowane konkretnemu najemcy w ramach parku. Trzecim rodzajem produktu są obiekty BTS o charakterze produkcyjnym, powstające w lokalizacjach wskazanych przez klienta, dostosowanych do potrzeb realizowanej przez niego działalności. To właśnie tego rodzaju inwestycje zostały zapoczątkowane przez Panattoni Europe na rynku, zwłaszcza lokalizowane w obrębie Specjalnych Strefach Ekonomicznych. Za przykład może posłużyć wspomniany obiekt dla firmy Bosch, ale i realizacje dla takich firm jak: Manuli, Pilkington, Faurecia. Na tym nie koniec. Panattoni Europe otworzył rynek kapitałowy, inicjując aktywność inwestorów finansowych w sektorze magazynowym.

 

– Spośród 8,5 mln mkw powierzchni inwestycyjnej dostarczonej w ciągu 10 ostatnich lat na rynku, 3, 1 mln dostarczyła nasza firma, to jest 52% wolumenu inwestycyjnego – powiada z dumą Robert Dobrzycki, któremu w 2014 roku powierzono funkcję Partnera Zarządzającego Panattoni Europe. – Uzyskaliśmy to dzięki temu, że nasza aktywność nie koncentruje się wokół naszych potrzeb, lecz potrzeb naszych klientów.

 

Kierując się tą dewizą Panattoni udowodnił w Polsce, że nie wszystko jeszcze na rynku nieruchomości magazynowych zostało zrobione.

Poleć ten artykuł:

Polecamy