Logistyka, inwestycje, przyszłość
Już po raz czwarty, 19 marca br. Gliwice stały się centrum krajowej logistyki, organizując konferencję „Logistyka Inwestycje Przyszłość”. Gliwice są jednym z dwóch w Polsce miast, w którym krzyżują się autostrad.
W tym roku podczas konferencji rozmawiano m.in. o trudnej sytuacji geopolitycznej Polski, o tym, co jest do zrobienia w jej obliczu, o perspektywach silnego rynku logistycznego, jakim jest Górny Śląsk, a w nim Gliwice i wyzwaniach dla branży.
Perspektywa krajowa
Gościem konferencji był Ryszard Petru, przewodniczący Towarzystwa Ekonomistów Polskich, który omówił globalną sytuację gospodarczą w kontekście m.in. kryzysu na Ukrainie, restrykcji wobec Federacji Rosyjskiej, nieprzewidywalnych cen ropy. Mówił o silnym dolarze, relatywnie słabym euro i wyjątkowo stabilnym względem euro złotym. Zwrócił przy tym uwagę na konieczność znalezienia pomysłu na asymilację Ukraińców i na nieefektywne wykorzystanie naszej siły roboczej. – Generalnie sytuacja wygląda nienajgorzej, ale ryzyk, szczególnie zewnętrznych, jest więcej niż kiedykolwiek – podsumował.
Poseł Pawła Kowala, eksperta rynków wschodnich przewiduje, że Polska będzie w stałym napięciu i zagrożeniu, choć nie bezpośrednim. Być może przez kilkanaście lat będziemy żyli w cieniu nowej żelaznej kurtyny. Wzrost aktywności przedsiębiorców na rynkach arabskich czy afrykańskich może świadczyć o tym, że są pomysły gospodarcze na wykorzystanie tego rozwoju wypadków.
Zdaniem Joanny Bensz z CH2M HILL, vice prezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, Polsce brakuje strategii, szukania własnej drogi, bo, jak zgodnie uznali paneliści, za 10 lat kraj nasz nie możemy nadal konkurować tanią siłą roboczą.
Perspektywa lokalna
Tymczasem Gliwice od dawna pracują nad wizją własnego rozwoju, czemu sprzyja ich usytuowanie. Dziś rynek nieruchomości logistycznych Górnego Śląska postrzegany jest jako dojrzały, ustabilizowany, na równi z Francją, czy Niemcami. – Górny Śląsk ma 1,7 miliona mkw. powierzchni magazynowej, Warszawa i okolice ponad 2 miliony, a Trójmiasto jako rynek wschodzący ponad 250 tysięcy – mówił Wojciech Dachniewski z Cushman & Wakefield.
Na początku czerwca w Gliwicach ma rozpocząć działalność duża irlandzka firma EPSP Delta – budowana fabryka będzie bazą dla obsługi wszystkich rynków środkowoeuropejskich. Gliwice wygrały z innymi lokalizacjami także w sąsiednich krajach. Zdecydowała głównie logistyka, wyjątkowa dostępność komunikacyjna, ale też np. dostęp do wykwalifikowanych kadr, specjalna strefa ekonomiczna, pomoc publiczna, wreszcie przychylność ze strony władz lokalnych.
Mocna pozycja Gliwic na rynku logistycznym to nie przypadek, o czym przypomniał Adam Neumann, prezentując konsekwentną wizję rozwoju miasta jako świetnie skomunikowanej „dolinki krzemowej”, z bardzo konkretnymi planami inwestycji infrastrukturalnych.
Innowacyjność
Podczas konferencji firma Muller – Die lila Logistik Polska zaprezentowała innowacyjny projekt aplikacji informatycznej dla branży logistycznej „Control Tower”. – Jeśli firma logistyczna nie będzie posiadała dobrych rozwiązań informatycznych – zniknie z rynku – przestrzegała Romualda Kmiecik z Muller – Die lila Logistik Polska. Najważniejsza w branży logistycznej jest umiejętność adaptacji i nadążania za zmianami bowiem zakres usług logistycznych cały czas się zwiększa, co pozwala firmom się rozwijać.