Logistyka motorem rozwoju
Logistyka ma kluczowe znaczenie dla gospodarczego wzrostu i konkurencyjności gospodarki. Dobrze więc, że coraz więcej decydentów politycznych uznaje sektor logistyczny za motor rozwoju gospodarczego.W Holandii logistyka stanowi jeden z dziewięciu najważniejszych...
W Holandii logistyka stanowi jeden z dziewięciu najważniejszych priorytetów rozwoju gospodarczego. Kraje rozwijające się, takie jak np. Wietnam czy Indonezja, również dostrzegają zrównoważoną logistykę za motor wzrostu i integracji z globalnym łańcuchem dostaw.
Nieefektywna logistyka wpływa na wzrost kosztów handlu i obniża potencjał integracji w globalnej gospodarce. Koszty związane z inwestycjami w tym sektorze stanowią poważne obciążenie dla rozwijających się krajów, które próbują konkurować na zglobalizowanym rynku.
Dlatego Bank Światowy od 2007 roku prowadzi badanie Logistics Index LPI, które dostarcza informacji na temat znaczenia logistyki w rozwoju gospodarczym i które ma wspierać decydentów politycznych w podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju infrastruktury, handlu i usług.
Kryteria LPI
Logistics Index 2014 lokuje niemiecką gospodarkę na szczycie tabeli, uznając logistykę Niemiec za najlepiej rozwiniętą na świecie. Niemcy od 2007 roku znajdują się na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o rozwiązania logistyczne. Dla sektora logistycznego absolutnie kluczowe znaczenie ma rozwój infrastruktury, który zapewnia dostęp i połączenie z najbardziej rozwiniętymi krajami na świecie. Istnieje bardzo zróżnicowany poziom, jeśli chodzi o zaawansowanie infrastruktury, jedne kraje dysponują bardziej rozwiniętą infrastrukturą, a inne mniej. W łańcuchu dostaw bardzo ważną rolę odgrywa też komunikacja i wymiana informacji, które zależne są od technologii informatycznych. Występuje bardzo duże zróżnicowanie w tym zakresie w poszczególnych krajach. Najpoważniejszym problemem jest jednak niedoinwestowanie infrastruktury kolejowej. Tak więc usługi logistyczne świadczone są przez operatorów logistycznych w bardzo zróżnicowanym środowisku. Z reguły jakość obsługi jest znacznie lepsza niż towarzysząca im jakość infrastruktury. Najlepsza sytuacja występuje w transporcie lotniczym i morskim, a najgorsza w transporcie kolejowym.
LPI Indeks skupił się na analizie następujących czynników:
1. Sprawność przekraczania granic i obsługi celnej
2. Jakość infrastruktury w handlu i logistyce
3. Dostęp do usług transportowych
4. Jakość usług logistycznych
5. Monitorowanie dostaw
6. Terminowość dostaw
Przewidywalny łańcuch dostaw
W centrum uwagi operatorów logistycznych i handlowców znajduje się przewidywalny łańcuch dostaw. Dostawcy towarów chcą wiedzieć, kiedy dotrze ich dostawa i jakim środkiem transportu. Ma to związek z jakością świadczonych usług. Podstawą terminowości dostaw jest sprawne przekraczanie i odprawy celne na granicach. W związku z tym kluczową rolę do odegrania mają tu współpraca i koordynacja pomiędzy rządowymi agendami (sanitarne i fitosanitarne) i agencjami celnymi.
Łańcuch dostaw jest tak silny jak najsłabsze jego ogniwo, a ponieważ łańcuchy dostaw są coraz bardziej złożone i często spinają wiele krajów – to one decydują o konkurencyjności gospodarki
Dla ułatwienia przepływu towarów na szczycie Światowej Organizacji Handlu w Bali w 2003 r. apelowano o przestrzeganie standardów na granicach. Choć mija już ponad 10 lat od szczytu i podjęcia Deklaracji WTO w Bali, nadal trwają negocjacje w sprawie reformy organizacji handlu.
Usługi 3PL
LPI pokazuje, że w krajach, gdzie usługi logistyczne są bardziej rozwinięte, firmy produkcyjne i handlowe o wiele chętniej korzystają z outsourcingu, czyli usług operatorów logistycznych, koncentrując się na swoim podstawowym biznesie. W krajach rozwiniętych 60% firm produkcyjnych korzysta z usług logistycznych, 70% z usług magazynowych i 80% z usług transportowych, podczas gdy w krajach rozwijających w każdym z tych obszarów procent ten jest o jedną trzecią niższy. Tymczasem rynek usług 3PL w skali globalnej szacowany jest na 677 mld dolarów ( 2012 roku) i ma tendencję wzrostową, zwłaszcza w krajach regionu Azji i Pacyfiku, który wyceniono na 236 mld dolarów, w USA – na 170 mld dolarów, a w Europie na 156 mld dolarów.
Zrównoważony łańcuch dostaw
W tegorocznej edycji LPI bardziej uwidacznia się problem zrównoważonego łańcucha dostaw. Aż 37% firm potwierdziło ważność działań w tym obszarze ze strony łańcucha dostaw, podczas gdy w poprzedniej edycji jedynie 10% firm wyrażało swoje zainteresowanie tym tematem. Kraje rozwijające się przykładają mniejszą wagę do tych zagadnień, ale w związku z wymaganiami globalnej polityki będą musiały także i w tym zakresie nadrobić zaległości. W ankiecie LPI 2014 roku pojawiło się pytanie, jak często załadowcy pytają o ekologiczne opcje transportowe? Z odpowiedzi wynika, że co trzeci usługodawca firm transportowych w krajach OECD pytał o opcje związane z obniżeniem emisji C02, podczas gdy w krajach niskorozwiniętych tylko co dziesiąta firma. Działania proekologiczne takich firm jak DHL, TNT, Fedex, UPS z pewnością przyczynią się do wzrostu świadomości związanej z trwałym zrównoważonym rozwojem.
Zintegrowany łańcuch dostaw
Działalność logistyczna jest silnie powiązana z odpowiedzialnością łańcucha dostaw i przewidywalnością usług dla producentów i eksporterów. Łańcuch dostaw jest tak silny jak najsłabsze jego ogniwo, a ponieważ łańcuchy dostaw są coraz bardziej złożone i często spinają wiele krajów – to one decydują o konkurencyjności. Dlatego w celu ich sprawnego działania potrzebne jest zaangażowanie decydentów politycznych i biznesowych.
Rynek usług 3PL w skali globalnej szacowany jest na 677 mld dolarów ( 2012 roku) i ma tendencję wzrostową, zwłaszcza w krajach regionu Azji i Pacyfiku, który wyceniono na 236 mld dolarów, w USA – na 170 mld dolarów, a w Europie na 156 mld dolarów
Wystarczy przytoczyć za Światowym Forum Ekonomicznym w 2013 roku: poprawa kondycji zaledwie dwóch kluczowych czynników mających wpływ na efektywność łańcucha dostaw, takich jak: sprawność odpraw na granicy i infrastruktury transportowej może wpłynąć na wzrost PKB w skali globalnej o 4,7% ( 2,6 mld dolarów) i obroty światowego handlu o 14,5% (1,6 mld dolarów). Dla porównania likwidacja barier w handlu międzynarodowym spowodowałaby jedynie wzrost PKB w skali świata o 0,7% (1,1 mld dolarów) i obrotów handlowych o 10,1%. Z tego płynie jasny wniosek – ograniczenie barier w rozwoju łańcuchów dostaw ma o wiele większy wpływ na rozwoju gospodarki jako całości niż redukcja barier handlowych.
OPracowano na podstawie „Conecting to Conpete. Trade Logistics in the Global Economy”, World Bank 2014. Logistics Index powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych przez World Bank wśród 6 tysięcy menedżerów logistyki w 116 krajach. Jest to już czwarta edycja LPI, który prowadzony jest, co dwa lata, od 2007 roku. LPI jest benchmarketingowym narzędziem służącym pomiarom rozwoju i zawansowania łańcucha dostaw. Index ma pomóc poszczególnym krajom w identyfikacji wyzwań, przed którymi stoi branża logistyczna w poszczególnych krajach. Odpowiedzialna logistyka jest nieodzowna dla rozwijania globalnego łańcucha dostaw, który przyczynia się do rozwoju gospodarczego świata.