49 mln euro grzywny dla kartelu operatorów pociągów towarowych
Komisja Europejska nałożyła grzywny 49 154 000 euro na przedsiębiorstwo Express Interfracht, część austriackiego operatora linii kolejowych Österreichische Bundesbahnen („ÖBB”) oraz przedsiębiorstwo Schenker, część niemieckiego operatora linii kolejowych Deutsche Bahn AG („DB”,za udział w kartelu.
Udział w kartelu stanowi naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych na rynku usług towarowych tzw. pociągów odcinkowych bezpośrednich. Trzy przedsiębiorstwa ustalały ceny i dzieliły się klientami swoich usług „Balkantrain” i „Soptrain” w Europie przez prawie osiem lat.
Szwajcarskie przedsiębiorstwo Kühne+Nagel, jedno z największych w europejskim sektorze transportu i logistyki również uczestniczyło w kartelu, ale nie zostało obciążone grzywną, ponieważ uzyskało zwolnienie za to, że ujawnieniło istnienia kartelu. Grzywny przedsiębiorstw Express Interfracht oraz Schenker wyniosły odpoowiednio: 17 356 tys. euro i 49 154 tys. euro.
– Jestem bardzo rozczarowana faktem, że projekt mający na celu podniesienie wydajności transportu i promowanie przyjaznych środowisku przewozów towarowych skończył jako kartel – stwierdziła komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji. – Unia Europejska potrzebuje rynków kolejowych przewozów towarowych, aby sprawnie funkcjonować w oparciu o skuteczną konkurencję i nie ulegać partykularnym interesom ze szkodą dla klientów.
„Pociągi odcinkowe bezpośrednie” tworzą system transportu kolejowego towarów bez konieczności rozdzielania wagonów między stacjami ani ich przechowywania w jakikolwiek sposób. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze klientom z wielu branż, zwłaszcza przewożącym duże ilości towarów. Zasadniczo takie pociągi są ekonomicznie bardziej wydajne niż tradycyjny kolejowy transport towarowy, zwłaszcza w przypadku przewozu jednej kategorii towaru.
Pociągami odcinkowymi bezpośrednimi należącymi do kartelu, „Balkantrain” i „Soptrain”, zarządzały wspólnie Kühne+Nagel, Express Interfracht oraz Schenker. „Balkantrain” zapewnia połączenia między Europą Zachodnią i Środkową a Europą Południowo-Wschodnią. „Soptrain” łączy Europę Środkową z Rumunią.
Aby ograniczyć konkurencję pomiędzy tymi dwiema usługami, przedsiębiorstwa uzgodniły kilka praktyk ograniczających konkurencję:
- doszły do porozumienia co do podziału między siebie istniejących i nowych klientów, a także utworzyły system podziału klientów, który obejmował „system powiadamiania o nowych klientach”;
- wymieniały poufne informacje dotyczące konkretnych wymagań klientów;
- dzieliły się wolumenem transportu zamówionym przez klientów na rynku niższego szczebla;
- bezpośrednio koordynowały ceny, zapewniając sobie wzajemnie oferty podkładowe w odniesieniu do klientów chronionych w ramach ich systemu podziału klientów oraz koordynowały ceny sprzedaży oferowane klientom na rynku niższego szczebla.
W naruszeniu unijnych przepisów antymonopolowych brały udział wszystkie przedsiębiorstwa od lipca 2004 r. do czerwca 2012 r.
Nieunikniona w tej sytuacji koordynacja operatorów na rynku wyższego szczebla (wspólne zakupy usług transportowych, takich jak lokomotywy/trakcja, przyczepy i inne wyposażenie od krajowych przewoźników kolejowych) nie dotyczy decyzją decyzji KE, ponieważ taka koordynacja w celu stworzenia usług pociągów odcinkowych bezpośrednich nie ma charakteru antykonkurencyjnego. Decyzja ta dotyczy wyłącznie zmowy między operatorami pociągów odcinkowych bezpośrednich w kontekście wprowadzania swoich usług na rynek.