Złoty Pas za rok 2015 przyznany
Od 10 lat staraniem redakcji Towary-Niebezpieczne oraz TSL organizowany jest konkurs „Złoty Pas”, który ma za zadanie zwiększanie świadomości uczestników operacji transportowych w zakresie mocowania ładunków. Tegoroczna edycja poświęcona była promowaniu poprawnego stosowania pasów.
W dalszym ciągu bardzo często w powszechnym myśleniu spotykamy się z myleniem pojęć oraz wieloma mitami na temat stosowania pasów, co nie sprzyja poprawie bezpieczeństwa. W tym roku partnerami badania były Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni oraz m/d/r/k trusted adviser group sp z o.o.
Głównym problemem przy mocowaniu ładunków jest równoważnie sił powstających w transporcie. Jak wiemy siły mierzymy inną jednostką niż masę. Ta ostatnia wyrażona w kilogramach bardzo często jest mylona z siłą, na którą jest wyliczony dany środek mocujący. Podczas wykonywania badania nawet od uznanych dystrybutorów słyszeliśmy o wytrzymałości pasa, czy taśmy wynoszącej ileś tam kilogramów. Jeżeli spotykamy się z tym powszechnie, to jak możemy oczekiwać, że kierowca okaże się lepiej wykształcony od kogoś, kto profesjonalnie zajmuje się sprzedażą środków mocujących? Oczywiście producenci zastrzegają się, iż w przypadku zdarzenia wypadkowego ich ewentualna odpowiedzialność ograniczona jest właściwym stosowaniem danego środka mocującego.
Kierowca otrzymuje środek mocujący i może wyczytać z instrukcji, iż pożądana wartość napięcia wstępnego wynosi dla przykładu 200 daN. Czy jednak kierowca jest w stanie zastosować się do tej informacji? Niestety nie, gdyż trudno mu w praktyce nie tylko zmierzyć powstające siły ale i dobrze je oszacować. Tegoroczne edycja badania „Złoty Pas” maiła na celu wyłonienie i nagrodzenie tych producentów, którzy nie pozostawiają kierowców samych z problemem poprawnego zastosowania pasów.
Do wszystkich działających w Polsce producentów zostało wystosowane zaproszenie a dodatkowo niejawni ankieterzy mocowanie.pl spróbowali uzyskać pomoc od producentów.
Panie, jak mam stosować ten pas…
Niestety nie ma zbyt wielu dobrych praktyk. U dystrybutorów znanych firm zagranicznych pojawiają się często pomoce w postaci kątomierzy lub tabel przeliczeniowych, jednak z niewielkimi wyjątkami są to materiały dostępne w językach obcych. Częstokroć nie są tłumaczone nawet instrukcje. Kierowca otrzymuje kartonik z cyframi i ma sobie sam poradzić.
Żyjemy w dobie informatyzacji i można by oczekiwać, że pomoce dla kierowcy zostaną sprowadzone do aplikacji na smartfona. Tak też się dzieje jednak problemem jest zazwyczaj język, w którym kierowca może używać danego narzędzia. Dokonaliśmy przeglądu sklepów aplikacji na platformy Android oraz Apple w celu odnalezienia narzędzi. Udało się nam zidentyfikować następujące „apki”: allsafe-App, Brugg Lashing, iDolores, RUD App, Spanser Zurr-Recgber, Trucker Helfer, Wistra APP.
Żadna z nich nie jest przeznaczona dla polskiego odbiorcy. Jedyny polskojęzyczny serwis pozwalający na wyliczenie ilości środków mocujących to działający w ramach portalu internetowego mocowanie.pl kalkulator pozwalający dla masy ładunku oraz kąta prowadzenia pasów i faktu stosowania lub nie stosowania mat pozyskać informacje o ilości niezbędnych pasów (przy mocowaniu opasaniem) lub o ich wytrzymałości (odciągi).
W ramach prac staraliśmy się dotrze do wszystkich firm działających w Polsce. Powszechnie stosowany model biznesowy polega na dystrybucji zagranicznych środków mocujących. Nieliczni (np. Dolezych) mają umiejscowiony w Polsce zakład produkcyjny. W ofercie dwóch firm znajdują się elementy pomiarowe, jednak tylko jedna wprowadza je na polski rynek (i z polską instrukcją obsługi). Firma ta to Dolezych Polska.
Kapituła konkursu postanowił przyznać nagrodę za produkt DoMess 2 – czyli element pozwalający na ustalenie wartości siły naciągu pasa poprzez nałożenie na taśmę. Firma Dolezych posiada w swojej ofercie kilka przyrządów ułatwiających ustalenie właściwego naciągu pasa. Są to rozwiązania powiązane z napinaczem lub niezależne w formie przyrządu przenośnego (DoMess 3). Warto podkreślić, że firma Dolezych jest laureatem wszystkich dotychczasowych edycji konkursu.