Dobre pożegnanie

Rynek pracy zmierza w kierunku rynku pracownika. Dla pracodawców oznacza to konieczność silniejszej walki o pozyskanie nowych kandydatów oraz zatrzymanie dotychczasowych pracowników.Jednym z narzędzi w tym pomocnych jest Exit Interview, czyli rozmowa z pracownikiem odchodzącym z...

Jednym z narzędzi w tym pomocnych jest Exit Interview, czyli rozmowa z pracownikiem odchodzącym z firmy. Nie każdy pracodawca jest jednak do niej przekonany. Zamiast pytań badających dokładniej decyzje pracownika, pojawia się retoryczne pytanie „po co pytać, skoro to już koniec?” Nic bardziej mylnego.

Świadectwo dojrzałości biznesowej

Exit Interview to rozmowa pomiędzy odchodzącym z firmy pracownikiem a jego menadżerem lub przedstawicielem działu HR. Pomimo, że ma ona miejsce na zakończenie współpracy i odbywa się pomiędzy znanymi sobie osobami, ma wiele elementów wspólnych z rozmową rekrutacyjną. Różnicą jest jednak fakt, iż tym razem to organizacja zostaje poddana ocenie. W Polsce Exit Interview jest stosowane przede wszystkim przez pracodawców o zagranicznych korzeniach. Zmieniający się rynek pracy i rosnąca konieczność walki o kandydata skłaniają jednak do sięgania po to rozwiązanie również coraz większe grono rodzimych przedsiębiorców.

 

– Wprowadzenie Exit Interview do standardu działań świadczy o dojrzałości biznesowej organizacji. To wartościowe narzędzie, które jednak nie jest proste do prawidłowego przeprowadzenia, – komentuje Agnieszka Jędrejek, starszy specjalista w firmie doradztwa personalnego ManpowerGroup. – Od prowadzącego rozmowę doświadczenie to wymaga otwartości i sporego stopnia empatii. Ważne jest tu umiejętne zarządzania relacją oraz opanowanie w przyjmowaniu nie zawsze konstruktywnej krytyki. Klucz do sukcesu to odpowiedni dobór prowadzącego rozmowę menadżera, który stworzy atmosferę otwartości oraz zadba, by odchodząca osoba czuła się swobodnie i komfortowo. Tylko wtedy Exit Interview przyniesie oczekiwany rezultat, którym jest dokładne przeanalizowanie powodów decyzji pracownika, a następnie wyciągnięcie z nich wniosków na przyszłość.

Zachować szansę powrotu

Przeprowadzanie przez firmę Exit Interview łączy się z szeregiem korzyści i wartości dodanych. Dla odchodzącej osoby to wyraźny sygnał docenienia jego wartości przez przedsiębiorstwo oraz dowód na to, że zdanie pracowników zawsze się liczy. Pracownik ten posiada zarazem możliwość udzielenia firmie pomocy w doskonaleniu jej kształtu poprzez udzieloną informację zwrotną. W wielu sytuacjach pozwala to również zachować szansę powrotu. Rynek pracy daje różne możliwości, ale potrafi również zaskakiwać. Może okazać się, że za jakiś czas pracownik podejmie decyzję o ponownym związaniu się z firmą, z którą wcześniej się rozstał.

 

Dla pracodawcy korzyścią z przeprowadzania Exit Interview jest przede wszystkim usprawnienie polityki personalnej. Poznanie i analiza powodów odchodzenia pracowników pomaga pracodawcy przeciwdziałać rotacji. Pozwala usprawnić sposób funkcjonowania firmy, a także zapobiegać złym praktykom, które wymagają jego interwencji, jak np. mobbing, dyskryminacja lub złe zarządzanie zespołem. Zaletą Exit Interview jest również budowanie wizerunku przedsiębiorstwa. Chęć wysłuchania pracownika wpływa na poprawę jego opinii na temat przedsiębiorstwa. Po opuszczeniu jego szeregów może on stać się ambasadorem firmy na rynku, chwaląc byłego pracodawcę.

To nie musi być koniec

Cenną wartością rozmowy zakańczającej współpracę jest też korzyść czerpana z networkingu. Nie jest bowiem wykluczone, że osoby, które teraz kończą współpracę z firmą, za jakiś czas wrócą bogatsze o dodatkowe doświadczenie i wiedzę, co korzystnie wpłynie na konkurencyjność firmy. Inna zaleta może wiązać się z faktem, że sieć kontaktów budują między sobą nie tylko osoby prywatne, ale również organizacje. Odchodzący do innej firmy pracownik może stać się także nowym partnerem biznesowym dla swojego byłego pracodawcy.

 

– Odchodząc z pracy warto zrobić to w dobrej atmosferze, nie paląc za sobą mostów, w czym pomaga rozmowa na zakończenie w postaci Exit Interview, – mówi Agnieszka Jędrejek, Starszy Specjalista w firmie doradztwa personalnego ManpowerGroup. – W ManpowerGroup wielokrotnie miałam do czynienia z sytuacją, kiedy pracownik który na pewnym etapie był zainteresowany dalszym rozwojem poza organizacją, po jakimś czasie ponownie znalazł w niej miejsce na innym poziomie swojego rozwoju. Rozstanie nie zawsze musi zatem oznaczać koniec, a może wskazywać jedynie inny etap.

 

Pracownik nie ma obowiązku uczestniczyć w Exit Interview, podobnie jak przeprowadzenie takiej rozmowy dla pracodawcy jest jego wyborem. Jednak konstruktywna rozmowa to jedno z podstawowych narzędzi tworzących relacje międzyludzkie. Exit Interview może okazać się istotną podstawa do wprowadzenia szeregu konstruktywnych zmian oraz ulepszeń, a w niektórych sytuacjach może nawet przyczynić do tego, iż nie będzie to definitywny koniec współpracy.

Poleć ten artykuł:

Polecamy