Sprawna dystrybucja to przewaga na rynku
Centra logistyczno-dystrybucyjne całkowicie zmieniły funkcjonowanie hipermarketów, supermarketów i sklepów dyskontowych, wpłynęły na zmianę ich wewnętrznych procedur i zakres działania, a tym samym zwiększyły i poprawiły ofertę skierowaną do bezpośredniego klienta.Centra...
Centra handlowe, hipermarkety, supermarkety i sklepy dyskontowe stworzyły w Polsce nowy segment handlu detalicznego. Rynek ten cały czas w Polsce się rozwija – nakłady zagranicznych i rodzimych inwestorów na ten sektor są bardzo duże, począwszy od specjalistycznych centrów logistyczno-dystrybucyjnych, a skończywszy na profesjonalnym zapleczu zakupowym i sprzedażowym. Jednak nakłady inwestycyjne sieci dyskontowych są znacznie większe niż sklepów wielkopowierzchniowych (hipermarketów).
Rola centrów dystrybucyjnych
Na przełomie kilku ostatnich lat zmienił się po raz kolejny sposób prowadzenia dystrybucji w wielkich sieciach handlowych i w samym handlu detalicznym. Nowe, innowacyjne formy dystrybucji mają spowodować obniżenie kosztów funkcjonowania wielkich sieci handlowych oraz przygotować jeszcze bardziej konkurencyjną ofertę skierowaną do finalnego klienta. Klient oczekuje coraz więcej od sieci handlowych i często nie zdaje sobie sprawy, że wszystkie działania i bezpośrednio skierowana do niego oferta to w 100% przemyślana strategia, jaką prowadzą wielcy detaliści, którzy wykorzystują bardzo często do tego celu – niewidoczne dla zwyczajnego klienta – narzędzia innowacyjne, takie jak centra logistyczno-dystrybucyjne i system centralnej dystrybucji.
Obecnie centra logistyczno-dystrybucyjne są jednym z kluczowym narzędzi walki konkurencyjnej wielkich sieci handlowych i mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania jednostek sprzedażowych nastawionych na generowanie zysków i tworzenie przewagi konkurencyjnej.
Centralna dystrybucja w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju handlu detalicznego w Polsce
Na początku rozwoju wielkich sieci handlowych w Polsce pierwszoplanowymi narzędziami były: szeroki asortyment produktów, konkurencyjna cena, liczne promocje zakupowe, dobrze przeszkolony personel oraz dodatkowe atrakcje, tzw. wartość dodana. Nikt nie przywiązywał większej roli do dystrybucji, którą zajmowali się dostawcy, producent lub dystrybutor. Obecnie natomiast klienci mają coraz większe wymagania w stosunku do sieci, liczą na nowości, oczekują, że firma, do której są przywiązani, będzie rozwijała się z nimi i wprowadzała różnego rodzaju innowacje, które będą miały bezpośredni wpływ na jakość oferowanej usługi i zasobność portfela.
Innowacyjność sieci handlowych
Sieci handlowe w Polsce swoją przewagę konkurencyjną próbują uzyskiwać poprzez innowacyjność, która ma różne oblicza wśród detalistów handlu w Polsce. Pierwszy element to wygląd placówki lub stoisk, a kolejny to specjalistyczne centra logistyczno-dystrybucyjne, które swoim funkcjonowaniem i zaawansowaną technologią informatyczną oraz sprzętową ukazują inne niż dotychczas oblicze funkcjonowania polskiego handlu detalicznego i całkowicie zmieniają cykl życia produktu. Śmiało można stwierdzić, że centra logistyczno-dystrybucyjne są niewidoczną innowacją dla „zwykłego klienta”, ale mają bardzo duży wpływ na procesy i sposób funkcjonowania placówek sprzedażowych.
Wraz z wielkim rozwojem sieci handlowych w Polsce rozwinęła się również forma dystrybucji produktów będących w sprzedaży, co związane jest z dużą liczbą placówek sprzedażowych określonych sieci. Całkowicie wyeliminowana została bezpośrednia dystrybucja od producenta do sklepu, która została zastąpiona scentralizowaną siecią logistyczną prowadzoną przez nowoczesne centra logistyczno-dystrybucyjne.
Studium przypadku
Dla zobrazowania wpływu centrów logistycznych na rozwój handlu detalicznego w Polsce posłużymy się badaniami empirycznymi przeprowadzonymi w jednej z sieci handlowej w latach 2011 i 2013.
Analiza wpływu centralnej dystrybucji, opartej na funkcjonowaniu centrum logistyczno- dystrybucyjnego, na rozwój handlu detalicznego w Polsce (hipermarkety, supermarkety, dyskonty, sklepy spożywcze) wykazała istotną korelację między takimi czynnikami jak: rozwój ilościowy jednostek sprzedaży (p<0,001, odpowiednio w roku 2010 – 48,80% i w roku 2012 – 84,27%) oraz dostępność w sklepach szerokiej gamy produktów i konkurencyjne ceny ( p<0,01, odpowiednio w roku 2010 – 63,20% i w roku 2012 – 80,90%), natomiast nie wykazała większego wpływu na docieranie do wcześniej niedostępnych lokalizacji (miejscowości itp.) (p>0,05, odpowiednio w roku 2010 – 60,80% i w roku 2012 – 70,03%). Warto podkreślić, że respondenci wykazali, że centralna dystrybucja w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju handlu detalicznego w Polsce, o czym świadczą lepsze wyniki procentowe w 2012 r. w porównaniu do roku 2010 r.