Prognoza kosztu jednego kilometra – luty 2016 rok

Prognoza kosztu jednego kilometra – luty 2016 rok

Na luty, profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,31 zł (0,75 EUR), co oznacza, że będzie lekko wyższy niż w miesiącach ubiegłych ale i tak niższy o około 11% w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku. (1)

Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w lutym 2016

Jak podaje Profesor Zdzisław Kordel na poziom kosztów w lutym, będą składały się poszczególne zmienne:

  • koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,09 zł (33 % całkowitego kosztu),
  • koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (5,2% całkowitego kosztu),
  • amortyzacja, leasing i inne – 0,37 zł (11,2 % całkowitego kosztu),
  • koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,8 % całkowitego kosztu),
  • koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,5% całkowitego kosztu),
  • koszt opłat drogowych i promów – 0,49 zł (14,9% całkowitego kosztu),
  • pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,15 zł (4,4 % całkowitego kosztu).

Wysoki kurs euro

Z końcem grudnia znacząco poszybował w górę kurs euro w stosunku do złotówki. Takie tendencje na rynku przełożyły się na zmniejszenie ilości zamówień na rynku transportowym. Producenci czekali ze zleceniami importu towarów do Polski na osłabienie kursu euro.

 

Obecnie kurs euro dalej pozostaje na wysokim poziomie w stosunku do złotówki, co świadczy o nienajlepszej kondycji polskiej gospodarki.

 

Rozpatrując poziom kursu euro w stosunku do złotówki na przestrzeni ostatniego roku widzimy, że kurs EUR/PL w ciągu tego roku znacząco wzrósł, co nie sprzyja zamówieniom importowym na transport do Polski.

Jakie czynniki kształtują kurs walutowy?

Notowania walut kształtuje wiele czynników, jednak w ujęciu długoterminowym, kursy walutowe informują nas o stanie gospodarki poszczególnych państw. Im gospodarka jest silniejsza (siła rozpatrywana jako rosnącą szybkość wydajności pracy) tym jej waluta staje się mocniejsza. Istotnym czynnikiem jest tu też poziom inflacji, ponieważ występuje zależność, zgodnie z którą kraj z wysoką inflacją będzie borykał się z podobnie szybkim spadkiem wartości swojej waluty.

 

Rozpatrując kursy walutowe w ujęciu krótkoterminowym, największy wpływ na notowania mają przepływy kapitałów krótkoterminowych, czyli kapitał pieniężny inwestorów lokujących wolne środki w depozyty w krajowych bankach, obligacjach skarbowych, korporacyjnych czy akcjach krajowych przedsiębiorstw notowanych na giełdzie.

 

Podsumowując na poziom kursów walutowych mają wpływ czynniki ekonomiczne: koniunkturalne (poziom dochodu narodowego, stopa inflacji, stopy procentowe), czynniki strukturalne (infrastruktura gospodarki, konkurencyjność gospodarki, sytuacja w bilansie płatniczym, poziom rozwoju techniczno-technologicznego) oraz czynniki pozaekonomiczne do których zaliczamy: czynniki polityczne, czynniki psychologiczne, częstotliwość i motywy interwencjonizmu banku centralnego na rynku walutowym.

(1) wyniki za I półrocze 2014 roku.

Źródło: BlogTransportowy

Poleć ten artykuł:

Polecamy