Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie „Kobiety a transport”
W dniu 17 listopada 2015 r. opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: „Kobiety a transport”. Dokument ten został opracowany na wniosek Komisji Europejskiej. Celem opinii było przedstawienie aktualnej sytuacji kobiet w branży...
Historia prac nad dokumentem
Prace nad opinią ruszyły już w marcu 2015 r., kiedy to Komisja Europejska postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: „Kobiety a transport”. Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię dnia 16 czerwca 2015 r. Ostatecznie w dniach 1–2 lipca 2015 r. (posiedzenie z dnia 1 lipca 2015 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 119 do 1 (3 osoby wstrzymały się od głosu) przyjął opracowaną opinię.
Wnioski z przeprowadzonych analiz
W przyjętej przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny opinii czytamy, że sektor transportu jest tradycyjnie zdominowany przez mężczyzn we wszystkich swoich wymiarach – w żegludze śródlądowej, w wymiarze powietrznym, morskim, drogowym, kolejowym, kosmicznym czy logistycznym. W wyniku takiego stanu rzeczy:
- politykę transportową opracowują mężczyźni pod kątem ich stylu życia,
- w sektorze zatrudnieni są głównie mężczyźni i jest on dostosowany do pracowników płci męskiej,
- wartości propagowane w ramach sektora transportu w niewielkim stopniu wspierają pracujące w nim kobiety oraz brakuje działań na rzecz uwzględnienia aspektu płci,
- polityka transportowa UE nie uwzględnia aspektu płci.
Zalecenia wynikające z opinii
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny zajmując się problemem sytuacji kobiet w branży transportowej wskazał na szereg działań, których celem będzie rzeczywiste równouprawnienie płci w tej dziedzinie życia gospodarczego. I tak jako zasadne wskazano:
- zbieranie danych i opracowanie kluczowych wskaźników służących określaniu i usuwaniu przeszkód,
- zapewnienie widoczności i aktywności kobiet w polityce i podejmowaniu decyzji oraz w planowaniu,
- aktywne angażowanie obu płci w tworzenie lepszego środowiska pracy, w tym zasady równości wynagrodzeń za taką samą pracę, w ramach różnorodnej specyfiki sektora,
- podejmowanie działań w zakresie poprawy jakości zatrudnienia, aby zachęcać kobiety do podejmowania pracy w tym sektorze,
- większe zaangażowanie uczelni wyższych i biur doradztwa zawodowego w propagowanie większego zakresu możliwości w tym sektorze, w tym technologii, badań i rozwoju oraz inżynierii,
- aktywne propagowanie roli kobiet w biznesie,
- wzmacnianie pozycji kobiet oraz zmiana specyfiki sektora na rzecz większej integracji.
W opinii Komitetu wskazane powyżej czynności w sposób zdecydowany poprawią sytuacje kobiet w branży transportowej.