Ciągniki biją rekordy
Trwa hossa na rynku pojazdów użytkowych. Według wstępnych analiz PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w luty 2016 sprzedano o 42,6 proc. więcej niż w tym samym okresie minionego roku.
W obu grupach składowych zanotowano wysokie dwucyfrowe tempo wzrostu. Wśród samochodów ciężarowych wzrost wyniósł 42,8% do poziomu 2 237 szt. a wśród autobusów wzrost uplasował się na poziomie 37,5%, do poziomu 110szt. (+37,5%). W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. roku użytkownicy odebrali 3 968 pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. wzrost w skali roku wyniósł 36,6%.
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w lutym br. przybyło 2 709 szt., tj. więcej o 6,7% niż przed rokiem i więcej niż przed miesiącem o 24%. W tej grupie przybyło 2 491 samochodów ciężarowych (+6,7% r/r) i 218 autobusów (-23,8% r/r).
Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
W lutym 2016r zarejestrowano 2 237 nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t. O silnym dwucyfrowym wzroście (+42,8%) zadecydowały ciągniki samochodowe (1 895szt.;+50,2%)), których udział w całej grupie wzrósł do prawie 85%. Dla porównania średnio w całym ubiegłym roku ciągniki stanowiły blisko 76% a w przedkryzysowych latach 2007 – 2008, 62% – 51%.
Widać, że struktura sprzedaży samochodów ciężarowych zmienia się i coraz większą część zajmują ciągniki, które są podstawą i świadectwem rozwoju przewozów międzynarodowych wykonywanych przez polskich przewoźników. Dokłada się do tego ich zainteresowanie wymianą posiadanego przez nich taboru na spełniający normy Euro VI, który jest już sprawdzony i bardziej ekonomiczny w eksploatacji niż wcześniejsze wersje pojazdów. Korzystniej też dla pojazdów z normą Euro VI zaczęły wypadać opłaty myta w Europie.
Skompletowane podwozia przyciągają uwagę znacznie mniejszej grupy klientów. W lutym br. w tej grupie rejestracje wyniosły 303 szt. i wzrosły w umiarkowanym tempie 8,2% r/r.
Od początku roku zarejestrowano 3 693 szt. (+37,9%) nowych samochodów ciężarowych a wśród nich 3 078 ciągników (+42,8%). Stanowią one zasadniczą część pojazdów o DMC od 16t., których od początku roku zarejestrowano łącznie 3 414 (+41,2%). Ich rejestracje w ostatnim miesiącu wyniosły 1 328 szt. i reprezentowały wzrost o 34,3% w porównaniu rok do roku. Pojazdy o tonażu poniżej 16t. skupiły zainteresowanie 274 nabywców, o 14 więcej niż rok wcześniej. Wśród podwozi tego segmentu masowego wyróżnia się IVECO (154;+71,1%).
Najsilniejsza grupa odbiorców – firmy prowadzące leasing czy CFM w ostatnim miesiącu odebrała ponad 76% nowo zarejestrowanych pojazdów pow. 3,5t podczas, gdy rok wcześniej ich udział był niższy o ponad 6 pkt. proc. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. przypadło im blisko 2,8 tys. (75,2% udz.) wydań.
W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu po dwóch miesiącach 2016r. jest DAF, który zarejestrował 809 nowych samochodów ciężarowych czyli więcej o 45,8% niż przed rokiem. Przyczyniły się do tego bardzo dynamiczne wydania pojazdów tej marki w lutym (452 szt.; +68,7%). Na drugim miejscu jest Scania z rezultatem 710 wydanych pojazdów. Przygotowała ich swoim klientom o 56,4% więcej niż w ciągu analogicznych dwóch miesięcy ub.r. W lutym nie powtórzyła już swojego wzrostu sprzed miesiąca (+111%) ale tez może pochwalić się drugą pozycją (446szt.). Trzeci zarówno w lutym jak i od początku roku jest Volvo. W ostatnim miesiącu wydał 389 szt. i wyróżnił się wśród pierwszych pięciu marek obok DAFa, najwyższym tempem wzrostu (69,1%). Jego rezultat po dwóch miesiącach wynosi 568szt. (+32%). Zaledwie 5 sztuk dalej na czwartym miejscu jest MAN, który wypracował wzrost bliski 34%. Pierwszą piątkę zamyka bardzo stabilny (+4,5%) Mercedes-Benz z liczbą 461szt., mimo nieco słabszych niż przed rokiem wydaniom w lutym (262; -6,4%).
Rankingi dla samochodów ciężarowych o DMC >= 16t
Od początku roku w grupie najcięższych pojazdów pierwszy jest DAF (806; +48,2%). Za nim Scania (710; +56,4%) a trzecie Volvo (565; +31,7%). Na czwartym MAN (507; +41,2%) i piąty Mercedes-Benz (418; +14,2%).