Ruch na polskich drogach wzrósł o 14 procent
GDDKiA opublikowała pierwsze wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2015. Badanie prowadzone jest co 5 lat, na najnowsze wyniki czekaliśmy z dużą ciekawością, gdyż sieć drogowa w związku z inwestycjami na Euro 2012 uległa znacznej rozbudowie od czasu prowadzenia poprzedniej edycji badania.
Przez cały ubiegły rok, w wybrane dni pomiarowe, w ponad 1.900 punktach pomiarowych na drogach krajowych można było zauważyć tabliczki z napisem „Pomiar ruchu” oraz stojących przy nich obserwatorów lub sprzęt do wideorejestracji – w punktach tych wykonywane było zliczanie przejeżdżających pojazdów.
Głównym celem GPR jest uzyskanie podstawowych parametrów i charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA, w tym przede wszystkim Średniego Dobowego Ruchu Rocznego (SDRR). Pomiary generalne przeprowadzane cyklicznie co 5 lat są podstawowym źródłem informacji o ruchu drogowym w Polsce, a zebrane dane są wykorzystywane przez administrację drogową m.in. do realizacji zadań związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i planowaniem sieci drogowej.
Szczegółowe opracowanie wyników pt. „Ruch Drogowy 2015” będzie dostępne w październiku 2016 r. Najważniejsze wnioski i spostrzeżenia z przeprowadzonej analizy wyników GDPR 2015 to:
- SDRR w roku 2015 na sieci dróg krajowych wyniósł 11.178 poj./ dobę.
- Ruch na drogach krajowych w stosunku do roku 2010 wzrósł o 14%.
Szeroki program budowy dróg szybkiego ruchu przyniósł pierwsze efekty w postaci zmniejszenia się o ponad 400 km długości dróg jednojezdniowych obciążonych ruchem powyżej 15 tys. poj./dobę, co przekłada się bezpośrednio na poprawę warunków i bezpieczeństwa ruchu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że 40% pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych jest obecnie przenoszone głównie przez autostrady i drogi ekspresowe.
Najbardziej obciążone odcinki dróg krajowych (ruch powyżej 100 tys. poj./dobę) to:
- trasa S8 w Warszawie,
- droga ekspresowa S86 na odcinku Sosnowiec-Katowice,
- autostrada A4 na odcinku przejścia przez Katowice.
Dane szczegółowe do pobrania:
Synteza wyników GPR 2015 dla dróg krajowych
Średni dobowy ruch roczny w punktach pomiarowych w 2015
Mapa przedstawiająca średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych w 2015
Uwaga – ze względu na znaczne zmiany w układzie dróg szybkiego ruchu w obszarze m. st. Warszawy jakie zaszły w II połowie roku, wyniki dla wybranych odcinków dróg ekspresowych (S8f, S79a, S2, S7m/7r) zostały określone na podstawie danych z ograniczonej liczby dni pomiarowych.