Rynek ciężarówek wciąż imponuje

Rynek ciężarówek wciąż imponuje

Kwietniowe dane o sprzedaży nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3.5 t znowu nie rozczarowują. Wzrost sprzedaży pozostaje bardzo wysoki, a statystki napędza przede wszystkim duży popyt na ciągniki siodłowe.

Wstępne analizy PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wskazują, że w kwietniu 2016 zarejestrowano 2 491 nowych pojazdów użytkowych do DMC pow. 3.5 t. Tym razem tylko sprzedaż samochodów ciężarowych zadecydowała o nadwyżce łącznego rezultatu nad wynikiem z kwietnia ub. roku. Wśród nich odnotowaliśmy 29,7% tempo wzrostu, co przełożyło się na wydanie klientom 2 339 szt. Wśród autobusów po sześciu miesiącach wzrostów, wystąpił pierwszy spadek (-10%).

Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t

W kwietniu 2016r zarejestrowano 2 339 nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t., co reprezentowało zwiększenie rynku o 29,7%. Popularnością cieszą się nowoczesne ciągniki samochodowe, których wydano 1 824 szt. czyli o 34% więcej niż rok wcześniej i mniej o 10% w porównaniu z marcem. Ich udział w całej grupie wzrósł o 2,4 pkt. proc do 78% w porównaniu z sytuacją z kwietnia ub.r. Średnio w całym ubiegłym roku ciągniki stanowiły blisko 76% a w przedkryzysowych latach 2007 – 2008, 62% – 51%. Widać, że struktura sprzedaży samochodów ciężarowych zmienia się i coraz większą część zajmują ciągniki, które są podstawą i świadectwem rozwoju przewozów międzynarodowych wykonywanych przez polskich przewoźników. Dokłada się do tego ich zainteresowanie wymianą posiadanego przez nich taboru na spełniający normy Euro VI, który jest już sprawdzony i bardziej ekonomiczny w eksploatacji niż wcześniejsze wersje pojazdów. Korzystniej też dla pojazdów z normą Euro VI zaczęły wypadać opłaty myta w Europie.

 

Skompletowane podwozia (razem z zabudowami specjalnymi) przyciągają uwagę znacznie mniejszej grupy klientów. W kwietniu br. ich rejestracje zwiększyły się o 17% do 515 szt.. Przed miesiącem wyniosły 519 szt. Ten poziom przewyższa średniomiesięczną ilość z ub. roku. Wtedy wynosił on średnio 452szt. Jednak do średniego poziomu z lat 2007 (709szt.) czy tym bardziej 2008 (832 szt.) jest dosyć daleko w tej części rynku.

 

Od początku roku zarejestrowano 8 636 szt. (+36,3%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich było 6 987 ciągników (+42,1%), które stanowią zasadniczą część łącznie średnich i ciężkich pojazdów (81% udz.), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC od 16t. (87% udz.). Od początku roku przybyło samochodów najcięższych 8 009 (+40%). Pojazdy o tonażu poniżej 16t. skupiły zainteresowanie 620 nabywców, o 1szt. mniej niż rok wcześniej. Wśród podwozi tego segmentu masowego wyróżnia się Iveco (297;+15,6%), następny w tej grupie jest MAN (150; -2%).

 

Do końca kwietnia br. najsilniejsza grupa odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych pow. 3,5t – firmy prowadzące leasing czy CFM – odebrała blisko 76% nowo zarejestrowanych podczas, gdy rok wcześniej ich udział był niższy o ponad 7 pkt. proc. W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. przypadło na ponad 6,5 tys. nowych rejestracji.

 

W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w kwietniu br. najwięcej dostarczyli klientom MAN (431szt.) i DAF (430szt.) oraz Mercedes-Benz (393szt.). Po czterech miesiącach na pierwszym miejscu, podobnie jak o tej samej porze w ub.r. jest DAF z liczbą 1688 pojazdów (+43,3%) a następna Scania z rezultatem 1663 (+51,3%). Udział obydwu marek przekracza 19% rynku. Trzeci jest MAN po wydaniu 1 436szt. (+36,4%). Volvo utrzymuje czwartą lokatą po rejestracji 1 304 szt. (+30%). Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz z liczbą 1 230szt. (+15,6%) i udziałem w rynku przekraczającym 14%.

Rankingi dla samochodów ciężarowych o DMC >= 16t

Od początku roku w grupie najcięższych pojazdów pierwszy jest DAF (1 670; +44,5%) a tuż za nim Scania (1 663; +51,3%). Trzecie miejsce utrzymało Volvo (1 301; +30,1%) ale blisko, na czwartym jest bardziej dynamiczny MAN (1 282; +42,6%). Piątkę zamyka Mercedes-Benz (1 139; +23,7%).

Pojazdy sprowadzane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w kwietniu br. przybyło 3 203 szt. i oznacza to wzrost ich ilości o 10,8%. W całej grupie wyróżniliśmy 2 832 samochody ciężarowe (+11,8% r/r) i 371 autobusów (+3,1% r/r). Od początku roku w rejestrach centralnej ewidencji przybyło razem 11,1 tys. używanych pojazdów (+1,8%). W tym 9,9 tys. ciężarówek i 1,2 tys. autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o blisko 20%.

Poleć ten artykuł:

Polecamy