W służbie kolarzom
Profesjonalna ekipa kolarska musi posiadać wsparcie w postaci niezawodnych pojazdów służbowych, które zresztą uważni widzowie zauważają podczas transmisji w TVP czy na Eurosporcie. Grupa Verva Activejet Team użytkuje model segmentu D – Škodę Superb. Za kierownicą samochodu...
Grupa Verva Activejet nie jest tak znana jak opisywany na sąsiedniej stronie Team Sky, ale powoli i systematycznie pracuje na kolarskie zaszczyty. W tym roku zadebiutowała w Tour de Pologne, znajdującym się w elicie najważniejszych wyścigów wieloetapowych na świecie. Kolarzom asystowała wspomniana Škoda Superb w wersji kombi. Już z zewnątrz widać, że samochód ma nietypowe przeznaczenie. Brandingu karoserii nie powstydziłaby się żadna wielka firma handlowa – auto niemal w całości zostało oklejone reklamami sponsorów, by publiczność jak i telewidzowie mogli bez problemu zauważyć, kto wspiera zawodowych cyklistów.
Specjalny bagażnik
Na dachu natomiast znajdziemy specjalny bagażnik służący do przewożenia wielu rowerów. Transportowanych jest aż 8 zapasowych dwukołowców oraz zapasowe koła. Czynności serwisowe przy rowerach wykonywane są nawet w trakcie wyścigu – zdarza się, że cienkie, kolarskie opony ulegają przebiciu. Wartość „towaru” na dachu wynosi około pół miliona złotych, zatem więcej niż cena samego auta.
Dbające o szczegóły zespoły dokonują przed każdym wyścigiem przeglądu technicznego samochodu, bowiem awaria podczas zmagań kolarzy oznaczałaby dla teamu duże kłopoty. Na każdy etap pojazd musi być zatankowany do pełna. Mimo ekonomicznych właściwości silnika Diesla o pojemności skokowej 2.0 TDI i mocy 190 KM, auto musi przez kilka godzin i nawet ponad 200 kilometrów poruszać się ze zmienną prędkością i być gotowe na różne sytuacje. Do tego dochodzi dojazd do/z miejsca zakwaterowania, a czasem etap nie zaczyna się w miejscu, gdzie była meta poprzedniego odcinka.
Podwójne kierowanie
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że kolarze potrafią na swoich dwóch kółkach rozwinąć prędkość dochodzącą do 90 km/h. Spalanie oleju napędowego w samochodzie wynosi około 8-9 litrów na 100 km, podczas gdy w normalnych warunkach kształtuje się na poziomie 7 litrów. Nic dziwnego, pojazd z tyloma rowerami na dachu zużywa około 30 procent więcej paliwa niż w przypadku ich braku, co związane jest oczywiście z oporami powietrza. Zdarzają się również etapy górskie, gdzie również konsumpcja oleju napędowego rośnie.
Podczas wyścigów kolarskich szczególnie ważną rolę odgrywa kierowca. Komunikacja z zawodnikami odbywa się zwykle przez otwarte okno samochodu lub łączność radiową (w największych wyścigach). Oprócz kierowania pojazdem Piotr Kosmala musi więc kierować strategią teamu, bo wbrew pozorom kolarstwo to jedna z najbardziej zespołowych dyscyplin sportowych. Do interesującej sytuacji dochodzi, gdy zawodnik dogania peleton po kraksie lub defekcie i chowa się za autem, aby ograniczyć opory powietrza. Kolarz jedzie zaledwie kilka centymetrów za zderzakiem samochodu, na co musi szczególną uwagę zwrócić osoba prowadząca samochód. Tym bardziej że nie jadą oni 10 km/h tylko znacznie szybciej. W tym momencie wszelkie decyzje i ruchy kierowcy mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo zawodnika.
Škoda Superb w barwach VERVA Activejet
* Roczny przebieg wynosi 100 tys. kilometrów.
* Na bagażniku samochodu mieści się 8 rowerów oraz dodatkowe 4 koła.
* Škoda wyposażona jest w tuner telewizyjny pozwalający na oglądanie wyścigów na żywo.
* W bagażniku przewozi się dużą lodówkę, w której znajduje się 200 bidonów z piciem.
* Škoda posiada automatyczną skrzynię biegów.