Barometr Flotowy

Barometr Flotowy

Opublikowano raport Barometr Flotowy 2016, na podstawie badań Corporate Vehicle Observatory. Mimo pewnych nieścisłości to dość ciekawe źródło informacji o rynku, dlatego zamieszczamy kilka informacji w nim zawartych.Respondentami byli przedstawiciele firm posiadających 10 i...

Respondentami byli przedstawiciele firm posiadających 10 i więcej pojazdów w kilkunastu państwach Unii Europejskiej. My skupimy uwagę na Polsce. 38 procent ankietowanych planuje w prze­ciągu najbliższych trzech lat, wprowadzić do swojego parku maszyn środki lokomocji z technologią alterna­tywną dla klasycznego napędu spalinowego. Nie są to jednak jak można by z pozoru przypuszczać samochody elektryczne i hybrydowe. Prym w kraju nad Wisłą wiedzie LPG.

LPG kontra hybrydy

Obecnie nieco ponad 20 procent badanych podmiotów korzysta z tego rozwiązania, a w perspektywie kolejnych trzech lat odsetek ma wzrosnąć do 27 procent. Sprzyja temu między innymi coraz większe zaufanie do aut napędzonych na gaz, korzystne TCO oraz oferty importerów samochodów, w których znajdują się także środki lokomocji z fabrycznie montowaną instalacją. Średnia dla krajów Unii Europejskiej wskazuje, że firmy w innych krajach Wspólnoty nieporównywalnie częściej, niż polscy przedsiębiorcy, chcą wdrażać alternatywne technologie. W ciągu trzech najbliższych lat blisko połowa firm na zachodzie Europy planuje wykorzystywanie przynajmniej jednej, najczęściej napędu hybrydowego i silników elektrycznych. Należy jednak wziąć pod uwagę inne uwarunkowania prawne (zachęty do kupowania tego typu aut) w innych państwach Starego Kontynentu.

Czas użytkowania

Wyniki „Barometru Flotowego” pokazują, że zwiększa się okres użytkowania samochodów flotowych. Trend jest widoczny na polskim rynku już od 2011 roku i jest zgodny z tendencjami w całej Europie – odsetek osób wskazujących na coraz dłuższą eksploatację pojazdów jest porównywalny dla obu grup. W odniesieniu do aut osobowych taką opinię wyraża około 19 procent wszystkich ankietowanych, w przypadku użytkowych – 20 procent ankietowanych z Polski i 18 procent z innych krajów Starego Kontynentu. Najczęściej o wydłużeniu okresu eksploatacji pojazdów mówili w kraju nad Wisłą przedstawiciele małych firm, zatrudniających poniżej 100 pracowników. O skróceniu okresu użytkowania samochodów osobowych mówi 5 procent badanych (tyle samo co UE), w przypadku sa­mochodów użytkowych zaledwie 2 procent (UE – 8 procent).

Car sharing

Ciekawym zagadnieniem poruszanym w ankietach Barometru Flotowego 2016 był car sharing. W skrócie to wyoutsourcowanie samochodów pulowych. Przedsiębiorstwo użytkujące pojazdy nie kupuje ich jednak, ponosząc przy okazji dodatkowe koszty związane z ubezpieczeniem, serwisem, itp. Car sharing to wynajem pojazdów na kilka godzin, dni tygodni, niczym w wypożyczalni pojazdów. Usługa z pozoru wygląda bardzo ciekawie. Niestety, zdaniem aż 62 procent ankietowanych może ona nie przyjąć się na polskim rynku. Optymistami jest w tym względzie zaledwie 35 procent badanych osób. 42 procent najmłodszych pracowników zgodziłoby się na rezygnację z osobistych samochodów służbowych na rzecz ich współużytkowania z innymi członkami organizacji, 50 procent ma odmienną opinię na ten temat. Kierowcy traktują środki lokomocji jako wartość dodaną do swojej pracy, wwedług połowy respondentów samochód służbowy postrzegany jest jako forma nagrody. Nagrody o dużej wartości, ponieważ pracownicy, którzy posiadają już samochód służbowy na wyłączność, bardzo niechętnie z niego rezygnują. Tak twierdzi aż 88 procent badanych. Mimo wszystko co trzeci Fleet Manager w Polsce i w Europie jest zdania, że ten trend w najbliższych latach będzie się rozwijał.

Kto zarządza flotą?

W polskich organizacjach relatywnie częściej niż w innych krajach Unii Europejskiej powoływana jest specjalna struktura lub dział, którego zadaniem jest administrowanie podróżami i delegacjami pracow­ników. Decydując o wyborze środka transportu uwzględniają czas podróży oraz wszystkie dostępne rodzaje transportu (samolot, autobus, samochody firmowe, wspólne przejazdy autem, itd.). Istnienie takich działów zdeklarowało 40 procent ankietowanych polskich firm zatrudniających od 100 do 499 osób (W UE o 8 mniej) i 52 procent zatrudniających powyżej 500 pracowników (UE 51 procent). Wśród małych firm, zarówno w Polsce jak i w Europie, dominuje decyzyjność w tym zakresie właściciela lub dyrektora generalnego (ponad 60 procent odpowiedzi). Dużo rzadziej w naszym kraju odpowiedzialność za kwestie zarządzania parkiem maszyn bierze dział finansowy lub administracyjny. W średnich i dużych firmach zdaniem 38 procent ankietowanych czynności związane z flotą powierzane są działowi HR. Zajmu, w Europie zwykle są to menedżerowie flot (21 procent), dział HR (20 procent) właściciel/dyrektor generalny (19 procent).

40 procent optymistów

Aż 40 procent ankietowanych przedstawicieli polskich firm wierzy w rozbudowę floty swojej organizacji w ciągu najbliższych trzech lat (Europa około 33 procent), ale i co czwarty przedstawiciel największych polskich przed­siębiorstw ocenia, że floty w jego organizacji zmniejszą się (UE – 14 procent).

Poleć ten artykuł:

Polecamy