Słońce i chrapanie

Słońce i chrapanie

Przed słońcem najlepiej ochronią nas oczywiście właściwie dobrane okulary przeciwsłoneczne. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo w ciągu dnia, ale także wpływa na jazdę w nocy*. Z kolei chrapanie podczas snu może być przyczyną senności w dzień**. A senność to także opóźnione...

Wiosna to czas, kiedy kierowcy są szczególnie narażeni na oślepiające działanie promieni słonecznych. Najlepiej ochronią nas przed nimi właściwie dobrane okulary przeciwsłoneczne. Badania wykazały, że używanie takich okularów nie tylko zwiększa bezpieczeństwo w ciągu dnia, ale ma także wpływ na jazdę w nocy. Osoby, które nie chronią oczu w ciągu dnia mogą gorzej widzieć nocą*.

Okulary do samochodu i nie tylko

Większość z nas zdaje sobie sprawę z zagrożenia na drodze, jakie może powstać w momencie nagłego oślepienia kierowcy. Każdy prowadzący pojazd powinien więc zaopatrzyć się w okulary przeciwsłoneczne. Okazuje się, że ich używanie w ciągu dnia zapewnia nie tylko większy komfort jazdy i ochronę wzroku, lecz także wpływa na szybkość adaptacji oczu do widzenia nocą. Nadmierna ekspozycja na promienie słońca może bowiem wydłużyć czas, w którym nasze oczy dostosowują się do widzenia w ciemności.

Jednocześnie trzeba pamiętać, że nie należy nosić okularów przeciwsłonecznych podczas jazdy nocnej. Może wydawać się, że zapobiega to oślepieniu przez reflektory samochodów jadących z naprzeciwka, mimo to ciemne szkła utrudniają dobre widzenie w warunkach braku światła dziennego.

Brąz lub szarość

– Dobór szkieł powinien być przemyślany. Nie każde okulary przeciwsłoneczne sprawdzą się podczas jazdy samochodem. Przy ich wyborze lepiej nie kierować się wyłącznie modą, lecz szukać modeli, które zapewnią nam ochronę przed słońcem i odpowiednie pole widzenia – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Kierowcy powinni zaopatrzyć się w soczewki z filtrem polaryzacyjnym, który odbija światło, dodatkowo chroniąc oczy przed promieniowaniem UV. Warto także zwrócić uwagę na kształt oprawek, które nie mogą być nadmiernie rozbudowane, by nie zmniejszać naszego pola widzenia.

Równie ważne jest to, by wybrać okulary o odpowiednim kolorze szkieł. Do prowadzenia samochodu najlepsze są okulary ze szkłami w odcieniach brązu lub szarości. Nie sprawdzą się za to soczewki zbyt ciemne, które w nadmiernym stopniu blokują dostęp światła do naszych oczu i utrudniają widzenie. Złym pomysłem jest również używanie podczas jazdy okularów z różowymi szkłami, które mogą zniekształcać nasze postrzeganie barw, a co za tym idzie – powodować trudności w odczytywaniu znaków drogowych czy dostrzeganiu zagrożeń na drodze – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Permanentna senność

Chrapanie podczas snu w nocy może być przyczyną senności w ciągu dnia**. A senność to także opóźnione reakcje i mikrosen, czyli chwilowa utrata świadomości – zjawiska bardzo niebezpieczne dla osoby prowadzącej pojazd. W Polsce w zeszłym roku, w wypadkach spowodowanych zmęczeniem lub zaśnięciem kierowcy, zostało rannych ponad 860 osób, a śmierć poniosło 85 osób***.

Siadanie za kierownicą, gdy jesteśmy senni, jest bardzo ryzykowne. Sytuacja staje się jeszcze bardziej niebezpieczna, gdy okazuje się, że ta senność jest zjawiskiem permanentnym ze względu na przykład na nieodpowiednią jakość snu w nocy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Nie wiemy, że śpimy

Problem chrapania dotyczy wielu osób – szacuje się, że w grupie 30-latków chrapie 20% mężczyzn i 5% kobiet, ale już powyżej 60 roku życia statystyki te wzrastają do odpowiednio 60% i 40%. Warto pamiętać, że ryzyko wypadku związanego ze zmęczeniem za kierownicą wzrasta w godzinach popołudniowych. Zaśnięcie za kierownicą w godzinach 15.00 – 16.00 jest trzy razy większe niż np. o godzinie 10.00. Jednocześnie tego rodzaju wypadki są często poważne w skutkach ze względu na brak reakcji kierowcy na niebezpieczeństwo. Statystyki pokazują, że liczba ofiar może być nawet 50% większa niż w przypadku innych wypadków***.

Kierowcy często nieprawidłowo oceniają stopień zmęczenia. Wydaje im się, że są śpiący, ale nie na tyle, aby zasnąć za kierownicą. Natomiast zależność jest prosta. Jeśli kierowca jest śpiący, to znaczy, że istnieje ryzyko zaśnięcia – ostrzegają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Badania laboratoryjne potwierdzają błędne samooceny kierowców. Osoby, które budzono w ciągu kilku minut od zaśnięcia nie miały świadomości, że spały****. Tak samo dzieje się w przypadku wypadków – większość kierowców zaprzecza, że zasnęła.

* Amerykańskie Towarzystwo Optometrii (AOA)

** Daytime sleepiness relates to snoring/ US National Library of Medicine, National Institutes of Health

*** policja.pl

**** Driver fatigue and road accidents/ The Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA)

Poleć ten artykuł:

Polecamy