Miarodajne kryteria oceny wdrożenia projektu
Robert Lubandy
21 czerwca 2017
Wdrażając nowy projekt chcemy wiedzieć jak wielki wpływ będzie on miał na działalność naszej firmy. musimy się zastanowić co chcemy i możemy osiągnąć dzięki temu projektowi. Warto zastosować wtedy miarodajne kryteria oceny wdrożenia projektu.W celu poprawy rzetelnej oceny...
W celu poprawy rzetelnej oceny wdrożenia projektu automatyzacji magazynowej chciałbym zaproponować wprowadzenie dwóch odmiennych kryteriów oceny:
- kryteria twarde – kryteria ściśle powiązane z efektem ekonomicznym projektu;
- kryteria miękkie – kryteria nie powiązane jedynie pośrednio z wynikami finansowymi danego procesu zmiany.
Do tzw. kryteriów twardych przy ocenie wdrożenia możemy zaliczyć:
- koszt całościowy przygotowania zlecenia do wysyłki, np. koszt pobrania sztuki towaru (uwzględniamy przy tym jednak nie tylko koszt danego pracownika, ale również zainwestowane środki w celu uzyskania pobrania);
- wzrost efektywności procesu na podstawie strumienia przepływu przypadający na pracownika, np. liczba zamówień na realnie przepracowaną jednostkę czasu;
- zmiana kosztów obsługi urządzenia lub instalacji liczone na godzinę pracy urządzeń;
- koszty przygotowania do wysyłki lub opakowania przypadające na jednostkę wysyłkową (np. efekt konsolidacji);
- zwiększenie stopnia kondensacji magazynu (możliwość generowania większego obrotu dzięki rozszerzeniu dostępnych towarów);
- skrócenie czasu zajmowania się zwrotami i przygotowania ich do powtórnej sprzedaży – czas rotacji magazyn-rynek.
Spośród kryteriów miękkich, pozwalających pośrednio ocenić efekt wdrożenia, chciałbym przybliżyć i opisać następujące:
- zmniejszenie rotacji zespołu pracowników liniowych w magazynie – istotny czynnik kosztowy przy wdrożeniu systemów automatyzacji, gdyż zajmuje nasze siły i środki dla poszukiwania nowych pracowników, ich przygotowania do procesu, przez co powoduje miejscowe spadki efektywności;
- skrócenie czasu przygotowania do wysyłki – istotny czynnik gry rynkowej e-commerce;
- zmniejszenie liczby błędów wydań – polepszenia jakości usługi i redukcja kosztów logistyki zwrotów;
- zwiększenie stopnia dostępności towaru poprzez skrócenie czasu od dostawy do magazynu do dostępności na półce.