Zbliża się BDO

Zbliża się BDO

Obowiązek składania do marszałka województwa raportów, przez firmy wytwarzające odpady, już wkrótce zostanie zniesiony. Papierowe formularze zastąpi platforma elektroniczna, za pomocą której prowadzona będzie cała gospodarka odpadami. Nowe przepisy nie oznaczają jednak tylko...

Projekt nowelizacji ustawy o odpadach zakłada zmiany w prowadzeniu ewidencji odpadów. Ma się ona odbywać elektronicznie, co będzie wymagało adaptacji systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwach do nowych regulacji.

Okres przejściowy do 2020 r.

Nowelizacja ustawy o odpadach związana jest z potrzebą dostosowania krajowych przepisów do unijnego prawa. W projekcie ustawy z 23 listopada 2016 r. zaproponowane zostały m.in. zmiany dotyczące prowadzenia ewidencji odpadów. Okres przejściowy ich wprowadzenia będzie obowiązywał do 30 czerwca 2020 r.

 

Projekt zakłada uruchomienie od 1 stycznia 2019 r. Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Integralną jej częścią będzie Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Do rejestracji w nim ma być zobowiązany każdy podmiot wytwarzający odpady i to na postawie wpisu otrzyma dane do logowania do bazy. Co istotne, zarówno ewidencja odpadów, jak i sprawozdawczość prowadzone będą tylko przez BDO.

 

– Prowadzenie ewidencji odpadów wyłącznie za pośrednictwem BDO może spowodować konieczność stworzenia interfejsu pomiędzy BDO, a ewidencją prowadzoną przez przedsiębiorcę lub konieczność prowadzenia podwójnej ewidencji. Dla przedsiębiorcy oznaczałoby to dodatkowy koszt. Zawieszenie lub brak funkcjonalności bazy może natomiast spowodować zablokowanie możliwości przekazania odpadu – zauważa Anna Wójcik-Przybył, kierownik ds. ochrony środowiska i ADR w Stena Recycling.

Śledzenie strumienia odpadów

Ustawodawca założył wprowadzenie nowej Karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK) dla podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz podmiotów, które prowadzą transport, zbieranie i przetwarzanie odpadów komunalnych. Zawierać będzie ona daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia odbierania odpadów oraz dostarczenia ich następnemu posiadaczowi. KPOK prowadzona będzie odrębnie dla każdego dnia, w którym odpady będą odbierane. Zmiany obejmą również Kartę przekazania odpadów (KPO), która zawierać będzie datę i godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia transportu odpadów do ich następnego posiadacza. Pozwoli to organom kontrolnym na śledzenie przemieszczania strumieni odpadów w czasie zbliżonym do rzeczywistego.

 

Kierowca pojazdu, który transportuje odpady będzie zobowiązany do posiadania KPO lub KPOK w formie papierowej bądź elektronicznej (podpis elektroniczny lub profil ePUAP).

 

– Docelowo ewidencja będzie prowadzona wyłącznie za pośrednictwem BDO, co oznacza całkowite odstąpienie od formy papierowej. Jeśli przedsiębiorstwo pracuje na trzy zmiany, a ze względu na utrzymanie produkcji odbiory odpadów będą musiały odbywać się na każdej zmianie wówczas przedsiębiorstwo będzie musiało zapewnić osobę przeszkoloną i mającą dostęp do bazy na każdej ze zmian – mówi Anna Wójcik-Przybył.

Komplikacja rozliczeń

Zgodnie z projektem nie będzie również możliwości wystawiania Zbiorczej karty przekazania odpadów dotyczącej odpadów przekazanych łącznie w okresie danego miesiąca. Będą obowiązywać jedynie KPO wystawiane do każdego transportu. Jak prognozuje Wójcik-Przybył, spowoduje to zwiększenie ilości dokumentów oraz najprawdopodobniej skomplikuje proces rozliczeń gospodarki odpadami w przypadku stałych odbiorców odbierających odpady w sposób ciągły.

 

– Nowelizacja zakłada konieczność wystawiania kart przekazania odpadów w czasie rzeczywistym tj. przy odbiorze odpadów. Oznacza to, że każdy przedsiębiorca przekazujący odpady powinien posiadać na terenie zakładu legalizowaną wagę. Wprowadzenie takich regulacji obniży efektywność prowadzenia działalności w zakresie odbierania odpadów. Podmioty odbierające odpady będą musiały wyposażyć każdy samochód w szybkie łącze internetowe, z dużą przepustowością oraz zatrudnić dodatkową osobę w obsłudze, zajmującą się wprowadzaniem i przetwarzaniem danych – wskazuje Wójcik-Przybył.

Poleć ten artykuł:

Polecamy