Transport wewnętrzny z najwyższej półki
Fabryka Volkswagen we Wrześni wyznacza nowe standardy w organizacji pracy – nie tylko w skali Polski, ale też całej Europy. Jednym z bardziej wartych uwagi rozwiązań jest system transportu wewnętrznego, opracowany wspólnie z Siemensem.W zakładzie Volkswagen Crafter Siemens...
W zakładzie Volkswagen Crafter Siemens odpowiada za przemieszczanie części i pojazdów składanych na liniach produkcyjnych. W fabryce wykorzystano instalację zapewniającą kompleksową technikę służącą do transportu komponentów produkcyjnych – Fabryka modelu Crafter powstała w rekordowym czasie 23 miesięcy. Nie byłoby to możliwe bez współpracy z dostawcami i firmami wykonawczymi takimi jak Siemens – mówi Ralf Nitzschke, dyrektor fabryki Crafter Volkswagen Poznań.
Współpraca dla innowacyjności
Firma Siemens dostarczyła i uruchomiła kompletną linię transportową dla montażu końcowego zapewniającą produkcję samochodów Volkswagen Crafter – od momentu znalezienia się w lakierni, aż do opuszczenia fabryki przez pojazdy na własnych kołach. Linię transportową można podzielić na linię naziemną i podwieszaną.
Część naziemna składa się z wózków transportowych oraz taśm opartych na przenośnikach łańcuchowych. 64 wózki transportowe SKID odpowiadają za pracę linii montażowej o długości 1600 metrów. Dwie linie transportu taśmowego wyposażone zostały w przenośnik łańcuchowy z tworzywa sztucznego. Pierwszą z linii przemieszczane są samochody w stanie montażu na wózku transportowym SKID, drugą poruszają się kompletne samochody. W fabryce działa jeszcze trzecia taśma – dwutorowy przenośnikpłytowy, na którym poruszają się pojazdy z zamontowanymi kołami.
Dodatkowo należy wspomnieć o 25 metrowych przenośnikach transportowych dla pracowników produkcji – swego rodzaju ruchomych chodnikach, które poruszają się równolegle i w tempie samochodu zapewniając lepszą efektywność podczas montażu oraz ergonomię pracy.
Trzy linie podwieszane
Osobną formą transportu są linie podwieszane. Pierwsza z linii transportu podwieszanego EHB o długości 1250 metrów składa się z 94 tzw. zawieszek produkcyjnych. Umożliwia ona przemieszczanie się karoserii w pionie i poziomie z zadanymi prędkościami. Zawieszki te podwieszono do zbudowanej w tym celu specjalnej stalowej instalacji podczepionej do konstrukcji dachu.
Druga i trzecia linia podwieszana składa się odpowiednio: ze 190 zawieszek przeznaczonych do transportu drzwi (linia ta liczy 1000 metrów długości) oraz 25 zawieszek do przemieszczania kokpitów samochodowych (ta linia ma długość 300 metrów). Stanowią one podlinie, na których doposaża się drzwi i kokpit, a następnie montuje się te elementy w samochodach. Na potrzeby montażu drzwi przesuwnych zostało również zainstalowane 12 specjalnych zawieszek.
Na 120 taktów
Cały proces produkcji samochodów we wrześnieńskiej fabryce podzielony został na etapy (takty) na taśmie montażowej. Czas jednego taktu linii produkcyjnej liczy 110 sekund, a cała linia montażowa obejmuje 120 takich taktów.
– Zakład we Wrześni należy do najbardziej nowoczesnych. Zastosowaliśmy najnowszą technologię i rozwiązania unikalne, dostosowane do potrzeb firmy Volkswagen. Siemens inwestuje w solidne, długotrwałe relacje z przedsiębiorstwami z branży automotive ponieważ jest to obszar produkcji nastawiony ściśle na innowacyjność. Pracując dla czołowych producentów samochodów, takich jak Volkswagen, zdobywamy cenne doświadczenie pomocne w rozwoju naszej technologii – mówi Steffen Leidel, dyrektor pionu Factory Automation w firmie Siemens.
Produkcja według koncepcji Przemysłu 4.0
Siemens dysponując technologią obejmującą elementy infrastruktury odpowiedzialnej za mechanikę transportu odbywającego się po linii produkcyjnej oraz za rozwiązania służące do sterowania urządzeniami w każdym wdrożeniu, dopasowuje elementy tej infrastruktury do potrzeb klienta. W fabryce Volkswagena we Wrześni technologia ta została dostosowana do potrzeb samochodów użytkowych.
– Opracowane przez Siemens rozwiązania techniczne i zastosowane w fabryce Volkswagen Crafter we Wrześni obejmują m.in. całą gamę sterowników przemysłowych Siemens, ich oprogramowanie, linie sygnałowe odpowiedzialne za sterowanie oraz zbieranie informacji z czujników i przekazywanie ich do centralnego systemu zarządzającego produkcją – mówi Mirosław Salwach, kierownik projektu w firmie Siemens.
Podczas procesu produkcji poszczególnych samochodów uwzględniane są wszystkie wymagania klienta zgłoszone w zamówieniu – Odpowiadając wymaganiom przedstawionym przez fabrykę Volkswagena w Poznaniu dostosowaliśmy działanie linii produkcyjnej w taki sposób, by tę część procesów uczynić technologicznie łatwiejszą. Pojazd jest obracany podczas przesuwania się po linii montażowej po to, by łatwiej zamontować elementy znajdujące się w tyle samochodu ciężarowego – mówi Mirosław Salwach.
Podczas produkcji pojazdy przesuwają się na linii produkcyjnej przez poszczególne stanowiska. Tam pracownicy realizują zaplanowane wcześniej działania posługując się przy tym nowoczesnymi narzędziami lub nadzorują pracę robotów odpowiedzialnych m.in. za montaż szyb. Na wykonanie każdego z etapów montażu przewidziany jest czas, który nie powinien być przekroczony, bo każde takie opóźnienie wstrzymuje cały proces produkcyjny. Tempo prac przy każdym ze stanowisk jest zsynchronizowane z przesuwaniem się transportowanych elementów.
Patrząc w przyszłość
Proces montażu samochodów użytkowych znacznie różni się od montażu samochodów osobowych ze względu na ilość możliwych wariantów i rozmiarów auta. Dotyczy to zwłaszcza obszaru tylnej części pojazdu, bardziej złożonej w przypadku samochodów ciężarowych – Liczymy na dalszą owocną współpracę z firmą Volkswagen – mówi Steffen Leidel -Realizacja projektu we Wrześni, to nie tylko wyzwanie od strony technologicznej, ale także zachęta do dalszego rozwoju technologii Siemens w przemyśle motoryzacyjnym – dodaje.