Europejskie wsparcie dla PKP LHS

Europejskie wsparcie dla PKP LHS

Inwestycje spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa oraz Grupy Azoty otrzymały finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Umowy podpisano dzisiaj w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

PKP LHS otrzymało z EBI kredyt w wysokości 121 mln zł na inwestycję wartą blisko 300 mln zł. Kolejowa spółka zmodernizuje stacje na linii nr 65 – najdłuższej w Polsce linii szerokotorowej (rozstaw szyn 1520 mm), wykorzystywanej do transportu towarowego. Linia jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy. PKP LHS zakończy projekt inwestycyjny w 2020 roku.

 

– Będzie szybciej i bezpiecznej. To ważne, bo linia ma duże znaczenie gospodarcze, szczególnie dla handlu z Ukrainą. To projekt, który wpisuje się zarówno w wizję rozwoju Polski Wschodniej, reindustrializacji Śląska i obszaru dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego, jak również budowy Nowego Jedwabnego Szlaku – skomentował Jerzy Kwieciński.

 

Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość linii. 59 mln zł w projekcie zostanie przeznaczonych na przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, rozbudowę stacji Hrubieszów, budowę nowej mijanki Zamość Majdan. Około 184 mln zł wyniesie koszt budowy kabla światłowodowego, instalacji sygnalizacji przejazdowej oraz rozbudowy komputerowego systemu sterowania. Projekt przewiduje również zakup maszyn dedykowanych do prac torowych na linii o rozstawie 1520 mm.

 

– Cieszę się, że Europejski Bank Inwestycyjny docenił strategię rozwoju naszej spółki, która do 2025 roku przewiduje realizację planu inwestycyjnego o wartości ponad 800 milionów złotych. Pozwoli nam to zwiększyć przepustowość i skorzystać z rosnącego potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki inwestycjom podniesiemy bezpieczeństwo pracowników i przyspieszymy transport towarów ze Śląska do granicy z Ukrainą – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

 

Pieniądze na przedsięwzięcie pochodzą z tzw. Planu Junckera (Planu Inwestycyjnego dla Europy). To czwarta inwestycja rządowa finansowana z tego źródła (wcześniej umowy zawarły Tauron Polska Energia, Energa i Przewozy Regionalne). W ramach Planu Junckera EBI wydał już 25 decyzji kredytowych dla polskich projektów (rządowych, prywatnych i samorządowych).

 

Europejski Bank Inwestycyjny wesprze również Grupę Azoty w finansowaniu istotnych projektów inwestycyjnych oraz obszaru badań i rozwoju.

 

(MIiR)

Poleć ten artykuł:

Polecamy