Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą

Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą

Dla większości Polaków jazda samochodem to nie tylko podróż z punktu A do B. To także sposób na pokazanie swojego charakteru i wyrażenie emocji za kierownicą. Wyniki badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Shell, pokazują jakimi typami zwierząt jesteśmy w polskiej...

Emocje nierozerwalnie towarzyszą nam podczas jazdy samochodem. Dlatego Shell w ramach globalnej kampanii #DriveOn postanowił zbadać jak zachowują się i czego doświadczają kierowcy.

Wielka szóstka drogowej dżungli

Zgodnie z wynikami badania Shell ,,Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą” statystyczny kierowca w Polsce ma 40 lat, jest mężczyzną (7 na 10 respondentów), z wykształceniem średnim i wyższym, ma jedno dziecko oraz jeden samochód. Na podstawie wyników badania wyłoniono sześć najczęściej spotykanych typów kierowców, którzy różnią się upodobania, poziomem empatii, temperamentem, nawykami i stylem jazdy. Otrzymane typy doskonale oddają charakter i zachowania zwierząt z afrykańskiej dżungli [1].

To badanie podejmuje ważny temat emocji jakie towarzyszą prowadzeniu auta – czy, jak i z kim lubimy podróżować? Co nam daje jazda samochodem i co w samej jeździe sprawia nam przyjemność. Odwołanie się do świata zwierząt doskonale oddaje złożoność ludzkich emocji i charakterów. Metafora dżungli i funkcjonujących w jej przestrzeni zwierząt sprawia, że łatwiej jest nam zrozumieć nasze drogowe zachowania, co w efekcie może doprowadzić zwiększenia kompetencji za kierownicą – powiedział dr Tomasz Sobierajski z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Królują lwy

Bo rzeczywiście na polskich drogach królują lwy– ten typ reprezentuje niemal jedna czwarta kierowców. To bardzo dobra informacja, gdyż to najbardziej kompetentny typ kierowcy – doświadczony, skoncentrowany, skrupulatnie planuje trasę i w pełni kontroluje sytuację na drodze. Drugą pod względem liczebności grupę stanowią słonie – 17,9% polskich kierowców. Za kółkiem rozważne i odpowiedzialne, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńcze i troskliwe. Cenią komfortową i spokojną jazdę w towarzystwie bliskich.

Żyrafy stanowią 17,3% ankietowanych osób – są przyjazne i wesołe. Do tej grupy należą amatorzy długich wycieczek w towarzystwie przyjaciół i rodziny. Żyrafy prowadzą pewnie, błyskawicznie reagują w sytuacjach zagrożenia. Z kolei najbardziej asertywne są tygrysy, które stanowią 15,1% badanych. Uważają, że to właśnie im powinni podporządkować się inni mieszkańcy dżungli. Kochają luksus, kręte drogi i jazdę w trudnych warunkach.

 

Beztroskie lemury

W odróżnieniu od beztroskiego lemura (14,6%), który jest mistrzem czerpania radości z jazdy – auto daje mu poczucie radości i wolności. Lubi wycieczki donikąd, najchętniej przy otwartych oknach i głośnej muzyce. Najmniej liczna, choć najbardziej drapieżna grupa, bo 11,3% respondentów, to gepardy– czyli najszybszy gatunek występujący na drodze. Typ wojownika i ryzykanta, który jeździ dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków.

Olejowe preferencje Polaków

Polscy kierowcy stawiają na oleje syntetyczne – ponad 2/3 respondentów wybiera oleje syntetyczne i półsyntetyczne – odpowiednio 35 i 31%. Co więcej, ponad połowa Polaków osobiście wybiera olej do swojego samochodu, ale po zasięgnięciu opinii u specjalisty – mechanika czy doradcy serwisowego. O radę pyta co trzeci Polak. A 83%, najchętniejw niezależnym lokalnym warsztacie, którego właścicielem jest osoba prywatna – tak odpowiedziała aż połowa ankietowanych. Co ciekawe niemal połowa (46%) badanych samodzielnie uzupełnia olej silnikowy jeśli zachodzi taka potrzeba.

O badaniu

Badanie „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownica” zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie firmy Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – badanie jakościowe w oparciu o wywiad fokusowy oraz badanie ilościowe metodą CAWI zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie polskich kierowców (N=1000).

[1] „Drogowa Dżungla, czyli Polak za kierownicą” – badanie Kantar TNS na zlecenie Shell, 2018

Poleć ten artykuł:

Polecamy