Światowi liderzy łańcucha dostaw 2018
W maju firma Gartner po raz czternasty opublikowała ranking światowych liderów łańcucha dostaw – Top 25. Na najwyższym miejscu rankingu pozostała firma Unilever, zaś McDonald's, po kilku latach utrzymywania się w czołówce, dołączył do kategorii „Masters”.- Patrząc wstecz na rok...
– Patrząc wstecz na rok 2017, doświadczyliśmy zdrowego wzrostu, pomimo gorącej retoryki handlowej – powiedział Stan Aronow, wiceprezes ds. badań w Gartner. – Teraz, w 2018 roku, w odpowiedzi m.in. na zapowiadane ruchy między USA i Wielką Brytanią, rozprzestrzenia się protekcjonizm. To doprowadziło wiele organizacji do ponownej oceny strategii lokalizacji dla ich sieci dostawczych. Widzimy także silny rozwój, który w wielu regionach ograniczany jest dostępną podażą, zwiększającą koszty logistyki i pracy. Najbardziej zaawansowane łańcuchy dostaw aktywnie zarządzają tymi zagrożeniami i nadal osiągają solidne wyniki.
Po raz trzeci z rzędu na czele rankingu znalazł się Unilever, na drugą pozycję z trzeciej awansował Inditex, a na trzecią Cisco Systems. Kolejne miejsca przypadły firmom Colgate-Palmolive i Intel (patrz Tabela). Do rankingu po trzyletniej przerwie wrócił Home Depot. W tegorocznym zestawieniu Top Chain Supply 25 po raz pierwszy pojawiły się firmy: Novo Nordisk (13 pozycja) i Adidas (24 pozycja).
– Unilever jest silną marką w łańcuchu dostaw, co odzwierciedla najwyższy wynik w sondażach opinii publicznej, a także doskonała ocena – 10, za społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) – powiedział Stan Aronow. – Lider kładzie duży nacisk na cyfryzację łańcucha dostaw, a kluczową inicjatywą jest robotyzacja procesów biznesowych (robotic process automation – RPA) wspierająca proces order-to-cash, z regionalnych centrów kontroli. Ponad 20 botów zautomatyzowało już setki procesów, a w planach jest automatyzacja kolejnych.
Wieloletni lider łańcucha dostaw – McDonald’s, który w zeszłorocznym zestawieniu znalazł się na drugiej pozycji, dołączył w tym roku do takich firm jak Apple, P&G i Amazon, kwalifikując się do kategorii „Masters”. Kategorię mistrzowską Gartner wprowadził w 2015 roku, aby podkreślić osiągnięcia i możliwości wieloletnich liderów zestawień. W kategorii „Masters” znaleźć mogą się firmy, które przez wiele lat plasowały się w czołówce rankingu.
Według twórców rankingu kluczem do sukcesu McDonald’s jest umiejętność organizowania sieci strategicznych dostawców, usługodawców i tysięcy firm na całym świecie. Firma eksperymentuje również z cyfrowymi rozwiązaniami dla łańcucha dostaw, takimi jak rzeczywistość rozszerzona, w celu zarządzania magazynami.
Trendy
Trzy główne, kluczowe trendy, które wyróżniają w tym roku liderów łańcucha dostaw, to koncentracja na doświadczeniu klienta, wprowadzanie kolejnych rozwiązań cyfrowych oraz podejście oparte na gospodarce obiegu zamkniętego. Dzięki nim zwiększają oni swoje możliwości i dystans, jaki dzieli ich od reszty firm.
Koncentracja na doświadczeniu klienta
Gartner definiuje doświadczenie klienta (customer experience, CX) jako sposób postrzegania firmy przez klienta i odczucia wywołane jednorazową interakcją z pracownikami, różnymi kanałami, systemami, czy produktami dostawcy. Firmy zdają sobie sprawę, że klienci, ich doświadczenie, ma duży wpływ na budowę łańcucha dostaw – opóźnienie w dostawie ich rozczarowuje, a pozytywne emocje budzi dostawa na czas.
– Wiele najlepszych łańcuchów dostaw wykorzystuje cyfryzację w komunikacji z klientami, aby lepiej zrozumieć wykorzystanie przez nich produktów, przewidywać przyszłe potrzeby i szybciej reagować na problemy, nawet zanim się pojawią – powiedział Stan Aronow.
Zwiększenie roli cyfryzacji
Po pierwszym etapie eksperymentów wiodące firmy rozwijają najbardziej opłacalne cyfrowe rozwiązania w zakresie łańcucha dostaw w fabrykach, magazynach, jak i w biurach. Choć automatyzacja najczęściej wykorzystywana jest w produkcji i logistyce, to nastąpiła również eksplozja na polu cyfrowej obsługi klienta. Obejmuje ona robotyzację procesów biznesowych (RPA) w cyklu od przyjmowania zamówienia po zapłatę, a także korzystanie ze sztucznej inteligencji w obsłudze klienta, używanie wyszkolonych chatbotów do kontaktu z klientami.
Obiegi zamknięte w łańcuchu dostaw
Wiodące firmy zmieniły nastawienie, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój środowiska. Zaawansowane łańcuchy dostaw wykorzystują teraz podejście oparte na tak zwanych obiegach zamkniętych (circular economy), aby zrozumieć całkowity wpływ produktów i operacji w całym łańcuchu wartości.
– Istnieje wiele powodów, dla których firmy realizują tak zwane strategie gospodarki o obiegu zamkniętym – powiedział Stan Aronow. – Często obserwujemy potrzebę wprowadzania działań pozytywnie wpływających na środowisko naturalne, na społeczeństwo, które jednocześnie korzystnie wpływają na wyróżnianie się na konkurencyjnym rynku. W wyniku tego niektóre firmy dokonują recyklingu, ponownie wykorzystują stare części w nowych produktach, przedłużając cykl życia przedmiotów – w ramach „okrągłych” strategii biznesowych.
Gartner Supply Chain Top 25
W rankingu łańcuchów dostaw Top 25 porównywane są dwa główne elementy: działalność biznesowa i opinie. Działalność biznesowa przedstawiona jest w postaci wyników finansowych oraz aktywności CSR i dotyczy przeszłości, z kolei drugi element – opinie, koncentruje się na potencjale przywództwa w łańcuchu dostaw w przyszłości. Te dwa połączone komponenty dają wynik końcowy.