Transport jest coraz droższy
Trzydzieste szóste wydanie magazynu Transport Market Monitor (TMM), opracowywanego przez Transporeon i Capgemini Consulting, wskazuje, że wysokie ceny transportu są wynikiem malejących możliwości przewozowych i rosnących kosztów paliwa.
Główne punkty raportu:
- W II kwartale 2018 r. wskaźnik możliwości przewozowych osiągnął poziom 70,1 i w porównaniu do poprzedniego kwartału br. (110,1) spadł o 36,3%. Wskaźnik możliwości przewozowych w II kwartale 2017 r. wynosił 65,8, co oznacza, że w analogicznym okresie bieżącego roku jego wartość jest wyższa o 6,6%.
- Wskaźnik cen w II kwartale 2018 r. wyniósł 107,9, co stanowi wzrost o 17,2% w stosunku do poprzedniego kwartału br. (92,1). W porównaniu do danych z II kwartału 2017 r., wskaźnik cen w analogicznym okresie 2018 r. wzrósł natomiast o 6,6%.
- W odniesieniu do poprzedniego kwartału br., wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł o 9,3%.
- Przewiduje się, że w II kwartale 2018 r. europejski indeks przepływu handlu osiągnie wartość 2060 mld EUR, co wskazuje na jego spadek o 11,6 proc. w porównaniu z I kwartałem 2018 r. (2330 mld EUR).
Lars Vitters, Manager ds. łańcucha dostaw w Capgemini, zauważa: – Nasze przewidywania odnośnie kosztów transportu sprawdziły się. W II kwartale 2018 r. ceny transportu osiągnęły rekordowy poziom z IV kwartału 2017 r. Co ważne, koszty transportu będą dalej rosnąć, i w drugiej połowie br. prawdopodobnie ustanowią nowy rekord. Bezpośredni wpływ na to mają stale rosnące koszty paliwa i płac kierowców oraz wzrost zapotrzebowania na transport we wszystkich branżach. Przyszłość pokaże, czy sytuację poprawią złagodzone przez Unię Europejską regulacje dotyczące kabotażu.
Oliver Kahrs, dyrektor ds. rozwoju w Transporeon, dodaje: – Dostępna zdolność przewozowa oscyluje wokół historycznie niskiego poziomu, co wpływa na wzrost cen transportu. Aktualne badania firmy Transporeon pokazują, że największymi wyzwaniami, z którymi w 2018 r. muszą mierzyć się spedytorzy, jest deficyt kierowców i brak wolnej przestrzeni ładunkowej. W związku z tym dwie trzecie firm transportowych postrzega rozwój procesów cyfrowych jako szansę na pozyskanie klientów, którzy umożliwią łączenie ładunków i redukcję „pustych kilometrów”. Ponadto, na zwiększenie możliwości przewozowych mogłaby wpłynąć efektywna współpraca między spedytorami oraz bardziej wydajne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w ciężarówkach.