Piąta edycja konferencji zakupowej PROCON/POLZAK za nami

Piąta edycja konferencji zakupowej PROCON/POLZAK za nami

Piąta, jubileuszowa edycja konferencji zakupowej PROCON/POLZAK, zapisała się w historii polskiej społeczności zakupowej między innymi wystąpieniem legendy zakupów korporacyjnych – dr. Petera Kraljiča.

Procure value – not costs

Hasło przewodnie konferencji odwoływało się do zmieniającej się funkcji zakupów w organizacjach. Postępująca automatyzacja działań operacyjnych oraz poszukiwania przewagi konkurencyjnej w innych obszarach działalności przyczyniają się do zmiany postrzegania działu zakupów.

Równolegle ze zmianą roli zakupów uwidacznia się zmiana oczekiwań względem kompetencji wymaganych od kupców i managerów zespołów oraz młodego pokolenia wkraczającego do biznesu.

Uczestnicy konferencji, która odbyła się w Hotelu Marriott w dniach 22-23 października, mieli możliwość wybierać spośród 9 bloków tematycznych: zarządzanie talentem, zakupy produkcyjne (direct), zakupy pośrednie (indirect), zakupy inwestycyjne (CAPEX), zakupy usług marketingowych, procesy i narzędzia, zarządzanie ryzykiem, Smart Procurement Solutions oraz zróżnicowanych tematycznie stolików dyskusyjnych.

 

Czy stanowisko kupca jest zagrożone?

Najlepiej oceniony prelegent ubiegłorocznej konferencji – Shahriar Tabrizi, CPO w firmie Sivantos, w wystąpieniu otwierającym wydarzenie, zmierzył się z postawionym przez siebie stwierdzeniem o wymierających zakupach. Podkreślał w nim, że brak rozwoju kompetencji po stronie kupców, specjalistów w dobie automatyzacji i rozwoju sztucznej inteligencji może skutkować niepewnością w utrzymaniu stanowiska. Uspokajał jednak, że nadchodzące zmiany stwarzają tak naprawdę okazję do przeniesienia roli i skupienia człowieka z pracy operacyjnej do ustalania i zdobywania kolejnych celów strategicznych.

Temat ewoluujących kompetencji oraz sposobów poszukiwania talentów, przedstawili przedstawiciele partnera głównego konferencji – ManpowerGroup oraz TAPFIN – Marek Wróbel (Commercial Director, ManpowerGroup Poland) oraz Elke De Loecker (Strategic Client Solutions Director, TAPFIN – ManpowerGroup Solutions). Prelegenci omówili sytuację na rynku rozwiązań HR i odnieśli ją do realiów w jakich działy zakupów poszukują talentów, podkreślając użyteczność rozwiązań do zarządzania HR.

Zagadnienia powiązane z zarządzaniem talentami oraz współpracy międzypokoleniowej, ze względu na ich obecne znaczenie dla branży, wnikliwie omawiane były podczas dedykowanego bloku.

 

Talent w organizacji zakupowej

Obecność uczestników programu Top Young 100 (dla najlepszych studentów kierunków logistycznych) umożliwiła uczestnikom wystąpień i paneli dyskusyjnych bloku Talent Management, zweryfikować swoje poglądy względem tzw. milenialsów wkraczających na rynek pracy i coraz częściej pojawiających się w organizacjach zakupowych. Praktycy, współpracujący na co dzień z młodym pokoleniem – radzili jak korzystać z zalet najmłodszych pracowników oraz jak stać się inspirującym liderem, budującym efektywne zespoły w drodze do wspólnego sukcesu.

 

Jak cię widzą, tak cię piszą

Pozycjonowanie działu zakupów jako partnera biznesowego to jednak nie tylko kwestia kompetencji zespołu. W ramach bloku Procesy i Narzędzia oraz Zakupy Indirect, wielu prelegentów mówiło o znaczeniu budowania wizerunku całego działu w oczach klienta wewnętrznego oraz zewnętrznego. Podstawą takich działań nieustannie pozostaje komunikacja i transparentność działań..

W ramach bloku Zakupy Usług Marketingowych oraz Panelu dyskusyjnego rozmawiano o efektywnym dialogu klienta, domu mediowego i mediów. Przedstawiciele firmy doradczej STARS (Rafał Szysz i Anna Klimek), wyjaśnili jak pracuje dom mediowy, jak miarodajnie opisać współpracę oraz gdzie szukać oszczędności. Dodatkowo, przedstawiciel Partnera Technologicznego – Allegro Agency – Wojciech Ostrowski, wraz z Jennie Arvenäs (Creative Lead, TELE2 Szwecja) odpowiedzieli na pytanie czy tradycyjny event i reklama umiera oraz czym jest i dlaczego warto zainteresować się „live brand experience”. Wstępem do bloku było podsumowanie działań w ramach Dialogu Branżowego Reklamodawca-Agencja, prowadzonego przez PSML i SAR.

 

Koszt a wartość

Wpisując się w hasło przewodnie konferencji i analizując znaczenie wartości z nieco innej perspektywy, prelegenci bloków: Zakupy Direct oraz Zarządzanie ryzykiem poruszali tematy obejmujące ryzyko związane z wahaniami cen surowców, bankructwem dostawców czy zmianami w postrzeganiu CSR w oczach klienta końcowego. O znaczeniu kompleksowych działań w jakże istotnych zakupach inwestycyjnych, sposobach na redukcję kosztów oraz samych różnicach w zarządzaniu tą kategorią względem innych obszarów zakupowych, rozmawiali prelegenci i uczestnicy bloku – Zakupy CAPEX.

 

Sport vs biznes

By organizacja sięgnęła po sukces, niezależnie od stosowanej technologii, potrzebuje ludzi. Specjalistów, managerów, którzy zespołowo sięgną po zwycięstwo (i najlepsze wskaźniki). Codzienna praca, spotkania, nieprzewidziane zdarzenia czy ceny rosnące w zastraszającym tempie, są czynnikami stresogennymi, z którymi chyba każdy musi się zmierzyć. Specjalny gość konferencji – dwukrotny medalista olimpijski, a obecnie prezes Polskiego Stowarzyszenia Lekkiej Atletyki – Tomasz Majewski, opowiedział jak wyglądała droga do jego największego sukcesu.

 

35 lat pod znakiem macierzy

Kolejny gość specjalny, który uświetnił jubileuszową edycję konferencji to postać doskonale znana w świecie zakupów. Macierz, stworzona przez niego 35 lat temu, do dziś, niezmiennie pozostaje podstawowym narzędziem w budowaniu strategii zakupowych w firmach na całym świecie.

Dr Peter Kraljič, nazywany ojcem chrzestnym współczesnych zakupów B2B, swoim wykładem otworzył drugi dzień konferencji. Mówił o rozwoju polskiej gospodarki i zaletach z tego płynących, jednak przestrzegał, że przed firmami, jak i samymi działami zakupów pojawiają się czynniki, które nie były tak istotne, gdy tworzył swoją macierz. Globalizacja i niepewności w skali makroekonomicznej stała się obecnie kryterium, którego zakupy i łańcuch dostaw nie może ignorować w dążeniu do stabilnego rozwoju.

Drugim wykładem otwierającym było wystąpienie Partnera Strategicznego konferencji – Amazon Business. Przedstawiciel firmy, Burkard F. M. Schemmel (Head of Enterprise Customers and Professional Services DACH, CEE, Benelux) przedstawił zalety rozwiązania Marketplaces.

Oficjalną część konferencji zakończyło wystąpienie znanego uczestnikom poprzednich edycji PROCON/POLZAK – dr. Maciej Błaszaka. Firma Lyreco, zaprosiła zgromadzonych na wykład dotyczący negocjacji zakupowych. Dr Mózg (jak często określany jest dr Błaszak przez uczestników PROCON/POLZAK) rozłożył na części pierwsze biologiczne i psychologiczne procesy zachodzące w umysłach kontrahentów siadających po obu stronach stołu negocjacyjnego.

 

Najlepsi z najlepszych

PROCON/POLZAK 2018 to również wydarzenie, podczas którego nagradzani są praktycy zakupowi oraz dostawcy. W trakcie wręczenia nagród, poznaliśmy zwycięzców konkursów PROCON Awards 2018 oraz Lider Zakupów 2018. W organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów konkursie, Liderem Zakupów został Tadeusz Twardzik z firmy Module Technologies. Wyróżnienia otrzymali: Elżbieta Czarnocka z firmy Polpharma, Bartłomiej Żeberek z firmy NEXTEER Automotive Poland oraz Łukasz Pacek z Banku BGŻ BNP PARIBAS.

Z kolei tytuł Supplier of the Year 2017, przyznawany w konkursie PROCON Awards 2018, otrzymały firmy: Kategoria Logistics: TSLogistic, Kategoria IT: YetiForce (wyróżnienie – Sevenet), Kategoria Creative Services: endorfina events (wyróżnienie – MEA Group oraz FSWO).

 

Networking – czyli „daj szansę przypadkowi”

Nikt nie wątpi w znaczenie networkingu w biznesie. Podczas konferencji uczestników przekonywał o tym, a także pomagał w nawiązywaniu nowych znajomości – Grzegorz Turniak (Akademia Rekomendacji) – mistrz budowania sieci kontaktów.

Organizatorzy przygotowali jednak jeszcze jedną formę spotkań do wygodnego nawiązywania kontaktów służbowych. Wzorem roku 2017, uczestnicy mogli wziąć udział w moderowanych dyskusjach przy okrągłych stołach: podróże służbowe, zakup opakowań, zakup mediów i produkcja TV i zakup usług eventowych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy